Två problem har jag stött på som båda verkar kunna ha att göra med fartreglaget.
Problem 1:
Båten har varit väldigt inkonsekvent på riktningen, den har verkat köra spikrakt när den väl har fått jämn fart men har varit mycket "orolig" IBLAND när den ska svänga eller byta hastighet. Jag har letat som en tok i koden efter vad som kan vara fel men inte hittat någon förklaring till de olika beteendena. Tills nu...jag började notera vilka riktningar den tar istället för det den borde tagit och kom fram till att det beror på om det är X eller Y från magnetometern som har störst inflytande. Framåt är det Y och när man backar är det X. Då kom jag på att jag inte kollat på den framräknade riktningen när jag gasar. Gjorde det och såg då att om båten pekar åt norr (0 grader) eller åt syd (180 grader) så påverkas inte riktningen när man gasar framåt. Står båten däremot i någon öst-västlig riktning så vrider kursen olika mycket beroende på gaspådrag. Om jag gasar bakåt istället så är det tvärt om, då är det nors/syd riktningar som vrider och öst/västliga riktningar som är mindre påverkade.
Typiskt...att jag inte kollade detta tidigare. Nånting stör förmodligen magnetometern när jag gasar. Fartreglaget är ett sådant:
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor- ... glage.html
Det justerar ju med PWM till motorn som är en induktiv last vilket borde skapa elektomagnetism.
Frågan är vad som är mest troligt. Kan reglaget i sig, som sitter ca 5 cm ifrån magnetometern skapa störningarna? Är det själva motorn, som sitter under båten som stör? Eller kan kablarna störa?
Problem 2:
Mitt fartreglage blinkade långsamt rött och reagerade inte trots att det funkat i flera dagar och trots uprepade kalibreringar. Enligt manualen blinkar det så när det är i säkerhetsläge med antingen låg in-spänning volt eller hög temperatur i reglaget. Reglaget är helt kallt så det kan knappast vara det. Volten kan inte heller vara för låg, dock för hög. Det är ju ämnat för 3S LiPo(11,1 nom) och jag kör med vanligt fritidsbatteri (12V). Jag har dock solcellsladdning och det gjorde att spänningen över batteriet och fartreglaget var 14,3V vid tillfället. För att testa så kopplade jag ur själva solcellspanelen och fick då 13,1V istället. DÅ fungerade reglaget. Jag har stängt av LowVoltage CutOff-funktionen.
Är det alltså även skydd emot överspänning i reglaget som inte står någonstans i manualen och inte går att stänga av?
Jag ska börja med att flytta reglaget en bit ifrån elektronik-kortet och testa. Är det någon som har något mer förslag på vad jag kan göra åt respektive problem? Förslag på annat fartreglage?