Led uppdatering av ljuseffekter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Led uppdatering av ljuseffekter

Inlägg av TheUnreal »

Då det senaste (troligen sista) gaget i DJ-karriären kom in för mer än fem år sedan är det väl bara att placera den verksamheten i nostalgihyllan.
Ljus var då min passion och är det faktiskt fortfarande, ljud var ett nödvändigt ont för att få köra ljus :)

Jag har av nostalgiska skäl köpt på mig något ex av mina favoriter bland ljuseffekter och umgås med tanken att byta ljuskällorna till led.
I första hand tänker jag på 118mm 500W halogen stavlampor, men vid framgång finns det fler ljuskällor att ge sig på...

Jag tänker mig att LXZ2-4090-3 kan vara en kandidat, CRI på 90 Ra hoppas jag fungerar i de flesta färgfiltren.
45 dioder placerade på rad med så litet mellanrum som möjligt ger 126 volt över dioderna och 88 watt förbrukning vid 700 mA.

Absolut enklast vore ju att likrikta nätspänningen och bränna bort knappa 80 watt över effektmotstånd, ca 170 watt effekt är ju ändå en markant besparing mot de 500 watt stavlampan har. 8 st 22 ohm 11 w effektmotstånd, men man vill ju helst göra det effektivare.

Man skulle ju även kunna stoppa in en trafo för att halvera nätspänningen, men det bär mig emot att föröka hitta utrymme i dom fina nostalgiprylarna.
Men om man byter befintlig trafo till elektroniken mot något modernt och switchat kan det ju bli plats över.

Jag ska nog fundera lite mer innan jag drar igång det här...
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Led uppdatering av ljuseffekter

Inlägg av H.O »

Varför inte använda en för ändamålet designad LED-drivare?
Bara ett exempel utav dussintals tillgängliga "från hyllan": https://www.digikey.se/product-detail/s ... ND/7702932

230VAC in, 71-143VDC, 700mA ut, 100W och dimmerfunktion för 0-10V. Kan det va nått?
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Led uppdatering av ljuseffekter

Inlägg av TheUnreal »

Jo jag har funderat i dom banorna, dock byggde man inte onödigt stora plåtlådor i början av 90-talet :)

En drömlösning är ju om man kan göra en ersättningsmodul att sätta direkt i lampsockel utan att bygga om annan elektronik, man kan oxå fundera kring om det kommer påverka släpringskontakterna som idag matar växelström till lampan om det istället är likström och likspänning.

Men ärligt talat så är nog det en av de snabbaste sätten att ta det här i mål.
rosen888
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 augusti 2013, 13:30:05
Ort: Eskilstuna

Re: Led uppdatering av ljuseffekter

Inlägg av rosen888 »

En stor fråga är väl också om någon effekt använder reflektor, det kan ju göra att du inte alls får samma ljusbild ut ur effekten..?

En glödis reflekterar ju åt alla håll, medans en LED endast imiterar åt ett håll så att säga.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Led uppdatering av ljuseffekter

Inlägg av TheUnreal »

Ursäkta min sporadiska aktivitet, som småbarnsförälder får man välja mellan att sova och leka med sina projekt :roll:

Nej ingen av de effekter jag är ute efter att bättra på använder fokuserande reflektor.
De använder en lins som endera direkt eller via en spegel fokuserar på glödtråden för att få en stråleffekt, eller om man föredrar den tolkningen, en nära skarp projicering av glödtråden på någon yta.

Som du är inne på så innebär det att stora delar av ljuset från glödtråd inte kommer till nytta utan mest värmer upp mattsvarta ytor på insidan.
Detta innebär att en ersättande led bara behöver komma upp i 25-30% av ljusflödet från den ljuskälla som ska ersättas, men även ha en liknande utformning som glödtråden i fråga.

Ett annat problem är lysdioders färgåtergivning, då linser eller speglar kan ha färgfilter för att åstadkomma färgade strålar kan det ju falla sig så att just den våglängden saknas i ljuset från leden och därmed blir tämligen trist. Ska bli spännande att se hur detta påverkar resultatet :)


Läget är just nu att jag bestämt mig för att bygga moduler med bara led'ar till att börja med för att se om färgerna blir acceptabla.
Dock har jag inte bestämt om jag ska beställa kortet på aluminium eller koppar laminat, att etsa själv kommer nog inte hända innan barnen är äldre :)
Lödningen kommer även den bli en utmaning, dioderna är små :)
Skriv svar