USB till PCI

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BMOE
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 februari 2004, 18:51:11
Ort: Göteborg

USB till PCI

Inlägg av BMOE »

Tjenare.
Jag har ett litet problem.
Det är såhär att jag har fått i uppdrag att göra ett PCI kort till datorer där man får ut USB kontakter.
Japp, det jag ska göra är nästan samma som de PCI -> USB kort man kan köpa i vilken datoraffär som hälst.
Hade det varit så enkelt så att jag skulle kunna använda ett sådant så hade jag givetvis gjort det.
Nu finns det ju faktiskt en del färdiga PCI - USB bryggor som t.ex den extremt vanliga VIA vt6202 sen finns ju även VIA vt6212 och NEC uPD72101.
Nu är det bara ett problem, jag behöver få ut 6st USB anslutningar från en PCI. Som mest har jag sett chip med 5st.

Någon som har några konkreta tips på andra chip, andra lösningar eller så?

Kravet är att det ska vara 6st USB utgångar från en PCI kontakt, och det fungerer INTE med något som eventuellt redan finns på marknaden. Möjligtvis om man i så fall kan lista ut vad ett sådant kort använder sig av för chip.

Tack på förhand.
/Matias
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Ett standard kort + en USB hub ??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis, och om det måste sitta inne i datorn så är det bara att plocka bort skalet på hubben och sätta kontakterna där man vill ha dem. Har gjort så på en 3.5"-plats i datorn och det fungerar fint.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Det finns 4-portshubbar med färdig 3 1/2" front.
Artnr 32-6829 från Clas Ohlson, 229:-
2 st så har man 8 portar.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Jag har bestämt för mig att jag sett kort med 4+2 usb-portar, dvs 4 externa och 2 interna... det kanske funkar?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Inte om det är byggt som mitt:

Bild

Det kortet hade från början 4 externa och en intern USB-A kontakt, det fanns också plats på kortet för en pinheader till front-USB (byggde om det för att kunna använda front-USB).

Men om man tittar noga så finns det bara fyra portar, den interna är kopplad parallellt med en av de externa, och headern med två av de externa:

Bild

Undrar om den där kopplingen uppfyller USB-specen... :humm:

Misstänker att om man absolut ska ha ett PCI-kort med 6 portar så får man sätta dit en inbyggd hub.
BMOE
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 februari 2004, 18:51:11
Ort: Göteborg

Re: USB till PCI

Inlägg av BMOE »

BMOE skrev: det fungerer INTE med något som eventuellt redan finns på marknaden.
Tack för alla svar men jag förstår inte hur man kan tolka min citerade rad ovan på fel sätt.

Jag kan börja med att säga att det ska vara Compact PCI anslutning på kortet vilket borde ta bort de flesta korten på marknaden, sen ska det inte vara några USB kontakter alls utan utrustningen som ska använda USB ska monteras rätt på kortet alltså allt måste vara special. Och bara för att göra det hela lite krångligare så fungerar det inte i denna aplikationen att använda en USB hub krets till att utöka t.ex 4 portar till 6.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

cyr - Det där ser ut som ett Clas Ohlson-kort (köpte ett likadant för några dagar sedan). Jag observerade samma sak att den interna porten var parallellkopplad med en av de externa. Man kan bara använda en av dessa, inte båda samtidigt.

Lite OT - har du problem med "spontan" disconnect av anslutna enheter till detta kort? När jag kör min Konica Minolta A2 via detta kort så "pluggas" kameran ur av sig själv efter några sekunder. Detta sker inte på moderkortets USB-portar, så kameran är OK.

BMOE - det funkar inte ens om hub-kretsen har individuella TT för varje port (behövs om man vill få full speed vid USB 2.0)?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

*Först* skrev du :

> Det är så här att jag har fått i uppdrag att göra ett PCI kort till datorer där man får ut USB kontakter.

*Nu* rättade du med :

> ...sen ska det inte vara några USB kontakter alls utan utrustningen som ska använda USB ska monteras rätt på kortet

(Min markering med fetstil...)

Och du tycker att det är konstigt om något "tolkar dig fel" ?? Kom igen...

Är det ett kommersiellt projekt får ni väll köpa in professionell hjälp...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Illuwatar skrev: Lite OT - har du problem med "spontan" disconnect av anslutna enheter till detta kort? När jag kör min Konica Minolta A2 via detta kort så "pluggas" kameran ur av sig själv efter några sekunder. Detta sker inte på moderkortets USB-portar, så kameran är OK.
Har inte haft några problem, men jag använder inte kortet till så mycket. Köpte det för att få USB till min server (moderkortet A7M266-D saknar fungerande USB). Använder det till en skrivare och ibland en USB-sticka eller annan "mass storage", och det har funkat fint. Kör Linux på den...

BMOE: Det hade nog underlättat om du skrivit om CompactPCI osv direkt.

Om det nu inte går att använda en hub (varför?), och det inte går att hitta en färdig USB-host med 6 portar så återstår väl bara jobbiga lösningar.

1) Använd en FPGA och en gratis eller kommersiell USB-host IP-core.
2) Använd två färdiga kontrollers och en PCI-till-PCI brygga.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Det vore förmodligen mycket enklare att hjälpa dig, BMOE, om du berättar vad det handlar om, vad du ska ha grejerna till... Verkar konstigt att montera USB-enheter direkt på ett USB-kort i en PCI-plats.. Jag tycker att det låter ungefär lika onödigt som att skriva ett e-mail för att säga någonting till en person som sitter alldeles bredvid mig..
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Eftersom BMOE inte skriver detaljerna så kan vi ju alltid chansa...! Ska du kanske bygga en solid state disk med hjälp av ett PCI-kort och sex usb-stickor?
Jag kan inte förstå problemet med USB-hub?! Slå ihop PCI-USB-kortet med kretsarna från en hub så kan du ju skapa hur många portar du vill... Om du är orolig för minskad bandbredd så är det ändå PCI-bussen som är flaskhalsen tror jag.
PCI 2.2 klarar upp till 2112MBit/s vilket motsvarar drygt fyra USB high speed enheter... (med reservationer för räknefel)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Cypress har färdiga hubkretsar. CY7C65630 torde väl kunna lösa dina problem?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittar något om USB-kontrollkrets i den fanatsika ... nej fanatsiak ... jag menar fanatiska ... FANTASTISKA ska det vara tidningen Nust&Volts Juni 2006 (http://www.nutsvolts.com.
Här använder man en PIC18F2455.

Kanske för allmänt men ändå.
Skriv svar