Är det så att de flesta moderna bil-generatorer (växelström) fungerar så att ström genom laddningslampan ger generatorn magnetisering i start-skedet?
Jag tänker i det här specifika fallet på en generator till Nissan PRIMASTAR (2.5 l) som vad jag förstår har kontakt enl bilden m beteckning L som jag antar står för Lamp. Vet nån om L fungerar som D+?
(Och DFM är DF Field Coil ?)
Generator-kontakter?
Generator-kontakter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Generator-kontakter?
På moderna generatorer kan det lika gärna vara seriell data som skickas mellan generatorns regulator och databox ist för analoga signaler till lampan å dylikt.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Generator-kontakter?
Så illa är det nog inte än.
L och D+ ska väl vara olika namn på samma sak.
DFM är så att du externt kan manipulera laddningen.
Felsökte en generator till en SAAB ng9-3 och i generatorregulatorn satt det någon form av elektronik mellan DFM och rotorn.
L och D+ ska väl vara olika namn på samma sak.
DFM är så att du externt kan manipulera laddningen.
Felsökte en generator till en SAAB ng9-3 och i generatorregulatorn satt det någon form av elektronik mellan DFM och rotorn.
Re: Generator-kontakter?
Här finns lite om info https://jasoceania.co.nz/articles/alter ... -explained
- ViktorSigg
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
- Ort: Eskilstuna-Ludvika
Re: Generator-kontakter?
På vår ford från 05 vi hade för länge sedan var det PWM från datorboxen in till magnetiseringen för att reglera laddning.