Ingångsimpedans till A/D

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av bos »

Jag har totalt hjärnsläpp idag, värmekompabiliteten är hemskt dålig.

Ponera följande krets:
7z2Om7b.png
J11 (som beror på om J12 är hög eller låg) går till en A/D-omvandlare vars resultat, i skrivande stund, är helt opålitligt och ser ut att vara fullt med brus. Jag har debuggat koden i fem timmar, men får inte bukt på problemet. Därför misstänker jag nu hårdvaran.

Databladet säger att A/D-ingångens impedans kan/får/bör inte överstiga 10k, men här kommer hjärnsläppet in i bilden; hur räknar jag ut impedansen i min krets? Impedansen beror ju dels på motstånden A/B/D men även på om J12 är hög eller inte.

Om vi för en stund tar bort Q1 helt, är impedansen B + D = 20k?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte om du har tillgång till oscilloskop, men om du har det,
kan du se bruset om du tittar på signalen?

Sen så framgår det ju inte heller hur stort detta brus skulle vara.
Vad menar du mer konkret med att värdet är "helt opålitligt"?
Hur mycket varierar värdet från ADCn? Vart är motstånd B
kopplat och är den punken stabil utan "brus"?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Borre »

Sätt en kondensator på ingången mot jord, testa dig fram till värde men kanske 10n till några 100n beroende på hur snabba signaler det är.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av cosmox »

Vad är det för signal som du vill mäta? AC/DC, bandbredd etc.
Finns det någon filtrering av signalen?

Har du provat andra värden för RN*?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Icecap »

Impedansen växlar mellan 10k och 15k. Och kolla du i databladet ska det finnas en kondensator mellan GND och A/D-ingången.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Marta »

Du är ur spec. Det är 15 till 20k impedans beroende på hur "styv" drivkällan till den uppåtriktade pilen är.

Även referensen är av betydelse. Drivningen till din MCU antagligen. Ser spänningarna bra ut på scopet? Väntar Du tillräcligt länge mellan aktivering av A/D och ingångsval innan konvertering initieras? Hur mycket fladder är där och vad är hela området, 10 bits kanske?

Min erfarenhe kommer från PIC 16/18 och de har varit stadiga och fina. Ungefär 5k drivimpedans. Rekommenderas 2k5 max 10k. Blir knappast extremt fladder av att hamna uppåt 20k.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Klas-Kenny »

Enda som brukar hända om man har lite hög impedans är att man mäter lite lågt..

Har många gånger mätt spänningar < 30V genom en spänningsdelare på 100k och 10k. Fungerar utmärkt om det inte är supernoga, och allt som händer är som sagt lite låga mätvärden tack vare spänningsfall över seriemotståndet.
Bara det sitter en liten konding nära processorn brukar det fungera fint.

Men det viktigaste här är nog svar på hur mycket det egentligen fladdrar. Ett par bitar får man räkna med, löses med medelvärden. Många processorer specar i datablad hur många samplingar man måste medelvärdesbilda för att få x antal användbara bitars upplösning.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Andax »

Marta, impedansen för J11 borde bli 10k om J12 är hög och 10k + 10k//10k = 15k om J12 är låg, dvs så som Icecap skrev.
Eller hur menar du?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Marta »

Om ingången drivs från en helt "mjuk" källa blir det motstånden A + D i serie. Om motstånd A skall kunna räknas i parallell med D måste drivningens impedans vara noll. Då blir det 15 till 20k beroende på källans impedans som måste läggas till A.

Utan att veta mera är det omöjligt att föreslå annat än att mäta med scope för att kolla brus och störningar. En härva på labbplatta med kanske en instabil LDO spännigsregulator eller störningsskapande saker typ motor e.dyl. är troligare anledningar än drivimpedans.

Sedan är det viktigt hur bits sätts i A/D kontrollregister. Görs det rätt och är där kontroll över att inte andra bits glitchar när en av dem ändras? Är det annat språk än assembler är där inte koll förän använt lib validerats.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Ingångsimpedans till A/D

Inlägg av Andax »

Sett ur J11 perspektiv blir ju impedansen D eller D+A//B beroende på om transistorn är bottnad eller strypt. Jag förmodar att pilen uppåt är matningen och är lågimpediv.
Skriv svar