3D-positionering mha ultraljud

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja precis, jag håller med dig, det stämmer väldigt bra det du säger... fast det lät bara så negativt... Bäst vore ju att få HID att fungera, men själva mätningen har ju störst prioritet eftersom HID inte kommer till speciellt stor nytta utan mätdata!
När det gäller FM-modulerad signal (som jag fick tips om tidigare) så finns det visst en nackdel, jag kommer inte ihåg den exakta förklaringen, men jag har för mig att det hade med sändarens/mottagarnas fasgång att göra. Dessutom så har de flesta sändare och mottagare en rätt så smal bandbredd.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Dags för en liten uppdatering i denna tråd! Vårt system är nu ihopbyggt men fungerar lite halvdåligt... De stora problemen är sändningsstyrkan för ultraljudet samt HID-protokollet för överföring till PC. Det har visat sig att Bluez-stacken som vi använder, är långt ifrån buggfri.
När det gäller ultraljudssändaren så undrar jag om någon har en bra lösning på hur man får maximal uteffekt?
Som det är nu så driver atmegan basen på en darlington. Mellan kollektorn och +20V sitter ett 500ohms motstånd. Ultraljudssändaren är kopplad mellan kollektorn och basen.
Ett annat alternativ jag har sett är att koppla sändaren parallellt med kollektormotståndet. Vad är bäst?

Såhär ser moderkortet ut, som bland annat innehåller den nuvarande förstärkaren:
Bild
Edit: Klistrade in en bild av vår pryl.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Vad är det för ultraljudssändare ni använder? Datablad?

Känns lite udda att den är kopplad mellan kollektorn och basen. Är det korrekt?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Självklart inte, jag skrev visst fel! :wink: Den är i nuläget kopplad mellan kollektorn och emittern...
Det är den som man hittar på elfa (73-029-04)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Eeh? Det känns inte helt rätt heller?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

varför inte? Ström flyter genom 500-ohmsmotståndet då inte trissan leder och då trissan leder laddas högtalarelementet ur. Tydligen så funkar inte ultraljudssändaren som en vanlig högtalare med magnetspole.. men jag vet dock inte riktigt HUR den fungerar...
Jag kan i alla fall säga att den nuvarande lösningen fungerar halvdåligt... uteffekten är dålig tror jag.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Brukar man inte lägge lasten mellan Vcc och kollektor?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

jo om det är t.ex. en lampa.. men jag tror att ultraljudssändaren är kapacitiv.. då måste man göra på något annat sätt.. Men jag är inte bra på det där, så jag vet inte hur man bäst ska göra...
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nu river jag upp en gammal tråd, men jag kom på att jag aldrig meddelat hur det gick med detta projekt!
Som vanligt så fungerade allt väldigt bra i teorin, men inte fullt lika bra i verkligheten. :o Vi konstaterade att vi tagit oss vatten över huvudet i slutfasen av kursen.. vi hann inte med allt vi tänkt på 10v helt enkelt. De få testkörningar som vi ändå han görra visade att största problemet var att ultraljudssändaren inte var tillräckligt rundstrålande. För att alla fem mottagare i vår testrigg skulle ta emot ljud så var sändaren tvungen att placeras inom ett område av ca 2x2x2dm... men i övrigt funkade multiplexing av mottagare, tidsmätning i uC, överföring till FOX-board och matrisberäkning för att erhålla koordinat! Skulle ha varit kul att fortsätta men tiden räcker inte till... aja, that's it!
jonwas-2
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 mars 2006, 17:50:09

Inlägg av jonwas-2 »

Tjena!

Hur gjorde ni tidsmätningen av "time in air"?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Vi använde output capture i en AVR för att skicka iväg ca 10 helvågor med 40kHz-ljud. Samtidigt startade vi en räknare (med lämplig upplösning och storlek). Ultraljudsmottagaren var kopplad via en förstärkare, till en envelopeföljare och sedan till en avbrottsingång på AVR:en. När avbrottet kom stoppade vi räknaren och fick då veta hur länge ljudpulsen befanns sig i luften.
Problemet var dock att hitta den första vågen i pulståget... pulståget som sändes såg ju inte alls likadant ut på mottagaren. På långa avstånd spelar det mindre roll, men för oss innebar det problem. Vi hade helst behövt en upplösning av "delar av periodtiden".
Skriv svar