Motorkol, var köpa?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Motorkol, var köpa?

Inlägg av Gimbal »

Skulle behöva nya motorkol till en robotklippare (wiper/stiga), de är ca 5x5x10mm. (ögonmått genom minnet, så bara ett ungefärligt värde.)
Det finns orginalkol att köpa, vilket jag gjort en gång och de var nästan lika korta som de jag skulle byta ut med följd att de nu ganska snart behöver bytas igen.

Tanken var att det kanske finns någon leverantör som har ett sortiment av olika kol. :humm:
Kanske finns det något i hobbyvärden med liknande storlek?

Någon som vet något i ämnet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Icecap »

Jag skulle gissa på att en motorlindare-verkstad skulle klara biffen ganska bra.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av RADIOT »

https://www.smsservice.se/
Dom borde ha.

/Tomas
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Gimbal »

Motorlindarverkstad finns ju faktiskt i närheten (om den nu finns kvar vill säga.)
Jag börjar där.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av nifelheim »

https://www.startmotor.se/tag/Kolsatser/

Nere till vänster hittar du länkar till tre tabeller.

finns inte exakt storlek är det inga problem att ta bort en mm om man lägger ett sandpapper på bänken och gnuggar lite.
Gäller bara att se till att trådarna går ut åt rätt håll. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle laga en fläktmotor för flera år sedan, HOPPLÖST att hitta nån som säljer enstaka kol till privatpersoner, och när jag väl hittade nån så frågade dom om vad det skulle vara för hårdhet på kolen osv, som jag inte hade en aning om.

Slutade med att jag hittade en NOS fläktmotor billigt av nån som hade en på hyllan :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av nifelheim »

Ett billigare alternativ, men lite "stökigare" är clas ohlson, sök på "kol" och välj fliken reservdelar
dom flesta kostar 45 kronor och kan beställas till butiken.
Där finns tyvärr inte så "feta" kol :)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Gimbal »

Ja det var finare priser. Tack för den.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av LeCanard »

Ett annat alternativ är att ta över min låda med blandade kol som jag någonsin aldrig kommer att använda .
Tänker inte bry mej om att skicka, men om någon vill hämta joxet så går det bra.

/LC
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Micke_71 »

Eller så gör man som en äkta elektronikforumnörd. Konverterar klipparen till en borstlös motor. :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av TomasL »

Det finns orginalkol att köpa, vilket jag gjort en gång och de var nästan lika korta som de jag skulle byta ut med följd att de nu ganska snart behöver bytas igen.
Vad får dig då att tro att kolen är utslitna?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Gimbal »

Att kolen är så korta att fjädrarna som trycker fram dem bottnar. Mest är det väl det. :)

Men jag kunde köra en stund till genom att klippa till en metallbricka och lägga bakom kolen, men i veckan började den få problem i alla fall.

Hursom, jag hittade några reservkol till gud-vet-vad hemma i blandlådan, slipade ner dom till rätt storlek (jösses vad mjuka de var) och satte dit. Så nu antar jag att vänster motor går en bra stund till. Gissningsvis var reservkolen till någon 230V apparat, är det någon skillnad på hårdhet kol emellan månntro... :humm:

Det var iallafall lätt att slipa till dem så får väl köpa ett gäng från classe och byta på höger motor också. Gissningsvis är inte klipparmotorn långt bort heller, men den har jag inte öppnat ännu.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Gimbal »

LeCanard skrev:Ett annat alternativ är att ta över min låda med blandade kol som jag någonsin aldrig kommer att använda .
Tänker inte bry mej om att skicka, men om någon vill hämta joxet så går det bra.

/LC
Synd att Stockholm ligger så avsides.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av Magnus_K »

Det var inte dom lådorna jag plockade med mig hem då LeCanard?
Vet att jag har ett par lådor från dig med blandade kol. Kan kika på onsdag om det finns något passande där i till TS.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Motorkol, var köpa?

Inlägg av LeCanard »

Jag har en hel del kvar, Magnus

/LeCanard
Skriv svar