Generator-kontakter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 522
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Generator-kontakter?

Inlägg av rolex42 »

Är det så att de flesta moderna bil-generatorer (växelström) fungerar så att ström genom laddningslampan ger generatorn magnetisering i start-skedet?
Jag tänker i det här specifika fallet på en generator till Nissan PRIMASTAR (2.5 l) som vad jag förstår har kontakt enl bilden m beteckning L som jag antar står för Lamp. Vet nån om L fungerar som D+?
(Och DFM är DF Field Coil ?)
Generator-NISSAN-OPEL-RENAULT.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Generator-kontakter?

Inlägg av Tekko »

På moderna generatorer kan det lika gärna vara seriell data som skickas mellan generatorns regulator och databox ist för analoga signaler till lampan å dylikt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Generator-kontakter?

Inlägg av 13th.Marine »

Så illa är det nog inte än.

L och D+ ska väl vara olika namn på samma sak.

DFM är så att du externt kan manipulera laddningen.

Felsökte en generator till en SAAB ng9-3 och i generatorregulatorn satt det någon form av elektronik mellan DFM och rotorn.
cittra49
Inlägg: 287
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Generator-kontakter?

Inlägg av cittra49 »

Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Generator-kontakter?

Inlägg av ViktorSigg »

På vår ford från 05 vi hade för länge sedan var det PWM från datorboxen in till magnetiseringen för att reglera laddning.
Skriv svar