amatör fråga: styra rc servon från pc:n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wenzlaff
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 december 2004, 10:48:04
Ort: Helsingborg

amatör fråga: styra rc servon från pc:n

Inlägg av Wenzlaff »

som topic säger.

Jag kan en del om elektronik och programering men är en bra bit från duktig. Jag skulle helt enkelt villja styra ett antal rc servon från pc:n. Det skulle vara super om man kunde göra ett kortare schema med samkodinerade rörelser.

hittar prylar som:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... _73_196_07
http://www.robotshop.se/catalog/product ... cts_id=123

Så till huvudfrågan, är detta för svårt?
Finns de någon som har lite länkar eller läsning?
Någon som har gjort ett liknande projekt som man kan följa?
Kan man köpa något kort med medföljande programvara?

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort ett schema + program till detta, den kan styra 12 servos och ligger på min hemsida under "Freebies", schema + källkod och en kort beskrivning. Vad du sedan behöver göra är att sända dina inställningar via serieporten vid lämpligt tillfälle, detta ville ge dig dina samkoordinerade rörelser.

"Så till huvudfrågan, är detta för svårt?"
Det beror ju på för vem och vad som ska utföras....
JAG skulle inte tycka att det var svårt men det är jag det, det är väl egentligen DU som måste svara på den fråga.

I övrigt kan ovanstående RC-servo styrning utvidgas till ett större antal servo-utgångar, det stannade på 12 pga. lediga portar på PIC'en men i källkoden är det ganska väl dokumenterat hur man ändrar detta.
Wenzlaff
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 december 2004, 10:48:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Wenzlaff »

Läste de på din sida innan ja skrev tråden, men det är lite väl avancerat för mej. hajjar inte riktigt allt. lite för måga frågetecken, tex de är ju 3 kablar till varje servo och de är ju bara en ledare till rs232. sen ska ja löda dedär själv, de är nog lite väl tilltaget som första projekt.

ingen som vet var man kan läsa mer om
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9310.htm eller om de finns programvara till den?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Om du ska styra servon med en uC så måste du nog upp till den kunskapsnivå som Icecaps konstruktion har. Läs på hur ett servo fungerar så förstår du varför han bara har ritat ut en ledare till varje servo (ok, jag kan kan väl avslöja då.. de andra två ledarna är bara +5V och GND)
Samma sak med com-porten. För att ha en referens så ska det finnas en jordanslutning också...
Att löda det där skälv är inga problem, det är ju bara sju komponenter! Skaffa en IC-sockel till PIC-kretsen så slipper du vara rädd för att det ska gå galet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Läste de på din sida innan ja skrev tråden,

Varför sa du inte det, och besparade Icecap att skriva sitt inlägg !?

> ingen som vet var man kan läsa mer om
> http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9310.htm
> eller om de finns programvara till den?

Hittade du ingen info hos Parallax ? T.ex denna :
http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=28023
Där finns båda manual och kod-exempel...
Varg
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 april 2005, 13:41:54

Servon direkt från parallellporten

Inlägg av Varg »

Hej!

Om man inte ska göra allt för avancerade program för servona kan man ju alltid styra dem direkt från parallellporten.

Mycket lättare än att börja lära sig PIC programmering.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag har precis fått klart min mockapär där jag kör 2st RC servon direkt på parallell porten utan ytterligare elektronik.

Du har 3st trådar till servot. GND, + och signal. Signalen är puls som upprepas 50ggr sekunden, pulslängden är den styrande faktorn och ska vara mellan 1-2ms lång. Mittläget på 1.5ms.

Det jag har upptäckt och lärt mig är att driften kan justeras med spänningen hos servot och tiden mellan pulserna. 50 pulser/s är på Futaba S2003 servon inte heligt och jag har kört på 500-20pulser sekunden. Driften går jämnare med tätare pulser men drabbas då och då av tjall i systemet så man kan få ett stort ryck drift. Jag har gått ner till 40pulser sekunden för de stora rycken försvinner då medans driften blir lite mer små ryckig. Vi pratar då om +-0.1-0.2 grader som det aviker från en jämn rörelse. Uppskattat på en laserpunkt som belyser en vägg på ca 4m avstånd.

Lite beroende på PC, operativsystem och hur nedgången den är så är XP lite oberäknelig. För mig går det bra nu, har upptäckt att pulserna kan störas under vissa förutsättningar. Vid kontinuerligt drift så kunde jag vid de första testen få servot att reagera på när jag startade andra program, rörde extremt mycket på musen. Började med att programera för realtidsläge men struntade sedan i det och har inte kunnat se dessa spöken längre. Vet inte vad jag har ändrat på.

Mikael
Senast redigerad av Micke_71 3 oktober 2006, 01:46:15, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag måste fråga var reläet kommer in i bilden?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Inte f-n vet jag. Men jag vet att jag måste fått någon tillfällig kortslutning eftersom det stod "relä" istället för "servo" i mitt tidigare inlägg. :oops: :roll:

Det är fixat......


Mikael
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Nä, du har fortfarande ett relä kvar. :D
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Hmmmm, hur lyckades jag med det här då? :oops: Har varit så jäkla tankspridd sista dagarna.

Senast idag så snurrade jag till det på rådjursjakten så jag gick 90 grader fel i kraftlinje korset på marken trots att jag visste vart jag skulle. Gubbarna som jagat där i 30år hade jäkligt kul. :oops: :oops: :oops: "Ska du låna kompass?" *fniss*


Mikael
Skriv svar