ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte hur det är nuförtiden men förr, milennieskiftet ungefär, generade C++ otroligt mycket större program än vanlig standard C.
Idag kanske det inte spelar så stor roll men då introducerades EC++ (Embedded C++) som inte implementerade de ineffektivaste delarna av C++.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Magnus_K skrev:Kallar mig nybörjare fastän jag hållit på ett tag. Mest beror det på att det inte alltid finns så mycket tid över för att sitta i lugn och ro.
Tyvärr är det så med min programmering, även om jag lyckats få några timmar över en vecka och skrivit lite kod, så har jag glömt av allt en månad senare när jag kommer tillbaka till projektet.

Jag är på "lektion 7" och hittills har jag hängt med på allt. Mycket tack vare alla timmar jag spenderat i Microchips datablad med att ställa om register och annat på PIC:ar.
Däremot rent programmeringstekniskt så är jag precis värdelös. Ofta har jag varit från länge så jag måste kolla upp hur jag skriver en for-loop.
Har också ganska dålig koll på vilket språk jag skriver i. Dock verkar C och C++ väldigt lika (på min nivå) så det brukar bli det :wink:
Låter ganska exakt likt mig ;)

Tyckte jag fattade allt i lektionerna.
Skulle nu göra lika och kolla i databladet till min mcu
Då hittade jag inte alls listorna han visade i sitt datablad. Fumlar i mörkret igen!!!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Magnus_K »

Tror säkert jag och andra kan hjälpa när det kommer till datablad och register.
Vad är det för MCU du sitter med och vad försöker du hitta?

Om du vill så hör av dig via PM så kan ARM-snacka lite över telefon/Skype eller annat.
För ett tag sedan skapade Micke_s här på forumet en chat-grupp med röst (eller vad det kallas).
Fungerade klockrent och hade många timmars nördsnack där...
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Magnus_K skrev:Tror säkert jag och andra kan hjälpa när det kommer till datablad och register.
Vad är det för MCU du sitter med och vad försöker du hitta?

Om du vill så hör av dig via PM så kan ARM-snacka lite över telefon/Skype eller annat.
För ett tag sedan skapade Micke_s här på forumet en chat-grupp med röst (eller vad det kallas).
Fungerade klockrent och hade många timmars nördsnack där...
Lät som en bra idé!
Ja drog iväg ett Pm till dig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

tokfan!
Varför citera ett direkt ovanstående inlägg?
Inte speciellt välkommet!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av rvl »

På dator med gammal hederlig webläsare, så kan man inte ens göra det eftersom det inte är tillåtet enligt forumreglerna.

Har röst/chatkanalen torkat ihop helt?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Lasp skrev:tokfan!
Varför citera ett direkt ovanstående inlägg?
Inte speciellt välkommet!
Ok. Sorry
Hade ingen aning om det. Gjorde det för att det skulle bli extra tydligt.
Varför inte? För att det blir grötigt i tråden?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du har säkert, man måste, läst reglerna 1:3 är väldigt tydlig.
Läs och begrunda istället för att göra fel.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av abcabc »

Det är så klart korrekt att ARM kanske är ett mer professionell gångbar CPU/MCU än AVR, men AVR är kanske lite lättare att komma igång med, men skillnaden är inte så stor om man går på "förslag 3" nedan.

När man börjar med någon ny teknik så vill jag gärna ha bort ovidkommande problem som att sätta upp miljö, ha rätt versioner och så vidare och snabbt komma igång med första "Hello World" eller blinka lysdiod, och för att göra det så enkelt har jag några förslag:

1: Starta med Arduino, köp gärna startpaketet https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ket-p87875 eller Kjells egen version, håll inte på och strula med olika gratis utvärderingskort, det är inte värt huvudvärken. I startpaketet finns ett antal laborationer med lysdioder, stegmotorer, motorstyrning etc. Mycket roligt, mycket lite strul.

2: Ett annat AVR-förslag om du vill ha ännu mer lågnivåkontroll är boken "Make: AVR Programming", finns pdf att ladda ner gratis, sök med google, där beskriver man tydligt hur man bygger upp med AVR-MCU på breadboard, det finns en ganska tydlig lista på de komponenter och andra saker som behövs, jag beställde allt på https://www.mouser.se/, kostar 200-400 kr beroende hur många av laborationerna du vill göra. Gratis frakt med Mouser, det kom med FedEx på 2 dygn från USA! Den beskriver hur du sätter upp miljön och kompilerar helt från kommandoraden utan någon magisk IDE (Integrated Development Environment) som Arduino har.

3: Ett bra sätt att starta med ARM tycker jag är att börja på en MCU på breadboard, det finns ett kit som Adafruit tagit fram https://www.adafruit.com/product/1336, med en enkel steg-för-steg hur man kommer igång https://learn.adafruit.com/getting-star ... the-lpc810. Själva kitet köpte jag billigare från Mouser https://www.mouser.se/ProductDetail/Ada ... zL8UTNg%3d, kostar 109 kr! Den innehåller den minsta och enda existerande ARM med DIL-kapsel vad jag vet, LPC810, och utrustning att koppla till en PC (USB till TTL) och lite komponenter för att få en lysdiod att blinka. Med ganska lite pyssel kunde jag skippa IDE:n som används i "getting-started-with-the-lpc810" och köra allt från kommandorad, och ha full kontroll över alla källkodsfiler och länkfiler.

4: Ett bra sätt att lära sig ARM-assembler är att köpa en Raspberry Pi, finns både i 32-bitarsversion (version 1 och 2) och 64-bitarsverion (version 3). Bra kurser är http://thinkingeek.com/2013/01/09/arm-a ... chapter-1/ för 32-bitars och http://thinkingeek.com/2016/10/08/explo ... -chapter1/ för 64-bitars. Om man är snål eller lat så kan man istället köra en ARM-emulator på sin PC, så som QEMU, hur det går till är enkelt beskrivet i 64-bitarskursen "exploring-aarch64-assembler".

5: Den bästa kursen av alla är http://www.cl.cam.ac.uk/projects/raspbe ... orials/os/, dock är den för den första versionen av Raspberry Pi som inte finns att köpa längre, om du eller någon du känner skulle ha den tillgänglig. De versioner som finns tillgängliga idag är den inte uppdaterad för. Det är en av de roligaste kurserna / laborationerna jag någonsin gjort. Man implementerar interface till serieport, HDMI och USB i assembler och C, bygger ett litet operativsystem.

Jag har en känslomässig attraktion till AVR, det är som ni kanske vet från början en Norsk konstruktion, och var den MCU som användes i Ericssons gamla T28, och fanns fortfarande i P800 men då hade även en ARM smugit sig in i samma telefon.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Tack ska du ha!
Adafruit grejen ser ut som det ultimata för mig!
Ska pinna igenom kursen jag köpt sen köpa Adafruit och göra massa egna projekt av komponenter och skrot man har hemma. Lpc810 kostar ju typ 20 spänn bara och bra kapsel att löda fast där man vill.
Ruggigt bra tips! Blev väldigt gla av det.

Avr make boken köpte jag för nåt år sedan.
Den var klockren!
Jag är ofta lite otålig och där kände man att man till slut kom framåt. Tänkte få mer koll på hur allt funkar på riktigt nu.

Nu har jag köpt en kurs för en hundring på udemy.com där allt tas upp ganska grundligt. (i alla fall mot vad jag är van vid).
Lyckades nyss få en diod att blinka med pekare till olika register. Det tog 6h ;)
1h att inse att det skulle vara mellanslag i postnummret när man registrerar sig för att ladda ner drivrutiner till kortet ;).

Nu känner jag att jag fattat lite mer hur jag ska arbeta och vad som krävs för att starta ett projekt.
Men fler dumfrågor dyker nog snart upp.
Det är svårt när man fattar så lite så man inte ens vet vad man inte förstår.
Skriv svar