felsöka kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

felsöka kretskort

Inlägg av berne »

God kväll

Tycker det är svin kul med fin elektronik, tex kretskort, RPI å den typen. å ger mig gärna på saker att utforska tex, byggt en robotgräsklippare, lärt mig väldigt mkt. Så idag hämta jag hem en robot från husqvarna. Som jag tänkte ge mig på att fel söka. har fått fel kod på motor höger defekt. Så skruvade upp den å kika, å efter min amatörmässiga undersökning, kom jag fram till att motorn är de nog inte fel på. utan på kretskortet, såg en väldigt märklig "punk" lite brun/svart.

Men den är nu det börjar bli svårt. Vet att man kan ta en mulimeter å kolla spänning osv, men problemet är att jag kan inte hitta något el schema på de:/

Har jag ett sånt så kan man komma lite längre fram, å hitta vilken komponent de är som inte vill leva längre, å sedan försöka byta ut den.

Skulle Så gärna vilja gå kurs i det här,
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: felsöka kretskort

Inlägg av Janson1 »

Hej, ja, jag vet inte om dom släppt nåt schema på detta än... Men det sitter vad jag tror 6 st mos-transistorer som sen switchas enligt ett väldigt bestämt mönster. Den simulerar helt enkelt trefas med variabel frekvens. Nåt går fel där och en eller flera transistorer bränner upp... Som första åtgärd, mät alla slutstegstransistorer. Jag har för mig att alla är sot-23 kapslade? Går den sen så är det bra, annars så är det bara att fortsätta, det sitter lite logik-kretsar som också kan ha gett upp.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: felsöka kretskort

Inlägg av berne »

japp dom har jag läst om, inte där mitt fel ligger, inte om man kollar på bilder i alla fall,

http://www.bilddump.se/bilder/201807122 ... 229.80.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/201807122 ... 229.80.JPG

mitt är högst upp mott klippmotorn, men går inte att tyda dom rikigt, men får ev veta vad det är i morgon, blir att beställa ett microskop, å försöka sig på att löda om det.

Svårt att vet om banan har klarat sig eller inte, går det ens att rädda? om hur?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: felsöka kretskort

Inlägg av Xyzzy »

En SO8 har gett sig där, ser ut att kunna vara ena MOSen som talades om...
Sen är det mycket som ser väldigt konstigt ut men kan vara synvillor...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: felsöka kretskort

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt multimetern i diodmätningsläge.

Mät komponenterna vid vänster motor och jämför med höger motor.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: felsöka kretskort

Inlägg av berne »

man kan inte annat än älska internet. Fick tag på en kille, som hade el.schema, så har fått tag på alla komponenter, så nu ska jag prova att löda om de:D

men har även beställt ett nytt kort av han för 1500kr.
fall i fall, men prova måste man göra.

Men är 1sak jag är lite fundersam på, då det är lack på PCB, för att hålla de vattentät, det kommer jag att försöra när jag väl börjar att byta ut komponenterna, hur gör man för att få på ett sånt skydd igen? å vad är det för något?
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: felsöka kretskort

Inlägg av berne »

Xyzzy skrev:En SO8 har gett sig där, ser ut att kunna vara ena MOSen som talades om...
Sen är det mycket som ser väldigt konstigt ut men kan vara synvillor...

du har inte någon sån liggandes:) ??
hitta en men från usa, så tar väl ett tag att få hem
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: felsöka kretskort

Inlägg av berne »

SÅ skulle behöva köpa något billigt usb microscope,
kan besälla från tex kina, men tar så lång tid att få hem:/
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: felsöka kretskort

Inlägg av berne »

får be om ursäkt om jag skriver dåligt, o om ni inte förstår vad jag menar, skulle någon inte förstå så skriv så ska jag försöka att förklara de annorlunda.
Fick ett PM som på peka att min text var svår att läsa pga inte stor bokstav å att jag inte anv'änder .

Bifogar 2st länkar som ni kan läsa om.

https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyslexi

ha de gott
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: felsöka kretskort

Inlägg av Marta »

Optiken Du skall ha är antingen en billig pannlupp eller ett binokulärt mikroskop med 5 eller högst 10 gånger förstoring.

Glöm allt sk*t med elektronisk bildöverföring. Det ger Dig bara lag mellan det Du gör och det Du ser, tar bort allt djupseende och begränsar skärpan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: felsöka kretskort

Inlägg av TomasL »

berne skrev:får be om ursäkt om jag skriver dåligt, o om ni inte förstår vad jag menar, skulle någon inte förstå så skriv så ska jag försöka att förklara de annorlunda.
Fick ett PM som på peka att min text var svår att läsa pga inte stor bokstav å att jag inte anv'änder .

Bifogar 2st länkar som ni kan läsa om.

https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyslexi

ha de gott
Bara för att man är dyslektiker, behöver inte det innebära att man skriver svårläst, är själv dyslektiker, men bemödar mig att skriva så tydligt som möjligt, även om det tar lite längre tid.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: felsöka kretskort

Inlägg av RadarEnt »

Måste vara en oerhört pedantisk läsare som skrev och klagade.
Om du inte skriver värre än vad du gjort i den här tråden finns absolut inget att klaga på.
Det finns en del som inte är dyslektiker som skriver mer svårlästa inlägg med egenhändigt komponerade förkortningar, slangord som används lokalt t.ex.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: felsöka kretskort

Inlägg av Xyzzy »

berne skrev:
Xyzzy skrev:En SO8 har gett sig där, ser ut att kunna vara ena MOSen som talades om...
Sen är det mycket som ser väldigt konstigt ut men kan vara synvillor...

du har inte någon sån liggandes:) ??
hitta en men från usa, så tar väl ett tag att få hem
Jag ser tyvärr inte ens vad det står på komponenterna som är hela så jag kan inte hjälpa dig för tillfället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: felsöka kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det någon kurs?! Jag tror de flesta av oss elektrikare eller elektronikare har, antingen ett glödande intresse från dagis eller någon sorts grundutbildning. Man har kanske läst något elektronikprogram på gymnasiet eller högskola/universitet e dyl. Men den STORA kunskapen kommer att jobba med el/elektronik.
Lyssnar du på snubbar som är ärkeduktiga på radioteknik, är det sällan de pratar formler och ekvationer utan vet hur en spole ska designas för att fungera för vissa applikationer - linda koppartråd runt en blyertspenna och tryck ihop eller dra isär för rätt frekvens.

Har man elementär elkunskap - vet allt om URI Geller (U=R*I gäller), vet hur olika byggstenar fungerar, vet på ett när vilka kretsar som gör vad, kan läsa scheman och kan bygga kretsar efter instruktioner och kretscsheman har man en stabil plattform man kan utgå från. Sedan kan man antingen ta sig vidare steg för steg eller bara släppa sargen och försöka sig på en kvadruppel Lutz, eller mer konkret något riktigt djävla avancerat - en mimimoog, en automatstyrning till en drönare, eller en 1000W triodförstärkare.


Ska jag säga något om språket. Jag har noterat att i äldre tider har språkbruk ibland kommit att överta en tråd helt och hållet. Och visst har folk flitigt använt SMS-språk i trådar och ingen fattat någonting. Nu gäller ju att vi inte ska kritisera någon för handikapp, funktionshinder eller funktionsvariationer, och det tror jag vi alla kan respektera. Det hindrar ju inte att om någon skriver inlägg som kan vara svåra för andra att ta till sig, kan man ju på ett respektfullt sätt meddela en trådskrivare att dennes skrivstil kan uppfattas som lite ebesvärlig att ta till sig.
Jag hoppas att det var så i detta fall, och jag tror inte att den läsare som skickade meddelandet var speciellt pedantisk, utan ville att du skulle vara medveten om "riskerna" att skriva som du gjorde.

Därmed hoppas jag den här diskussionen är avslutad. Det vore också kul att få läsa vad du åstadkommer; det är djävligt (en del har problem med mina invektiv, men att inte använda svordomar är ju också ett sätt att utarma språket :wink: ) tomt på nya projekttrådar.

Keep rocking Berne! :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: felsöka kretskort

Inlägg av Magnus_K »

Vart håller du hus berne? Här står dörren alltid öppen med lödhjälp/lödutrustning om du behöver.

Ps. Läser dig 5:a Ds
Skriv svar