Bränt moderkort pga vattendroppar?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Bränt moderkort pga vattendroppar?!

Inlägg av EasyRider »

Lilltösen hemma fick oturligt nog tag i både en vattenspruta och min laptop samtidigt. Slutade i en dator som inte gör något som helst livstecken. Inga laddningslampor tänds eller ljud som låter. Det är en asus rog g750 laptop. När jag luktar på datorn /moderkortet så är det en relativt stark och frän lukt. Jag har även en bild på vad jag tror är skadan. Om ngn har sysslat med sådnt här tidigare så skulle jag bli väldigt glad ifall ni vill kika på bilden för o se ifall det ser ut som skadan. Och om så är fallet. Tror ni pryttlar monterade på moderkortet tar skada av detta? Tänker processor minne etc etc. Ca 2200kr kostar ett nytt moderkort. Men om allt kan tänkas vara förstört så e de nästan lika bra att kasta det.

Tacksam för hjälp.

Edit: jag tror de lödpunkterna som sitter på rad hör till stiften som ansluter till batteriet.

Samt att det är lite dammigt och svårt, för mig, att avgöra om det är damm som blivit fuktigt och vitt eller.om det är en brännskada.. dessutom så tycker jag nog att det är just här.som det luktar mest.. vid den skadan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bränt moderkort pga vattendroppar?!

Inlägg av mrfrenzy »

Det går oftast att laga men det är absolut inte lätt och det händer att problemen kommer tillbaka.
Såvitt jag vet finns inget företag som gör det i Sverige och om det hade gjort det så hade det kostat minst 1500kr.

Om du inte kan laga själv och nytt moderkort är för dyrt så är nog skrotning lämpligaste alternativet.

Har du kollat med hemförsäkringen vad dom ersätter?

Det finns en youtubekanal som visar just reparationer av vattenskadade laptops, det är väldigt intressant och lärorikt: https://www.youtube.com/user/rossmanngroup
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bränt moderkort pga vattendroppar?!

Inlägg av EasyRider »

Tack för tipset om hemförsäkringen! Skall genast kolla med dem. Byta moderkort har jag inga problem med, men att laga kortet. Då krävs det nog lite större komponenter för att mina tjocka fingrar skall klara av det ;)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bränt moderkort pga vattendroppar?!

Inlägg av xxargs »

Vatten + spänningssatt elektronk (plus lite tid med spänning påsatt som extra krydda) == 'all bets are off' - precis vad f*n som helst kan hända...

Om en droppe hamnar olyckligt i tex. en regulators/switcharkrets spännings-återkopplingskrets och den rusar i spänning så kan det blir mycket som får grillskador - idag oftast inte lönt att identifiera och reparera.

Att ta reda på vad som gått sönder och vad som klarat sig och om det går att byta på vettigt sett är en 4-poängs kurs bara det... - det är lätt att det är någonting som fortfarande inte fungera som det skall även om man spenderat mycket tid och nästan bytt 'allt'.

vattenskador är i princip lika illa som överspänningsskador och åskskador, skadorna kan klättra runt på precis vad som helst och bete sig hur ologiskt som helst
Skriv svar