Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

För det första hoppas jag detta är rätt avdelning. För det andra skall jag inte tjuvlyssna på någon annan.

Så här ligger det till:
Jag har en IPad som kommunicerar med en PS-2141 'våg' via en airlink och skulle gärna vilja se hur kommunikationen ser ut. Någon som har tips på hur jag skall göra. Förutom ovanstående har jag tillgång till Raspberry Pi 3, Androidtelefon, Linuxdator, Arduino 101.
Tips på ev. program till någon av ovan nämnda plattform eller tips på var det finns information om hur man skall gå tillväga.
Pasco-produkterna och Ipad är till arbetet men tänkte lära mig lite mer om bluetooth på fritiden.

Vet inte riktigt vad jag skall söka på för att hitta rätt så tips på det mottages gärna såväl som Linux-/androidprogram för att kunna se bluetoothkommunikation.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av Micke_s »

Lämplig SDR som som klarar 2.4Ghz?

http://sdr-x.github.io/BTLE-SNIFFER/
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av netrunner »

Bluetooth börjar med handskakning och kommer överens om ett mönster för kanalhopp.

Detta minska risken för att störningar från annan trafik på 2,4GHz om den bara är på en kanal i en tusendel av sekund.

En bieffekt av detta är att bluetooth är så gott som omöjligt att avlyssna för en amatör. Alternativen som finns är:

alt1: Bredbandigt spela in hela 2,4GHz spektrumet och pussla ihop delar av vad du kan hitta och hoppas på att det är samma källa. Mycket dyr SDR.

alt2: (NY) Avlyssna handskakningen med sen provocera fram ett nytt mönster av hopp som även du är med på. Denna funktion håller nu på att fixas för Iphone, Windows och Android. Mycket dyr HW.

Så nej, det är en myt att du kan avlyssna detta (om du inte har en 15år gammal nokia som skapade myten).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av mrfrenzy »

Alternativ 1: kör pc-programmet och sniffa USB eller blåtandstrafiken med lämplig programvara. Förmodligen enklast i osx eller chromebook men borde finnas verktyg för Windows också.

Alternativ 2: roota en Android eller ios-enhet och dumpa trafiken med lämplig mjukvara.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av Micke_s »

Är det bluetooth low energy kanske denna är något
https://www.adafruit.com/product/2269
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för alla svar!

Har upptäckt ett litet bekymmer. Det går bara att ansluta via en app som heter Sparkvue så det verkar vara någon specialare. Verkar vara lite extra knöligt. :humm:
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av cjonash »

Flera Bluetooth enheter som jag kollat på av typen datagivare, har anslutits som en virtuell com-port. Då kan det gå att lyssna på kommunikationen genom att installera något program. Jag sökte efter liknande info, och minns att jag hittade en del länkar som beskrev hur man kunde göra på Android enheter (gick tydligen inte på IOS).

Du kan ju också prova att para den mot en PC och se om den dyker upp som en com-port där. Om du bara skall läsa information från enheten, kan du ju ha så tur att den börjar skicka så fort något är anslutet till porten.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipsen cjonash!
Har bara lyckats få kontakt med vågen via en iPad och appen Sparkvue och via en MacBook med motsvarande program. Utan programmet/appen funkar det inte.

Känns som jag får satsa på någon annan blutoothkommunikation att tjuvlyssna på, något enklare. Än en gång tack för alla tips och idéer! :) :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av rvl »

Airlinken kunde visst anslutas via USB också, ifall man vill försöka tjuvlyssna där istället och möjligen senare tillämpa på BT.

Är det alls dokumenterat vad det är för trafik mellan våg och Airlink, helt proprietary tydligen?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det stämmer rvl airlinken har den möjligheten. Det blir också stabilare kommunikation har jag märkt. Bluetooth var lite svajigt på iPad, på Androidtelefon var den i det närmaste värdelös, med Linuxdator obefintlig. på en MacBook Air verkar bluetooth funka när man kopplar upp sig via programmet sparkvue, inte annars.
Jag har inte hittat någon dokumentation alls. Så om jag vill få ut något är det nog att börja från början och testa sig fram. Problemet är att jag inte tror jag har tid och ork att gräva så mycket bara för att se om jag kan. Då lägger jag nog energin på något som har större chans att lyckas. Såvida det inte blir ett måste på jobbet.
Detta var ju lite experimenterande som befinner sig i gränslandet mellan hobby och arbete då elektronikutveckling för min del är både och. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har fått programmet att funka på en Macbook så är du ju hemma.

Kolla vilka enheter som används när programmet är igång

På Linux skulle jag använt kommandon som
ls /dev
lspci
lsusb

I osx finns tydligen nåt som heter "ioreg"

När du väl identifierat enheten är det bara hitta lämpligt verktyg för att lyssna på trafiken.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipset mrfrenzy!
Det får jag testa i helgen. Skall bli spännande som bara den! Hoppas jag. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av mrfrenzy »

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av Micke_s »

https://www.adafruit.com/product/2269
Skaffade en sticka och testade. Broadcast och sniffa en anslutning via wireshark fungerade bra.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Tjuvlyssna på bluetoothkommunikation

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipsen!
Skall bli spännande att testa.
Skriv svar