Mäta ström på kretskort på enklast vis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Sitter och CADar mitt BLDC -kretskort. På detta vill jag ha en strömmätare, för feldetektering dvs kortslutning eller annat, så att MCUn stränger ner strömmen mot motorn.

Min första version som kom av bara farten när jag fokuserade på annat var lite overkill med en effektresistor på high-side strömlink till halvbryggor och en diff-mätande OP på detta.

Nu har jag istället flyttat R till low-side och jag tänker mig att R dessutom är en kopparbana i kretskortet och sen kör jag in spänningsfallet direkt på ADn !

Kan det funka? Huvudräkning ger mig att en kopparbana 0.120 inch bred, 60 mm lång och 35 my tjock är på 0.01 ohm. Kan det stämma? Det blir ingen direkt upplösning utan vi talar om 1 värdesiffra typ.

Detta skulle ge simpel grov strömmätning utan komponenter! Ett problem här är att jag inte riktigt kan testa det innan jag har ett färdigt kretskort.

Genom att ändra den interna referensen till AD till t.ex. 1.1 volt kan jag i teorin förbättra upplösningen. Problemet är att jag använder de andra AD -pinnarna och de behöver 5V -ref, så detta är nog inte möjligt vad jag känner till. Om jag tillfälligt ändrar den interna referensen när jag "läser strömmen", så är frågan hur det funkar när de andra AD -ingångarna tar emot spänning långt över referensen. En lösning där man ständigt ändrar den interna referensen ger också en väldigt låg samplingsrate, då man behöver vänta tills AD -stabiliserat sig efter att man ändrar ref.

En variant är att förstärka spänningsfallet, men då är jag med rask takt påväg tillbaka till ruta 1 med en massa komponenter.

Hur mäter man strömmen smartast/bäst ? Villrådig!

Någon slags tjock billig resistans-stråd i en bygel på kretskortet?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

2 bilder. Det övre low-side strömmätare. Det undre high-side. På low-side-versionen har processorns GND (och AD alltså) kopplats till stiftlisten med power-anslutning och en vid andre änden av en lång kopparbana har vi GND för resten av kretskortet. Mellan dessa punkter mäter ADn...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av jah »

Kollat på ACS712, 723 etc?
Hallsensorer i SO8-kapsel med linjär analog utgång ~100mV/A (finns flera olika versioner)
https://www.allegromicro.com/en/Product ... CS723.aspx

/J
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Det är definitivt en bekväm liten krets bara att plugga-in. Man slipper effekt-resistorn och får samtidigt en exakt mätning. Men det är lite en pris-grej. Spontant borde detta gå lösa billigt.

Vad sjutton får man tag på den? Verkar finnas break-out kort med kretsen för dryga 10 kr, vilket antyder att den är billig. Men hos farnell får man uppfattningen priset ligger på 40 kr och det vill man ju helst inte betala.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Icecap »

En high-side current sensor, fungerar utmärkt med en ledare som sensor-shunt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Magnus_K »

Tycker inte alls att du tänker fel med en tråd/bana som shunt. Är det inte så nästa alla multimetrar mäter ström?

Vet inte om du gillar att man länkar till externa prylar om som ett tips så ta en kik på Daves genomgång här -> https://www.youtube.com/watch?v=ME4Xe53TMxI
Om inte annat så kanske det hjälper till att optimera "shunt-banan".

Ps. Har kanske missat det med vilka strömmar pratar vi om? Ds
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Normal ström är 0-3A någonting (40 volt) vid drift. Jag vet inte riktigt vad som smäller först vid stigande ström men vid 10A vill man nog stänga ner allting. Så säg att vi pratar om 0-10A. Eftersom det primärt är feldetektering (kortslutning, överlast) är upplösningen inte så viktig egentligen.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Japp, då har vi även en version med koppar-shunt på high-side + diffmätande OP... Spänningsdiff mäts mellan de 2 blå prickarna. En fördel här, det är att man kan trimma in förstärkningen efter att kretskortet är färdigt, så att man får t.ex. 0-5V för 0-10A. Om detta kan funka är det kanske bästa/billigaste lösningen. Några kronor.

Tack för länken förresten. Jag ska absolut titta på den. Jag gillar EEVblog, har sett en hel del av hans grejer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av tecno »

:humm:

Kommer de ynkliga matningspinnarna för GND och VCC att klara av strömmarna?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Det lär visa sig :-)

Jag ville hålla nere kretskortets storlek. Det är nu 80 mm med monteringshål för en fläkt med samma dimensioner.

Om man studerar kablarnas tjocklek till motorerna så passar kablarna trots allt i dessa skruvlister. Det är inga stora marginaler dock. Eller du kanske inte tänkte på skruvlisten? Själva lödningen av matningen håller nog, men själva shunten någonstans är troligtvis den svaga länken.

Frågan är vad en kretskortsbana kan bära för ström...

Den här tabellen ger väl någon vink antar jag.
https://www.pcbcart.com/article/content ... nship.html

Om jag t.ex. beställer kretskort via elektrokit så verkar de köra "Cu finished ytterlager 35µ", dvs borde vara 1 oz i tabellen. De banor som bär högre strömmar på kretskortet är idag 0.120 inch. Jordplanet är ju väldigt brett.

Hur mycket kan temperaturen stiga innan kretskortet går sönder? Kan det tillåtas stiga 30 grader så innebär det i mitt fall 8-9 ampere om jag tolkar tabellen rätt. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av tecno »

Tabellen stämmer nog så bra, ja jag tänkte på skruvplinten = vad har den för spec vad gäller ström?
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Du har rätt. De fixar bara 6A som det ser ut. Vad snålt! 6A räcker fortfarande för motorer + hallgivare + seriesnöre. Men jag får sätta dit en större anslutning för batteriet/ström in. Eller jag kanske skippar hela kontakten och har lödanslutningar istället.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av tecno »

Tänk på att lödanslutet lätt kan rivas upp från kortet och det går ju åt en del värme föra att få dit en kabel som i sig kan skada vidhäftningen av koppar/laminat. Bättre med lämplig kontakt för VCC/GND som med marginal fixar strömmen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Swech »

Du bör mäta differentiellt, d.v.s även en ledare till början på din shuntledare.
Med sådana strömmar och små spänningar så kommer säkerligen GND på processorn inte vara exakt det som du tror

Swech
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Mäta ström på kretskort på enklast vis

Inlägg av Elst »

Mäter jag på high-side så mäter jag mellan 2 punkter, alltså spänningsdiffen där emellan som sedan förstärks så att ADns upplösning blir använd. Men jag håller ju med om att det är ett löjligt litet spänningsfall som förstärks...

På low-side-varianten där är MCU-GND (som inte är samma som resten av kortets GND) ena punkten och AD-ingången andra punkten. Skall jag smälla dit en diffmätare där, så behöver jag ju inte 2 olika GND längre och då är det väl egalt om jag mäter på high-side eller low-side?

Nedan med high-side shunt och diffmätare på 2 punkter (och inga skruvplintar längre).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar