Hållfasthet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Hållfasthet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av Bigstone »

Har ådragit mig en ny passion som kräver lite längd på saker och ting nämligen amatörradio.
Skulle vilja få upp en mast men därom är hyresvärden och jag inte helt överens, hans första reaktion när jag frågade om jag fick montera upp lite antenner var: "Men Inga torn va?!". :( :mrgreen:
Så nu är tanken att jag skulle försöka få upp en tillfällig liten lösning på en rimlig höj säg 8-12 meter utan att behöva sälja alla klädesplagg jag äger och har på mig.
En vision jag har är att använda mig av stackningsbara avloppsrör i polypropen med diameter på Ø40mm om 2 meter som jag lackar med primer och färg för att förbättrar skyddet mot UV något.
Borde väl klara en mindre riktantenn modell Moxon för en kortare tid för test?
(En Moxon baserad på 4st. metspön om 4m alt. 7m. En Moxon antenn har inte fullt så stort vindfång som en sedvanlig Yagi då den är utformad som en rektangel med öppen kabel mellan spröten.)

Det finns ju maströr i metall men tanken var att detta skulle vara hyfsat portabelt och billigt.


Edit: Hittade nyss på Blocket bevattnings rör i aluminium om 8m vardera som har en diameter på 70mm, kan det funka som mast?
Senast redigerad av Bigstone 31 maj 2018, 17:36:23, redigerad totalt 1 gång.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av gkar »

Vilka frekvenser tänkte du använda?
Är det för kortvåg så använd trådantenner.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av Bigstone »

Är tänkt för kortvåg 20 och 40m banden. Vill helt få till något riktbart och som inte väger multum och en Moxon byggs med 4 metspön och 0,75-1mm tråd.
Den har en väldigt bra FB förhållande så att det blir lite enklare vid DX. (http://www.moxonantennaproject.com/construction.htm)
Tror den kommer att väga väldigt lite.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av arvidb »

Hehe, läste hållfastighet och såg framför mig en busshållplats med väldigt lyxig väntkur! :twisted:

Hållfasthet ska det nog vara? ;)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av arvidb »

Och för att tillföra något vettigt: här är en kalkylator för att beräkna avböjning av rör.

8 m alu-rör, Ø70 mm, väggtjocklek 4 mm och 5 "kg" kraft (ca 50 N?) ger enligt denna en avböjning på 255 mm.
8 m polykarbonatrör, Ø40 mm och 5 "kg" kraft (ca 50 N?) ger böjning på 49 meter! :lol: Ska vi gissa att det röret inte mår så bra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av grym »

biltema har maströr man kan stacka, plaströren håller inget om det börjar bli solvarmt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av TomasL »

Dessutom dagens avloppsrör under dimension 110 är som ormar, böjer sig åt alla håll och kanter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av TomasL »

Har ett 10m maströr liggande, 120mm stålrör att hämta, inklusive fällbar fot, finns på Tjörn.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Re: Hållfastighet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av OpelGT »

Skulle en drönare fungera att hålla antennen på rätt höjd och riktning?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Hållfasthet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av Bigstone »

Arvidb Hahahaha! Check! Korrigerade titeln från luxuös busskur till något mer korrekt. :lol:

TomasL Jättesnällt! Hmm... lite långt borta bara annars hade jag kommit på studs! :D

Annars låter det som om mina idéer inte var helt framgångsrika så tillbaka till tankestugan.

Hmm... Har lite nya idéer på problemet och ska snickra och prova lite så får jag återkomma med en liten tråd om hur det gick.
(Hade varit så mycket enklare om jag hade fått montera en mast istället! :roll: )
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hållfasthet för avloppsrör vid temp. mastbygge.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skriv svar