Inverter 12V till 230V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Skulle behöva en inverter, 12V(24V) till 230V som klarar ca 2000-3000W kontinuerligt och det dubbla i peak!
Har sett att det säljs en del billiga sådana på EBAY. Nån som har erfarenhet av dessa?
Ni som håller på med solceller, vad kör ni för invertrar?
Behöver inte ren sinus.
Ska kunna driva vinkelslip, kompressor och svets(inte samtidigt).
Vad bör jag tänka på?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av rikkitikkitavi »

grova kablar till 12V matningen :) ?

EMC krav ...? Hur mycket stör 230V modifierad fyrkantsvåg? Kommer någon öht kunna använda radiobaserad kommunikation i närheten ;)
Hänga på egenbyggda filter? Skärma?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

De flesta 12V som klarar 2-3kW är SKRÄP från ebay om du tittar till priset. Däremot titta efter Victron och liknande får du riktigt bra saker helt klart.

Däremot på 24V och 48V finns det fler enheter som faktiskt fungerar.

Edit:Denna har jag hört rykten om att ska funka "ok"
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av xxargs »

Både kompressor och vinkelslip är enormt svåra laster vid start - där duger det inte med dubbla effekten i peak utan typ 8 ggr i effekt som dessa är märkta vid fullast.

kan du hitta mjukstartade versioner av de båda så är det större förutsättning att det fungerar med växelriktare med lägre effekt men alla förutsätter att växelriktaren ger ut sinus-våg och inte fyrkantvåg (modifierad sinus).

fyrkantvåg-växelriktare kan också vara besvärlig vid inkoppling till utrustning med switchade nätaggregat (tex en invertersvets) med mycket höga spikströmmar vid varje omslag och den går i skyddsläge - innan du ens slagit på ON-knappen på utrustningen - det beror på om EMI-filtret på tex. en invertersvets strömingång är frontad med kondensator eller med en drossel närmast mot elnätet, det är skillnad mellan att det inte går att köra eller går att köra med en fyrkantvå-växelriktare...

Med andra ord skall man vara säker på att det fungerar i de allra flesta fallen så skall du ha en sinusvåg-växelriktare.

En fyrkantvågsväxelriktare duger ungefär bara till att hålla igång (riktiga) glödlampor och halogenlampor med glödtråd i sig, spisplattor, värme element och kaffebryggaren ungefär.

slutligen, med så höga effekter så är 24 Volt minimum, annars kommer strömmarna vara helt groteska då effektnivåerna är i samma region i strömmar som att starta en större traktor eller lastbilsmotor
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Ja det är ju en del att tänka på! Det blir någon form av batteribank, så att gå upp så mycket som möjligt i spänning måste ju vara en bra ide liksom att använda så korta och grova kablar som möjligt!
Vinkelslipen är mjukstartande, kompressorn däremot ! :humm:
Jag tänker att dessa moderna invertrar inte är riktigt så illa som en fyrkantsvåg utan mer trapetsformad(heter det så?), men exakt hur fin-upphackad denna är skiljer sej säkert en hel del åt!
Vet att vissa mikrovågsugnar verkar vara känsliga på detta och funkar bra med vissa billiga invertrar men inte med andra!
En ren sinus inverter är lite över min budget då jag tänker att en sån kostar en bra slant!

En annan tanke som slår en, är; skulle man inte kunna bygga en roterande omformare(heter det så?) av en DC-motor och en generator?
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Zkronk »

På Elfa-rean (som slutade i fredags) fanns det några MeanWell-invertrar på 3 kW, dock kostade dom 7000 kr + moms :)
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Castor »

Har du funderat på ett bensin eller dieseldrivet elverk i stället, kostnaden blir väl i samma härad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av grym »

jag hadde
funderat på ett elverk
om inte det är ok
byggt en egen växelriktare, det är inte så jobbigt men kräver en hygglig trafo :vissla:
och en hope gulliga effekttrissor

en hel del av bekymren med modifierad sinusvåg, läs fyrkantsvåg med litet mellanrum mellan omslagen kan man få bort med ett filter på utgången
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med en 4kW inverter själv hemma men på 48V. Den startar precis allt utan en suck. Men ja den ger också 8Kw utan större problem för uppstart. Köptes just för att driva krävande 1fas-laster. Det är riktig sinus på den och utan transformator.

Även min 3fas inverter som är max 3.3kW per fas kör det mesta och lite till. Men som sagt priserna är annorlunda. Den första kostar 7000 och den andre 23000.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

7000 var ju billigt för en ren sinus inverter på 4KW! Har du nån länk?
grym skrev:jag hadde
funderat på ett elverk
om inte det är ok
byggt en egen växelriktare, det är inte så jobbigt men kräver en hygglig trafo :vissla:
och en hope gulliga effekttrissor

en hel del av bekymren med modifierad sinusvåg, läs fyrkantsvåg med litet mellanrum mellan omslagen kan man få bort med ett filter på utgången
Skulle man kunna bygga nåt av en gammal svetstrafo kanske?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av danielr112 »

Denna

Dom har fler typer med. Jag köpte min från deras lager i Tyskland. Osäker om den finns i lager där just nu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av grym »

Platis skrev:7000 var ju billigt för en ren sinus inverter på 4KW! Har du nån länk?
grym skrev:jag hadde
funderat på ett elverk
om inte det är ok
byggt en egen växelriktare, det är inte så jobbigt men kräver en hygglig trafo :vissla:
och en hope gulliga effekttrissor

en hel del av bekymren med modifierad sinusvåg, läs fyrkantsvåg med litet mellanrum mellan omslagen kan man få bort med ett filter på utgången
Skulle man kunna bygga nåt av en gammal svetstrafo kanske?
svårigheten är att hitta en enfas i rätt storlek
men man kan parallellkoppla flera mindre med

jag byggde en som var runt kilowattet, och den startar en icke mjukstartande stor vinkelslip utan bekymmer
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Vad brukar det vara för sekundär-spänning på svetsar?
Vad har du använt för några effekttrissor?

danielr112 skrev:Denna

Dom har fler typer med. Jag köpte min från deras lager i Tyskland. Osäker om den finns i lager där just nu.
Som totallösning sett med både inbyggd MPPT och laddare så måste ju detta vara riktigt snorbilligt! :humm:

Vad är det du kör på detta Daniel?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av grym »

neror på svets men pinne runt 20-30v

hadde ett gäng 200A från servodrivers som jag parallellkopplade 3 st per sida av drivsteget
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inverter 12V till 230V

Inlägg av Platis »

Jag vet nån som har en trasig 170A enfas migsvets, en sån trafo måste man väl kunna dra ett par kW från med vettig kylning!?
Skriv svar