El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkringen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nicko
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2018, 22:11:43

El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkringen

Inlägg av nicko »

Hej,

Pga att jag vill kunna driva bilstereo från mitt LiFeYPO4-batteripack för att inte kunna oroa mig för att startbatteriet (som börjar bli dåligt) ska vara urladdat vid camping samt att få bort brus som ökar med varvtalet via Bluetooth-mottagare inkopplad på cdväxlareport så funderar jag på att använda en sådan här adapter från Biltema.

Jag har tänkt ta ut säkringen för bilstereon, koppla in denna istället utan att sätta i någon säkring (på så sätt borde bilen elkrets inte bli inblandad) och sen sätta röd kabel på pluspol på LiFeYPO4-batteriet och en kabel mellan minus på LiFeYPO4-batteriet och jordpunkt i bilchassit.

Visst borde det fungera och leda till att bilstereon matas via LiFeYPO4-batteriet istället -- eller har jag tänkt fel?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av Icecap »

Beskrivningen är korrekt som jag ser det. Sen är det inte säkert att störningarna upphör av den orsak, de kan komma in många ställen.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av danielr112 »

Fråga: Hur ska du ladda det andra batterier under färd och liknande?

Förutom det ser jag väl inga problem och ev störningar som du tror du blir av med är nog inte skäl nog.. Då man i regel inte har störningar i moderna bilar idag.. Om du inte har något annat härke :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för modell och år på bilen? I dom flesta moderna kommunicerar stereon via canbus och strömmen styrs via mosfets eller reläer.

Det kan bli konstigt och/eller gå sönder saker med separat matning. Stöldskyddet kan också gå via canbus.

Om ljudet är dåligt vid körning skulle jag laga det istället för att installera extra batteri.

Kanske fel på avstörning av tändstift eller generator.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av Icecap »

Den surrande som kan komma från generatorns likriktning av 3-fasen beror ofta på fel ledningsdragning, t.ex. lågnivåsignaler. Kan vara GND som kommer från olika punkter eller liknande.

De flesta förstärkare av vettig modell har så pass bra CMRR att det knappast är störningar må matningen som är problemet.
nicko
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2018, 22:11:43

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av nicko »

danielr112 skrev:Fråga: Hur ska du ladda det andra batterier under färd och liknande?

Förutom det ser jag väl inga problem och ev störningar som du tror du blir av med är nog inte skäl nog.. Då man i regel inte har störningar i moderna bilar idag.. Om du inte har något annat härke :)
Batteriet är på 100Ah och ska mestadels laddas med 100W solcell, i nuläget kan jag även koppla in en LTC3780 (stödjer constant current, vilket krävs för att inte få kortslutning då LiFeYPO4 har så låg intern resistans) som är inställd på 6A. Väntar på leverans av en sådan här som senare ska mata 15A, men det kommer endast att användas som reserv om solen ej skulle räcka till.
nicko
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2018, 22:11:43

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av nicko »

mrfrenzy skrev:Vad är det för modell och år på bilen? I dom flesta moderna kommunicerar stereon via canbus och strömmen styrs via mosfets eller reläer.

Det kan bli konstigt och/eller gå sönder saker med separat matning. Stöldskyddet kan också gå via canbus.

Om ljudet är dåligt vid körning skulle jag laga det istället för att installera extra batteri.

Kanske fel på avstörning av tändstift eller generator.
Det är en VW T5 Multivan (diesel) från 2005, men modellår: 2006. Blir själv inte klok på om bilen har CANBUS eller inte. Vad är det som gör att det kan bli konstigt? Riskerar jag att förstöra något?


Ska kanske förtydliga att ljudet aldrig är dåligt om jag lyssnar på radio, det är endast saker inkopplade via Bluetooth via DMC-4 som ibland surrar när man kör. Intressant detalj är att om mobilen som streamar samtidigt laddas via cigguttaget så är bruset dubbel så starkt. Laddar man via powerbank så är bruset på samma nivå som när man inte laddar alls.

Nu är inte bruset enda anledningen till att koppla in batteriet utan att kunna lyssna utan att oroa mig för att batteriet tar slut när jag står på samma ställe flera dygn.
nicko
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2018, 22:11:43

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av nicko »

Icecap skrev:Den surrande som kan komma från generatorns likriktning av 3-fasen beror ofta på fel ledningsdragning, t.ex. lågnivåsignaler. Kan vara GND som kommer från olika punkter eller liknande.

De flesta förstärkare av vettig modell har så pass bra CMRR att det knappast är störningar må matningen som är problemet.
Det brusar alltså inte när man lyssnar på radio utan endast via bluetooth och DMC4-boxen länkad ovan.

Hur kan det finnas olika jordpunkter i en bil?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av Glycol79 »

Tänk på att en bilstereo ofta får jord via antennen och även lågnivån. Har man dålig jord via jordkabeln i kablaget brukar man få diverse konstigheter. Det brukar sedan sluta med att man eldar lite kretskort i bilstereon då jorden från antenn och lågnivå går via klena ledare på kretskortet. Det kan även vara så att bilstereons metallchassi är i kontakt med något annat av metall och jordar via det.

När man letar störningar i bilstereon kan det vara bra att kunna koppla plus och minus direkt till bilbatteriet. Har man sen störningar via line in, så prova med något batteridrivet så inga jordslingor kan uppstå. Likaså om man upplever störningar i tillkopplat slutsteg. Då testar man line out med en batteridriven högtalare.
Jag har grejat med bilstereo i väldigt många år och upplever att de flesta missljud beror på dålig jordning, eller lågnivå nära något som stör, typ elmotor, fläktstyrning osv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut som dom tagit ett standard blåtandskit från aliexpress och klistrat på en etikett med sitt eget varumärke.

På produktsidan står det
Godkänd av CE, FCC & ROHS.
"CE" Godkänner inga produkter.
Om en produkt är godkänd av FCC ska det finnas ett FCC-nummer, står det på apparaten?

Förmodligen är modulen dåligt filtrerad och därför orsakas störningar. Det är inget fel på din bil utan produkten är bara trasig eller dåligt konstruerad, skicka in den till säljaren för reparation.

Väldigt intressant är att dom INTE använder jord från en jordpunkt på bilen utan dom skruvar en jordkabel i höljet på radion?!


När du slår på tändningen i din bil läses en kod i nyckeln, om koden är korrekt skickas en upplåsningkod till radion.
Ifall radion varit strömlös måste den kommunicera med bilen innan den fungerar igen.

Om batterispänningen blir för låg bryts strömmen till radion automatiskt. Förutom stöldskyddet är det ju också kommunikation för rattknapparna.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av 4kTRB »

CE ska visst vara förkortning av China Export har jag fått veta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av MadModder »

Vilket är helt fel. Det finns inte, utan är en efterkonstruerad vandringssägen då så mycket bristfälligt skit från Kina har CE-märket på sig. Det finns heller ingen regel som säger att märket måste se ut enligt riktlinjerna, utan det hoptryckta märket skulle lika gärna kunna sitta på en produkt som uppfyller kraven.
nicko
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2018, 22:11:43

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av nicko »

mrfrenzy skrev:Det ser ut som dom tagit ett standard blåtandskit från aliexpress och klistrat på en etikett med sitt eget varumärke.

På produktsidan står det
Godkänd av CE, FCC & ROHS.
"CE" Godkänner inga produkter.
Om en produkt är godkänd av FCC ska det finnas ett FCC-nummer, står det på apparaten?

Förmodligen är modulen dåligt filtrerad och därför orsakas störningar. Det är inget fel på din bil utan produkten är bara trasig eller dåligt konstruerad, skicka in den till säljaren för reparation.

Väldigt intressant är att dom INTE använder jord från en jordpunkt på bilen utan dom skruvar en jordkabel i höljet på radion?!


När du slår på tändningen i din bil läses en kod i nyckeln, om koden är korrekt skickas en upplåsningkod till radion.
Ifall radion varit strömlös måste den kommunicera med bilen innan den fungerar igen.

Om batterispänningen blir för låg bryts strömmen till radion automatiskt. Förutom stöldskyddet är det ju också kommunikation för rattknapparna.

Hade det varit bättre att jorda mot något annat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El i bil: koppla bilstereo till annat batteri via säkrin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju något som konstruktören av produkten borde gjort så vi kan bara spekulera.
Eftersom den kopplas in istället för cd-växlare skulle jag kollat bilens elschema var cd-växlaren får ström och jord.

Kanske konplettera med ett filter typ
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... reo-p79116
Skriv svar