Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av bos »

För att råda bot på för mycket fritid skissar jag på en variant av övervakning i ett båthus. Det som är intressant att mäta är rumstemperatur, eventuella gasol-läckor, batterinivå, och så vidare. Sensorer finns det en uppsjö av i alla möjliga former, så där är det bara att välja och vraka. Tanken är göra ett enkelt program att köra på en Raspberry Pi, som samlar in data från alla sensorer, kolla om någon triggat ett gränsvärde, och om så skett; meddela mig på lämpligt sätt.

Att dra massvis med kablage kors och tvärs är jag inte så sugen på, så jag försöker kolla upp olika alternativ vad beträffar trådlösa mojtar. Zwave, ZigBee, RadioLAN, m.fl. Jag kan inget om dessa, än, så man kan väl säga att jag är på det stadiet just nu.

I princip tänker jag mig en sensor + trådlös modul (+ batteri) som en enhet, placera den på lämpligt ställe, para ihop den med styrkortet på RPi, och sen låta den mäta data var X:e minut innan den går ner i sovläge (för att spara batteri). Dessa enheter vill jag bygga själv. Jag vill inte ha någon färdig produkt, för jag har som sagt för mycket fritid (semester) som måste brännas bort på något vettigare än att svettas i solen.

PIC kan jag bäst, så om vi utgår från det; vilka trådlösa moduler / protokoll är att föredra för att interface:a?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör med MySensors https://www.mysensors.org
Jag använder detta kort https://www.mysensors.org/hardware/newbie-pcb, dock valde jag att gå med RFM69 (868 MHz) i stället för 2,4 GHz NRF24L01.
De flesta av mina sensorer använder BME280 som kan mäta temperatur, lufttryck och luftfuktighet.
Gatewayn är en Pi 3:a och kontrollern är Domoticz.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av danielr112 »

Kör många med ESP8266/ESP32 över WIFI. Funkar bra och enkelt om man har trådlöst nät. Ska du köra med en Paj har den ju det.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av bos »

Enligt https://circuitdigest.com/microcontroll ... th-esp8266 slukar ESP8266 800mA. Det blir många batteribyten det...

.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man inte söver den.

Jag har en som tuggar på 31uA när den inte sänder.

Intressant sak är att den drar mindre totalt om man sänder varje timma istället för mer sällan.
Det verkar nämligen ta längre tid att koppla upp sig mot WIFI.
Något in standarden om hur en AP skall glömma enheter troligen.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Trådlösa sensorer, vilka varianter?

Inlägg av Borre »

Instämmer med mysensors och RFM69, jag kör 433mhz. Väldigt bra räckvidd och låg strömförbrukning.
Skriv svar