Varvtalsstyra Elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nikolaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 mars 2019, 10:05:59

Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Nikolaj »

Hej,

Man kan lungt säga att jag vet väldigt lite om elektronik, men jag skulle vilja varvtalsstyra en elmotor som har spec enligt bifogad bild
om jag har förstått det rätt så är det en frekvensomriktare jag behöver, så frågan är vilken är lämplig för min motor?

Den ska verka i ganska dammig miljö så min IP 5X
Så enkel som möjligt då jag endast behöver manuellt kunna ändra varvtalet på motorn
image1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av swapper »

Nikolaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 mars 2019, 10:05:59

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Nikolaj »

Vart köper man en sådan? hittar inget på nätet
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av GFEF »

Sök på "varvtalsstyrning 3 fas motor"
hummel
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av hummel »

Nikolaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 mars 2019, 10:05:59

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Nikolaj »

följande har jag hittat:

https://www.jbcnc.se/sv/frekvensomrikta ... 400v-p-599

+Billigare än de andra
- bara IP 20

https://asb-drives.eu/equipment/freq/fu ... 2%29/4252/

+ billig
- IP20

http://liljenbergs.com/Valkommen/El-kom ... id=8297630

+IP66
- Dyr som F@n

https://inverterdrive.com/group/AC-Inve ... 3-H1F-N4S/

+IP66
- fortfarande mycket pengar

https://www.se.com/fi/fi/product/ATV31C ... 0v---ip55/

+IP 55
- hittar inget pris

Vad tror experterna?
Nikolaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 mars 2019, 10:05:59

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Nikolaj »

Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Olle61 »

Kanske denna:
https://www.tradera.com/item/343338/341 ... pgs-prylar

Om du köper en omriktare med 230V enfas in så kommer den dra all ström på en fas och du ska koppla om blecken motorn för 230V. Omriktare med 400V trefas belastar nätet jämnt men den är dyrare.
Oftast kapslar man själv in omriktaren i lämplig kapsling för att få den IP man önskar.
Nikolaj
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 mars 2019, 10:05:59

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Nikolaj »

Med tanke på hur okunnig jag är på el så skulle jag vilja undvika att koppla om motorn.

Vad sägs om denna då?

https://inverterdrive.com/group/AC-Inve ... 0041-3F1Y/
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av Jonaz »

Det är förmodligen svårare att koppla in frekvensaren än att koppla om motorn. Det är bara några bleck som skall flyttas. Öppna locket och ta en bild så hjälper vi dig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av TomasL »

Skall du köra motorn upp till 50Hz, så skall motorn vara Y-kopplad, Driven måste klara av att lämna 3A. Du sätter då nominella motorparametrar 400V, 3A och 50Hz samt varvtal till 2900 rpm.

Alternativt så D-kopplar du motorn, Du sätter då nominella motorparametrar 230V, 5A och 50Hz samt 2900 rpm, Driven måste då klara att lämna 5A.

Skall du köra den upp till 87 Hz så skall motorn vara D-kopplad, Driven måste klara 5A. Du sätter då nominella motorparametrar 400V, 5A och 87Hz samt varvtal till 5046 rpm (dock är det ju naturligtvis inte säkert att motorn klarar detta.

Notera att alla tre driftsätten är tre-fas.

Beroende på lastens typ, kan du antingen köra skalär reglering, ger lite billigare omformare, alternativt vektorstyrning, dyrare omformare.

Som alltid, man får vad man betalar för, och en bra och pålitligt omformare i dessa storlekar, ligger betydligt högre i pris, närmare 10K.

Övrigt som du skall tänka på är att omformaren måste vara försedd med EMC-filter, och att du inte kan ha någon jordfelsbrytare i el-centralerna som matar omformaren.
Vidare skall du ha EMC-Skärmad kabel mellan omformare och motor, samt helst en symmetrisk kabel.

Lämpligen, eftersom du säger att du inte har någon kunskap, så bör du nog be en elektriker att koppla in den åt dig.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av hcb »

>att du inte kan ha någon jordfelsbrytare i el-centralerna som matar omformaren

Varför detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av TomasL »

Därför att nätfiltren i omformaren ger så höga jordströmmar så en vanlig personskyddsautomat löser.
Man kan dock för det mesta ha en en JFB mot brand, de löser vid 300 mA har jag för mig, men då har du å andra sidan inget personskydd vilket för det mesta är anledningen till att man installerar JFB.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av ViktorSigg »

Vanlig VFD för 1.5kW med vectorstyrning går aldrig på 10 papp, oavsett kvalitet. Då har man blivit lurad eller inte sökt ordentligt.

Finns knappt drivare utan EMC filter i de storlekarna idag heller, nästan alltid inbyggt. Köra bakom jordfelsbrytare är inget problem (åter igen, i de storlekarna) och jag skulle inte rekommendera att köra utan JFB om man är hemma eller nybörjare.

EMC kabel är att rekommendera, men vanlig skärmad går utmärkt för hemmabruk. Även vanlig utan skärm i vissa temporära undantagssituationer, men grannarna kan klaga när deras radio brusar lite, beroende på avstånd.

L1-L2-L3 kopplas till ingående faser, exakt vilken ordning har ingen funktionell betydelse, men är kotym att koppla i fasföljd såklart.

U-V-W koppas till motorns tre fas-tåtar, även här är det mindre noggrant då motorns rotationsriktning går att ändra via parameter i omriktaren.

Skyddsjord kopplas till plinten för skyddsjord på både inkommande och utgående, och här finns inga undantag! Brukar vara en anslutning på bägge plintrader.

Eventuell skärm kopplas oftast i ena änden, ej i andra, mot jord. Vilken ände är mindre väsentligt utom att rekommendationen är i VFD-änden enl. de flesta datablad.

IP varianter är dyrare än vanliga IP20, och det är mer begränsat utbud. Kolla med tvt motion om de kan sälja en Invertek E3 med IP klassning till dig privat, de är bra omvandlare och vettigt prissatta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyra Elmotor

Inlägg av TomasL »

Skärmen skall kopplas i bägge ändarna eftersom det är en del i skyddsjordningen.
Jag köper ett par hundra omformare per år och har OEM-avtal med en av de större tillverkarna. Köper allt från 5A upp till något hundratal A, merparten är väl runt 80A, typ 70% eller så.
Så jag vågar påstå att jag har rätt bra koll.
Har några beg. 30A liggande om någon är intresserad.
Skriv svar