Bygge av lindningsmaskin
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Bygge av lindningsmaskin
Första delen klar Roger. Kommer borra/gänga låshålet på jobbet nästa vecka då vi har bättre grejer där än här hemma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Det ser ju kanonbra ut, stort tack!
MVH/Roger
PS
Jag förstår dock inte riktigt bilderna, intressant men jag är så dum på mekanik
MVH/Roger
PS
Jag förstår dock inte riktigt bilderna, intressant men jag är så dum på mekanik
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Bygge av lindningsmaskin
Nu är den klar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Ser ju asbra ut, stort tack!
MVH/Roger
PS
Jag missade ditt samtal idag för jag var på resande fot, bärsen var viktigare
MVH/Roger
PS
Jag missade ditt samtal idag för jag var på resande fot, bärsen var viktigare
Re: Bygge av lindningsmaskin
Inspiration? DIY COIL WINDING MACHINE COUNTS THE HACKY WAY
Körde själv "hacket" med ledningar från '='-knappen i en Casio miniräknare för ca 40 år sen. Först tryckte jag '1' '+' '+' och därefter adderade den ett för varje likamedtryck. Det var bara att trycka på '0' (eller valfritt värde) för att nolla, så fortsatte den därifrån.
Körde själv "hacket" med ledningar från '='-knappen i en Casio miniräknare för ca 40 år sen. Först tryckte jag '1' '+' '+' och därefter adderade den ett för varje likamedtryck. Det var bara att trycka på '0' (eller valfritt värde) för att nolla, så fortsatte den därifrån.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag har börjat skissa på ett sidospår när det gäller min lindningsmaskin.
Sidospåret är inget alternativ men kan vara ett komplement för små spolar.
Apparaten nyttjar skruvdragare, i ett särskilt fall (KAM) så är ett torx-bits ispikat i en liten bit 15mm rundstav och rundstavsbiten sedan limmad på bobinen, denna rundstavsbit är sedan nerslipad till samma diameter (13,5mm) som min bandspelarräknares hjul har som diameter.
Man kopplar således en gummisnodd mellan rundstavsbitens skåra och bandspelarräknarens hjul, sen kopplar man in skruvdragaren via ett torx-bits som är islaget i rundstavsbiten, spänner gummisnodden lagom mycket och kör.
Ett akademiskt problem är att jag måste vinkla bandspelarräknaren på ett sådant sätt att alla positioner får ett offset om plus två, dvs vill man linda 777 varv så ska bandspelarräknaren visa 999, kan vara lite knöligt att hålla reda på men jag tror faktiskt inte så.
MVH/Roger
Sidospåret är inget alternativ men kan vara ett komplement för små spolar.
Apparaten nyttjar skruvdragare, i ett särskilt fall (KAM) så är ett torx-bits ispikat i en liten bit 15mm rundstav och rundstavsbiten sedan limmad på bobinen, denna rundstavsbit är sedan nerslipad till samma diameter (13,5mm) som min bandspelarräknares hjul har som diameter.
Man kopplar således en gummisnodd mellan rundstavsbitens skåra och bandspelarräknarens hjul, sen kopplar man in skruvdragaren via ett torx-bits som är islaget i rundstavsbiten, spänner gummisnodden lagom mycket och kör.
Ett akademiskt problem är att jag måste vinkla bandspelarräknaren på ett sådant sätt att alla positioner får ett offset om plus två, dvs vill man linda 777 varv så ska bandspelarräknaren visa 999, kan vara lite knöligt att hålla reda på men jag tror faktiskt inte så.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Sidospåret är nu färdigt.
Räkneverket hamnade dock mer fel än avsett, nu måste man kika sidledes för att få koll.
Men torx-bitset jag köpte på Byggmax funkade perfekt att knacka i ett 3mm-hål i centrum av rundstavsbiten.
Dock blev inte hålet i centrum av runstavsbiten i mitten, trots specialverktyg.
Men allting fungerar nu, rundstavsbiten nerslipad mha dremel till samma diameter som räknarhjulet (ungefär iaf).
Det här går att linda spolar med.
Dock måste man bända loss den smältlimmade rundstavsbiten varje gång.
MVH/Roger
Räkneverket hamnade dock mer fel än avsett, nu måste man kika sidledes för att få koll.
Men torx-bitset jag köpte på Byggmax funkade perfekt att knacka i ett 3mm-hål i centrum av rundstavsbiten.
Dock blev inte hålet i centrum av runstavsbiten i mitten, trots specialverktyg.
Men allting fungerar nu, rundstavsbiten nerslipad mha dremel till samma diameter som räknarhjulet (ungefär iaf).
Det här går att linda spolar med.
Dock måste man bända loss den smältlimmade rundstavsbiten varje gång.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Provade nu att linda min spole (som dock var avsedd att göras med 0,1mm-tråd som jag inte har, nu fick således min klenaste dvs 0,28mm duga).
Hade lite problem i början för gummisnodden gick lite som den ville men när jag fick kläm på det så gick det mycket bra.
Ända tills 306 varv, där min kraft som jag höll i tråden (som avlindades av spolen stående på golvet, tack SeniorLemuren) blev för mycket när tråden skulle lindas allra längst in på bobinen som ju var av papper.
Så när jag lindade längst in så "skar" tråden igenom pappret och ena bobinväggen lossnade.
Först trodde jag epoxyn sög men sen såg jag pappersmassa i släppet så det var alltså pappret som hade gett upp.
Lärdomen av detta är att nästa gång epoxylimmar jag bobin-väggar av (genomskinlig) Dressmann-kartong-plast (jag är lumpsamlare )
Jag var ändå inte så förtjust i längden på spolen hos detta försök, vill ner till typ 2mm (för att få plats i ett mobil-skal) och då är faktiskt min ambition att "luftlinda" runt en 10mm rundstav av furu istället för nuvarande ferritstav (10mm) som är ett helvete att kapa, men om det inte vore det så visst, 3ggr färre varv när varven på luftspolen kommer vara runt 1000 är attraktivt.
Med 306 varv fick jag runt 20mH vilket är ganska optimalt.
Spolen är alltså kortare nu jämfört med original (5mm vs 5cm) men den är fortfarande för lång, speciellt efter att bobinväggen lossnade.
Lärdomar:
1) Ha koll på hur du vinklar skruvdragaren (inte för stora vinkeloffset mellan bobinens hjul och räkneverkets hjul)
2) Ha koll på hyfsad spänning hos gummisnodden runt skruvdragare+räknarverk
3) Dra inte för hårt i koppartråden (gäller speciellt bobiner med pappersväggar, som jag dock skall sluta med)
4) Trådrullen på golvet funkar super!
MVH/Roger
PS
my_r är runt 8 vid 5kHz som denna spole skall jobba vid, ingen stor my_r men den hjälper ju till nåt enormt!
Hade lite problem i början för gummisnodden gick lite som den ville men när jag fick kläm på det så gick det mycket bra.
Ända tills 306 varv, där min kraft som jag höll i tråden (som avlindades av spolen stående på golvet, tack SeniorLemuren) blev för mycket när tråden skulle lindas allra längst in på bobinen som ju var av papper.
Så när jag lindade längst in så "skar" tråden igenom pappret och ena bobinväggen lossnade.
Först trodde jag epoxyn sög men sen såg jag pappersmassa i släppet så det var alltså pappret som hade gett upp.
Lärdomen av detta är att nästa gång epoxylimmar jag bobin-väggar av (genomskinlig) Dressmann-kartong-plast (jag är lumpsamlare )
Jag var ändå inte så förtjust i längden på spolen hos detta försök, vill ner till typ 2mm (för att få plats i ett mobil-skal) och då är faktiskt min ambition att "luftlinda" runt en 10mm rundstav av furu istället för nuvarande ferritstav (10mm) som är ett helvete att kapa, men om det inte vore det så visst, 3ggr färre varv när varven på luftspolen kommer vara runt 1000 är attraktivt.
Med 306 varv fick jag runt 20mH vilket är ganska optimalt.
Spolen är alltså kortare nu jämfört med original (5mm vs 5cm) men den är fortfarande för lång, speciellt efter att bobinväggen lossnade.
Lärdomar:
1) Ha koll på hur du vinklar skruvdragaren (inte för stora vinkeloffset mellan bobinens hjul och räkneverkets hjul)
2) Ha koll på hyfsad spänning hos gummisnodden runt skruvdragare+räknarverk
3) Dra inte för hårt i koppartråden (gäller speciellt bobiner med pappersväggar, som jag dock skall sluta med)
4) Trådrullen på golvet funkar super!
MVH/Roger
PS
my_r är runt 8 vid 5kHz som denna spole skall jobba vid, ingen stor my_r men den hjälper ju till nåt enormt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Min goa vän Magnus_K har nu levererat en proffssvarvad gängstång (M8) och ett proffspreppat kugghjul för vinkelväxeln.
Jag har nu testat dessa attiraljer men jag får tyvärr inte lindningsmaskinen att fungera.
Ett litet aber är att när jag manuellt snurrar på gängstången så löper det inte jämnt med samma motstånd och man kan tom se hur motoraxeln lite guppar uppochner, dock är "anläggningsytan" mellan motor-kugghjulet och gängstång-kugghjulet mycket jämt och bra oavsett hur jag snurrar på gängstången.
Efter lite fintrimning har jag sedan testat att driva runt min pet-räknare vid olika varvtal och det går tyvärr fortfarande inte, om gängstångspetarmen ligger för nära räknarpetarmen så hänger sig allting, dvs precis som förut.
Jag har nu tre val:
1) Jag skaffar en pet-räknare som är lättare i momentet
2) Jag skaffar en kraftigare motor (som dock fortfarande kommer bli begränsad av dom 5A min styrning kan ge)
3) Jag bygger om för vindrutetorkarmotor som jag fått tips om i denna tråd
I det här läget känner jag för 3).
MVH/Roger
PS
Visst är det bra om en lindningsmaskin kan lindas fram och tillbaka med koll men en lindningsmaskin som bara kan räkna framåt blir faktiskt mycket enklare ty då är det inte dom båda hjulens diametrar som bestämmer precisionen utan då är bara antalet petningar som bestämmer precisionen som alltså är idiotsäker, om det inte vore för att petningen uppenbarligen kan kräva en del kraft. Samtidigt måste det finnas pet-räknare som kräver mindre kraft. Klart är dock att mitt arrangemang inte fungerar, det enda som fortfarande tycks fungera är pedalen (och motorstyrningen).
Jag noterar också att gängstången wobblar lite när jag drar på, detta är samma beteende som jag hade med "min" gängstång men båda gängstängerna ser mycket raka ut...
Det är så synd det här för jag hade egentligen inte ens behövt en pedal, bara ställt in en lagom hastighet som bobinen snurrar med och sen haft en räknare och trådrullen på golvet som SeniorLemuren tipsat mig om, det är allt som behövs.
Jag har nu testat dessa attiraljer men jag får tyvärr inte lindningsmaskinen att fungera.
Ett litet aber är att när jag manuellt snurrar på gängstången så löper det inte jämnt med samma motstånd och man kan tom se hur motoraxeln lite guppar uppochner, dock är "anläggningsytan" mellan motor-kugghjulet och gängstång-kugghjulet mycket jämt och bra oavsett hur jag snurrar på gängstången.
Efter lite fintrimning har jag sedan testat att driva runt min pet-räknare vid olika varvtal och det går tyvärr fortfarande inte, om gängstångspetarmen ligger för nära räknarpetarmen så hänger sig allting, dvs precis som förut.
Jag har nu tre val:
1) Jag skaffar en pet-räknare som är lättare i momentet
2) Jag skaffar en kraftigare motor (som dock fortfarande kommer bli begränsad av dom 5A min styrning kan ge)
3) Jag bygger om för vindrutetorkarmotor som jag fått tips om i denna tråd
I det här läget känner jag för 3).
MVH/Roger
PS
Visst är det bra om en lindningsmaskin kan lindas fram och tillbaka med koll men en lindningsmaskin som bara kan räkna framåt blir faktiskt mycket enklare ty då är det inte dom båda hjulens diametrar som bestämmer precisionen utan då är bara antalet petningar som bestämmer precisionen som alltså är idiotsäker, om det inte vore för att petningen uppenbarligen kan kräva en del kraft. Samtidigt måste det finnas pet-räknare som kräver mindre kraft. Klart är dock att mitt arrangemang inte fungerar, det enda som fortfarande tycks fungera är pedalen (och motorstyrningen).
Jag noterar också att gängstången wobblar lite när jag drar på, detta är samma beteende som jag hade med "min" gängstång men båda gängstängerna ser mycket raka ut...
Det är så synd det här för jag hade egentligen inte ens behövt en pedal, bara ställt in en lagom hastighet som bobinen snurrar med och sen haft en räknare och trådrullen på golvet som SeniorLemuren tipsat mig om, det är allt som behövs.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag har nu försökt fintrimma grejerna MEN jag får en tydlig kugg-lik tröghet i systemet, denna tröghet säger mig att motorn mycket riktigt inte orkar om det dessutom läggs på moment i form av räknarpetarmens motstånd med decimeterlång gängstångspetarm.
Jag har desperat försökt trimma in det här genom att föra vinkelväxelns kugghjul olika tajt mycket emot varandra men antingen får man denna tröghet eller så slirar vinkelväxeln.
Jag tycker detta är mycket konstigt för i t.ex fiskerullar finns en en slags vinkelväxel och den funkar utmärkt.
En fundering jag har är om jag borde kleta på en massa fett?
Jag tvivlar dock på att det skulle lösa biffen.
Min ide' med att vända på räkneverket och få en kortare gängstångspetarm (och därmed mer moment) kan man kasta på samma hög som katten skiter, man kan det för då måste ju gängstångspetarmen gå åt andra hållet för att räknarpetarmen skall funka, men jag vill inte linda åt det hållet, lindning skall ske med tråd utifrån lindningsmaskinen/lådan och sen om man tittar ner och till vänster i maskinen skall lindningen ske medurs vilket har att göra med hur man vill att man lindar av tråd från spolarna men det blir också minst sagt knöligt att hålla emot inifrån lindningsmaskinen när tråden lindas
MVH/Roger
PS
Vinkelväxeln går så fint nu dvs inget wobblande av nåt slag nu när Magnus_K så vänligt har trimmat den åt mig, jag ser egentligen inga problem förutom när man börjar röra på gängstången för då är det minsann inte "smooth".
Jag har desperat försökt trimma in det här genom att föra vinkelväxelns kugghjul olika tajt mycket emot varandra men antingen får man denna tröghet eller så slirar vinkelväxeln.
Jag tycker detta är mycket konstigt för i t.ex fiskerullar finns en en slags vinkelväxel och den funkar utmärkt.
En fundering jag har är om jag borde kleta på en massa fett?
Jag tvivlar dock på att det skulle lösa biffen.
Min ide' med att vända på räkneverket och få en kortare gängstångspetarm (och därmed mer moment) kan man kasta på samma hög som katten skiter, man kan det för då måste ju gängstångspetarmen gå åt andra hållet för att räknarpetarmen skall funka, men jag vill inte linda åt det hållet, lindning skall ske med tråd utifrån lindningsmaskinen/lådan och sen om man tittar ner och till vänster i maskinen skall lindningen ske medurs vilket har att göra med hur man vill att man lindar av tråd från spolarna men det blir också minst sagt knöligt att hålla emot inifrån lindningsmaskinen när tråden lindas
MVH/Roger
PS
Vinkelväxeln går så fint nu dvs inget wobblande av nåt slag nu när Magnus_K så vänligt har trimmat den åt mig, jag ser egentligen inga problem förutom när man börjar röra på gängstången för då är det minsann inte "smooth".
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag är MYCKET konfunderad över varför jag inte får ordning på min lindningsmaskin.
Jag har nu en vinkelväxel som inte har några ojämnheter alls ty min vän Magnus_K har finsvarvat gängstångens vinkel-kugge och även levererat en svarvad gänstång som är så rak, platt och fin den kan bli.
Innan jag bad honom om hjälp drog jag alltså fast vinkelkuggen i gängstången i sig dvs den hamnade allt annat än rakt och vi både trodde att detta kunde vara problemet.
Nu däremot sitter jag med en vinkelväxel där de båda kugghjulens anläggningsyta ser i det närmaste perfekt ut, ingenting rör sig mer än det ska MEN när man rör på gängstångsarmen och därmed gängstången så både hör man och känner man hur illa kuggarna går i varandra, att jämföra med en haspelrulle är som natt och dag.
Kraftöverföringen visar sig sedan inte räcka för att driva runt räkneverkets petarm (när gängstångsarmen är nära räknarpetarmen), momentet från gängstången är runt 1dm vilket gör att motorn bara där tappar kraft men det går inte att göra nåt åt det för att räknarens petarm MÅSTE petas på "andra" sidan för det är bara så räknaren fungerar och jag har fört räknare så nära gängstången det bara går.
Det finns en teoretiskt bättre lösning och det är att vända på räknaren för då blir gängstångsarmen kortare och motorn förlorar inte så mycket kraft MEN då måste lindningsmaskinen gå åt fel hål ty räknaren petas åt andra hållet och detta duger inte.
MVH/Roger
PS
Konstigt tycker jag att jag inte får ordning på det här, det finns ett garage längre ner på gatan, ska nog fråga efter en vindrutetorkarmotor som nån vänlig själ här på forumet tipsade mig om för rätt länge sedan.
Jag har nu en vinkelväxel som inte har några ojämnheter alls ty min vän Magnus_K har finsvarvat gängstångens vinkel-kugge och även levererat en svarvad gänstång som är så rak, platt och fin den kan bli.
Innan jag bad honom om hjälp drog jag alltså fast vinkelkuggen i gängstången i sig dvs den hamnade allt annat än rakt och vi både trodde att detta kunde vara problemet.
Nu däremot sitter jag med en vinkelväxel där de båda kugghjulens anläggningsyta ser i det närmaste perfekt ut, ingenting rör sig mer än det ska MEN när man rör på gängstångsarmen och därmed gängstången så både hör man och känner man hur illa kuggarna går i varandra, att jämföra med en haspelrulle är som natt och dag.
Kraftöverföringen visar sig sedan inte räcka för att driva runt räkneverkets petarm (när gängstångsarmen är nära räknarpetarmen), momentet från gängstången är runt 1dm vilket gör att motorn bara där tappar kraft men det går inte att göra nåt åt det för att räknarens petarm MÅSTE petas på "andra" sidan för det är bara så räknaren fungerar och jag har fört räknare så nära gängstången det bara går.
Det finns en teoretiskt bättre lösning och det är att vända på räknaren för då blir gängstångsarmen kortare och motorn förlorar inte så mycket kraft MEN då måste lindningsmaskinen gå åt fel hål ty räknaren petas åt andra hållet och detta duger inte.
MVH/Roger
PS
Konstigt tycker jag att jag inte får ordning på det här, det finns ett garage längre ner på gatan, ska nog fråga efter en vindrutetorkarmotor som nån vänlig själ här på forumet tipsade mig om för rätt länge sedan.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag har bestämt mig för att satsa på min KCE som nån trevlig EF:are döpte min virade tingest till.
Enheten är lite klumpig men med rätt behandling kommer den fungera fin-fint.
Jag kommer alltså skippa den pet-räknare jag har nu som motorn inte orkar dra runt (under vissa förutsättningar) och köra en fulltständigt friktionsfri och momentfri cylindrisk koppar-skiva (KCE-skiva) istället.
Det finns egentligen bara två små problem med det här där det ena är att min tanke är att bobiner skall träs på gängstången från höger sida (dvs där motorn inte sitter) och om KCE-skivan skall vila emellan de rätt trånga gafflarna hos en läsgaffel så kan inte KCE-skivan vinklas för mycket för att lätt kunna passas tillbaka.
Det andra problemet är att enheten är ganska stor och det gäller att matcha den på gängstången påskruvade KCE-skivan med chassit så att det kan skruvas fast ordentligt.
MVH/Roger
Enheten är lite klumpig men med rätt behandling kommer den fungera fin-fint.
Jag kommer alltså skippa den pet-räknare jag har nu som motorn inte orkar dra runt (under vissa förutsättningar) och köra en fulltständigt friktionsfri och momentfri cylindrisk koppar-skiva (KCE-skiva) istället.
Det finns egentligen bara två små problem med det här där det ena är att min tanke är att bobiner skall träs på gängstången från höger sida (dvs där motorn inte sitter) och om KCE-skivan skall vila emellan de rätt trånga gafflarna hos en läsgaffel så kan inte KCE-skivan vinklas för mycket för att lätt kunna passas tillbaka.
Det andra problemet är att enheten är ganska stor och det gäller att matcha den på gängstången påskruvade KCE-skivan med chassit så att det kan skruvas fast ordentligt.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag har påbörjat implementeringen av min KCE (Circular Encoder) i lindningsmaskinen (KWM).
Jag har kapat till en liten bit 21X120 planhyvlad Furu som själva KCE (1st EU-kort) skall skruvas fast i, med ganska långa distanser pga virsocklar.
Sen kommer träbiten få ett par snedkapade gavlar (21X70 har jag tänkt för jag vill att dom skall räcka över både virsocklar och IC-kapslar, kanske 56 räcker dock) som typ håller reda på alla utstickande vir-trådar men framförallt så medger dom snett montage för jag kan ju inte riktigt ha att KCE ligger platt ner i KWM samtidigt som optokopplaren kommer monteras i ett L av typ 21X44 som nästan skymmer KCE, om Ni förstår vad jag menar.
Eventuellt behöver dock inte L:et stå mitt framför KCE, vi får se hur jag gör men vinklad KCE vill jag ha i vilket fall.
Nästa steg, såga till gavlarna som kommer snedkapas i ena ändan (20mm högt vilket väl ger typ 20 graders lutning).
MVH/Roger
Jag har kapat till en liten bit 21X120 planhyvlad Furu som själva KCE (1st EU-kort) skall skruvas fast i, med ganska långa distanser pga virsocklar.
Sen kommer träbiten få ett par snedkapade gavlar (21X70 har jag tänkt för jag vill att dom skall räcka över både virsocklar och IC-kapslar, kanske 56 räcker dock) som typ håller reda på alla utstickande vir-trådar men framförallt så medger dom snett montage för jag kan ju inte riktigt ha att KCE ligger platt ner i KWM samtidigt som optokopplaren kommer monteras i ett L av typ 21X44 som nästan skymmer KCE, om Ni förstår vad jag menar.
Eventuellt behöver dock inte L:et stå mitt framför KCE, vi får se hur jag gör men vinklad KCE vill jag ha i vilket fall.
Nästa steg, såga till gavlarna som kommer snedkapas i ena ändan (20mm högt vilket väl ger typ 20 graders lutning).
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Jag har nu sågat till sidostyckena.
Dom är än så länge rakt kapade, min plan var att snedkapa modell tan(20/70) men jag märker nu att det egentligen inte behövs ty KCE kan ju också monteras rakt vertikalt, den behöver inte monteras det minsta snett, det enda kravet förutom funktionen är ju egentligen att siffrorna syns.
Samtidigt är det inte jättelätt att såga annat än rakt eller 45 grader (ty det har jag min gireringslåda som hjälp för) där dock 45 grader blir för stor lutning.
Jag funderar nu alltså på att köra rakt och sen dra fixerande skruv snett genom det raka arrangemanget ner i chassi.
Summa summarum, kravet är att siffrorna syns punkt slut.
MVH/Roger
Dom är än så länge rakt kapade, min plan var att snedkapa modell tan(20/70) men jag märker nu att det egentligen inte behövs ty KCE kan ju också monteras rakt vertikalt, den behöver inte monteras det minsta snett, det enda kravet förutom funktionen är ju egentligen att siffrorna syns.
Samtidigt är det inte jättelätt att såga annat än rakt eller 45 grader (ty det har jag min gireringslåda som hjälp för) där dock 45 grader blir för stor lutning.
Jag funderar nu alltså på att köra rakt och sen dra fixerande skruv snett genom det raka arrangemanget ner i chassi.
Summa summarum, kravet är att siffrorna syns punkt slut.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Bygge av lindningsmaskin
Ikväll har jag snedkapat sidostyckena, ger dom 15 graders lutning vardera.
Jag tänkte ett tag skita i snedkapningen men betraktelsevinkeln hos LED-displayet blir då direkt dålig samtidigt som det blir aningen svårare att dra sned skruv genom sidostyckena ner i chassi, har man lite lutning på grejerna så går det lättare.
Nästa steg blir att skruva ihop denna "trä-ram" sen ska den virade KCE (Circular Encoder) borras så att det skall kunna skruvas fast i trä-ramen sen skall jag märka alla signaler med etikett, lossa på opto-kopplaren och satsa på optokopplar-fundamentet.
Optokopplar-fundamentet kommer utgöras av en "vinkelhake" (eller L-formad sak) byggd från 21mm planhyvlad Furu, nedre delen av L:et kommer skruvas fast i KWM-chassit, den övre delen kommer vara en trimbar del för den kommer föras emot den roterande och hackförsedda kopparcirkeln och här gäller det att få rätt höjd och avstånd där jag tänker att höjden kan bli svår att pricka så därför gör nog jag ett par slitsar i kortsidan av L:ets långsida så att jag kan skjuta på och därmed anpassa optokopplarens läge.
MVH/Roger
Jag tänkte ett tag skita i snedkapningen men betraktelsevinkeln hos LED-displayet blir då direkt dålig samtidigt som det blir aningen svårare att dra sned skruv genom sidostyckena ner i chassi, har man lite lutning på grejerna så går det lättare.
Nästa steg blir att skruva ihop denna "trä-ram" sen ska den virade KCE (Circular Encoder) borras så att det skall kunna skruvas fast i trä-ramen sen skall jag märka alla signaler med etikett, lossa på opto-kopplaren och satsa på optokopplar-fundamentet.
Optokopplar-fundamentet kommer utgöras av en "vinkelhake" (eller L-formad sak) byggd från 21mm planhyvlad Furu, nedre delen av L:et kommer skruvas fast i KWM-chassit, den övre delen kommer vara en trimbar del för den kommer föras emot den roterande och hackförsedda kopparcirkeln och här gäller det att få rätt höjd och avstånd där jag tänker att höjden kan bli svår att pricka så därför gör nog jag ett par slitsar i kortsidan av L:ets långsida så att jag kan skjuta på och därmed anpassa optokopplarens läge.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.