Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av TitanDuke »

Hej håller på att laga en tvättmaskin. Och har hittat en del som är bränd har hittat var man köper den men vill gärna använda dom jag har ligger i mitt gott o blandat lager bara för att det känns bättre. Det är en s10 k 275
Här är data bladet http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 0K275.html

Mitt problem är att jag förstår inte värdena. Den ska släppa igenom en vis spänning men jag bli lite ställd när jag läser bladet. Som vad är det jag ska titta efter . Det står bara artikel nr på dom värkar det som förutom en del som jag har där står det tx 1000v . Dom är väl till för att skydda för pikar eller . Finns det en + o - sida . Som det gör på kondensator. Apropå kondensator så var en sån trasig det var en 400v 10uf den hade jag kommer från en lågenergilampa som jag tog isär efter jag tappade den . Man vet aldrig när man kan behöva en legobit . Finns en hel del bra prylar i dom för oss som gillar att snåla till våra byggen. Tack för svar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av TomasL »

Det är inte att rekommendera att använda begagnade komponenter till nätspänning.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av Mindmapper »

TitanDuke skrev:Hej håller på att laga en tvättmaskin. Och har hittat en del som är bränd har hittat var man köper den men vill gärna använda dom jag har ligger i mitt gott o blandat lager bara för att det känns bättre. Det är en s10 k 275
Här är data bladet http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 0K275.html

Mitt problem är att jag förstår inte värdena. Den ska släppa igenom en vis spänning men jag bli lite ställd när jag läser bladet. Som vad är det jag ska titta efter . Det står bara artikel nr på dom värkar det som förutom en del som jag har där står det tx 1000v . Dom är väl till för att skydda för pikar eller . Finns det en + o - sida . Som det gör på kondensator. Apropå kondensator så var en sån trasig det var en 400v 10uf den hade jag kommer från en lågenergilampa som jag tog isär efter jag tappade den . Man vet aldrig när man kan behöva en legobit . Finns en hel del bra prylar i dom för oss som gillar att snåla till våra byggen. Tack för svar.
Lågenergilampor är inte allt för bra att lattja med.
Går ett lysrör elller en sådan sönder ska man gå ut och vädra 20-30 minuter. Därefter .......
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/nar ... 1123451482
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av TitanDuke »

Då skulle ni sett mitt förra jobb. Byggde ugnar för metall smältning även renovering av gamla. Med alla möjliga giftiga metaller och otrevliga asbest bekläda kablar som dammade vid beröring. Hade kronisk hosta 2 år efter jag slutat.

Jo gammalt är ok om man är säker på vad det har varit med om och många komponenter slits inte nämnvärt.

Samt det är miljövänlig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av Icecap »

Jo, överspänningsskyddskomponenter slits faktisk!

En S10SK275 är helt enkelt en varistor som används till 275Vac och klarar 43 Joules under 2 ms.

Och nej, den är inte polariserat - vilket inte heller kondensatorer är om inte de är polariserat.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av breflabb »

Jag har plockat bort en hel del komponenter från gamla kretskort och återanvänt.
Det är inget fel i det. Termistorer, varistorer , transistorer,allt som är mätbart
som är korrekt skall man använda. OM det ändå visar sig att det inte fungerar
då får man tänka om
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av RuneStone »

S10SK275 "öppnar" vid 275v..ganska standard som skydd för överspänning.. Slits varje gång en spänning leds igenom varför man ej bör använda begagnade.. Dom kostar förövrigt några kr/st att köpa så jag ser ingen vits i att återbruka annat än i nödfall

.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av breflabb »

Det är så mycket rundsnack utan att ha belägg för det.
Om det skulle vara så slitsamt då skulle en PTC motstånd i en gammal CRT TV inte kunna hålla
mer än någon månad pga den höga ström den sväljer vid varje påslag med strömbrytaren.
Men det gjorde dom. Har haft TV som var 15 år gamla men PTC-en fungerade felfritt.
Detta handlar om avmagnetiserings slingan som säkert många av oss äldre har hört
den dova ljudet ifrån varje gång man slog på TV-en. Men vist gick dom sönder också
Det är väl det som är positivt med varistorer at det är mycket sällsynt med periodiska fel.
Antingen så gör dom sitt jobb eller inte.
Och varför skall man inte kunna sätta dit en begagnad om den fungerar??
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av Icecap »

Nu är en S10SK275 inte en PTC men en VDR - och den "öppnar" inte vid 275V, den fungerar som ett par motriktade zenerdioder med en zenerspänning på 275V.

Varje smäll den tar som avsätter energi i komponenter tär på "livskraften". Oftast är det en redig smäll en enda gång (tänk 400Vac istället för 230Vac pga. felkoppling) och skiten "exploderar" men ibland är det små smäller som den enkelt klarar men som sliter på de kontaktytor som finns i materialet den är gjort av.

Visst, en begagnad VDR som inte utvisar synliga skador är nästan alltid bättre än ingen alls - men man kan inte räkna med att den ger fullgott skydd.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av breflabb »

Vist är det en VDR o inte PTC. Det var bara en jämförelse. PTC-en likt VDR
tar en masa smällar varje gång strömbrytaren trycks in. Dessutom så kan man
likna VDR också som zenerdiod,lite grovt . Likt zener så ska den släppa den överskotsspänning
som blir typ 275V eller den spänning den är avsedd för att skydda.
En zenerdiod arbetar på ungefär samma sätt.
TitanDuke
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 januari 2012, 22:07:48

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av TitanDuke »

Vilken diskussion. Nu är inte jag så bra på detta men om man tillförlitar sig till en komponent på ett kort så har man byggt en låg kvalitet produkt och möjligheter till fara .
Såg att en hade svarat på vad den hade för joule och uppdatering . V har jag förstått. Är ganska uppenbart. Var hittar man bra data blad .där jag tittade var ganska dåligt. Jag har köpt en ny s10 och använder den begagnade kondensatorn. Fungerar bra men jag missade en transformator som var skadad . Och den har varken värden eller artikel nr . Så det faller där så jag får ge mig och beställa ett nytt kort . Fan 1-0 till din lokala kinesiska månglare. Ja ja bättre lycka nästa gång. Tack för svar.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Vilket värde på komponenter. Tex en Disc-varistor

Inlägg av RuneStone »

breflabb skrev:Det är så mycket rundsnack utan att ha belägg för det.
Om det skulle vara så slitsamt då skulle en PTC motstånd i en gammal CRT TV inte kunna hålla
mer än någon månad pga den höga ström den sväljer vid varje påslag med strömbrytaren.
Men det gjorde dom. Har haft TV som var 15 år gamla men PTC-en fungerade felfritt.
Detta handlar om avmagnetiserings slingan som säkert många av oss äldre har hört
den dova ljudet ifrån varje gång man slog på TV-en. Men vist gick dom sönder också
Det är väl det som är positivt med varistorer at det är mycket sällsynt med periodiska fel.
Antingen så gör dom sitt jobb eller inte.
Och varför skall man inte kunna sätta dit en begagnad om den fungerar??
"Surge protectors are rated in joules, and this tells you how much protection they’re desigend to provide. For example, you might get a 1000 joule surge protector. This is a measure of a total amount of energy a surge protector can absorb before the protection wears out and it stops absorbing any extra voltage.

Every power surge your surge protector absorbs decreases the amount of future joules it absorbs. if that 1000 joule surge protector takes an 1000 joule hit, it’s done for. But it’s also done for if it takes ten 100 joule hits — or if it takes a thousand one joule hits. It’s all cumulative."

" MOV technology exhibits an inherent wear out mechanism within the structure. As the device absorbs transient energy (surges) the electrical characteristics tend to drift. IR (Leakage) and BVR (Breakdown voltage) can move away from their original specifications" https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... RWR-Q68-hb

.
Skriv svar