Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

Håller på och försöker laga en DIN-monterad 2-kanal KNX-dimmer (ABB UD/S 2.300.1)
Slutade funka för nåt år sedan, men fick ligga på hyllan i väntan på reparation - man nänns ju inte kassera en sån här burk då en ny kostar ~3000kr (ok, dryga 2000 om man köper från tyskland, men ändå...).

Det går att kommunicera med den, och den ställer ut en felkod ("underspänning"), så den är inte alls att betrakta som död, och ibland gör den även ett försök att ställa in lasttyp (gör en upprampning på utgången, vilken syns på en ansluten glödlampa).

Har konstaterat att det inte är speciellt många signaler mellan MCU:n och effektsteget, närmare bestämt bara 2+1, där två är styrning till resp. utgång, och en är återkoppling trån effektsteget (summasignal för fem(!) optokopplare). Sedan finns även två strömtrafos som återkopplas.

Har försökt rita schema på 230V-ingången där det sitter en dropper som genererar matning för återkopplingen, och som antagligen också genererar "230V_ok"-signal.
I den kopplingen sitter ern liten 5-pinnars kapsel (lite större än en SOT23:a) märkt "C:A", men för den hittar jag ingen vettig komponent - någon som har förslag på vad detta kan vara?

/J
UDS2.300.1_SCH.jpg
UDS2.300.1_PCB_A_bottom_markup.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tror ju fel i effektsteget är vanligast.
Vad har du för spänning precis före triacen?
Vad händer med spänningen när du kopplar in en last där eller när lampan rampar upp?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

Inte sannolikt fel i effektsteget/en (det är två separata och båda vägrar).

Det är dessutom MOSFET:ar där, och förutom att den ibland faktiskt gör en långsam upprampning för inställningen, så har jag kontrollmätt alla transistorerna och det mesta skrafset runtomkring utan att hitta något konstigt.

En osäkerhetsfaktor för mig är optokopplarna som ju brukar åldras lite, och i den här konstruktionen är det snååålt med ström för drivningen av LED:arna.

Det är inte lätt att mäta på effektstegen heller eftersom MCU:n inte styr ut något pga felstatusen :(

Gjorde just ett test och bytte optokopplaren (den i schemat) mot en annan - vilket inte funkade alls, så jag satte tillbaka originalet - voila, nu funkar den (iaf tillfälligt). Kanske beror på uppvärmning av komponenten...
Ska testa att justera LED- och kollektorströmmen lite och se om den håller sig vid liv 8)

/J
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Magnus_K »

Har det hänt något med det vänstra 1k-motståndet eller är det bara smuts?
motstånd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

En bra observation, men jag är ganska säker på att det är smutsiga bomullsfibrer från topsen när jag rengjorde kortet.

Har för övrigt monterat ihop burken nu efter de där modifieringarna jag skrev om, knack knack -ta i trä osv... men det verkar ha hjälpt :whoho:
Får nog räknas som ett konstruktionsfel.

Den funkar iaf med testkommandon, så nu ska jag bara programmera upp den lika dess tvilling :)

Är förstås fortfarande nyfiken på vad den där 5-beningen är för något?

/J
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Magnus_K »

Kollade först på dom vanliga 5V-regulatorerna i SOT23-5-kapsel men dom jag hittar har inspänning på pin 1 och jord på pin 2.
Operationsförstärkarna i sån kapsel tycks oftast ha utgång på pin 2, så det är det nog inte heller.
Utan basmotstånd så är det nog ingen transistor eller FET-historia heller...
Nej, den är hemlig :)

Dubbeldiod?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

Spontant känns det som någon slags nivådetektor/resetgenerator, men jag har inte hittat rätt typ än...
/J
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Janson1 »

KNX som dessa system kallas, är det någon som vet vad det står för?
(Har inget annat direkt att tillföra då det fungerar igen...)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte om det är en förkortning egentligen, men det är ju en standard för styrning av byggnadssystem, på jobbet har vi blandat med EIB och KNX.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

Tror det är en förkortning för "KONNEX", men valdes antagligen lite godtyckligt vid sammanslagningen av en handfull liknande protokoll för >10år sedan. EIB och KNX är i alla normala fall helt likvärdigt.

Sen ropade jag nog hej lite för tidigt... efter ett par timmar fallerade möget igen :(

/J
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Marta »

Hur får MCU spänning? Du har kanske en trasig X2-konding som skall ta ner spänningen. Det är mycket vanligt att dessa tappar kapacitans.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

MCU:erna matas från KNX-bussen.
Ifc-kretsen producerar 5V för logiken, och det matas också upp en isolerad spänning för gatedrivning via en liten trafo.
Matningen för den där detektorn/återkoppling/nollgenomgång? fås via spänningsdelaren i schemat ovan. Ingen kapacitiv dropper utan rent resistiv. Därav blir det vääääldigt lite ström att jobba med- typ 300uA eller så.
Eftersom den pratar på KNX och ställer ut felmeddelande osv så känns det ju mest troligt att felet ligger i detektorn, men, eftersom logiken har en egen MCU för dimmerfunktionen (den andra verkar hantera KNX-bussen) så är det förstås inte omöjligt att den eller nåt däromkring bråkar...
/J
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Janson1 »

Om nu den blev "riktig" om bara tillfälligt så går det inte och spinna vidare med den där optokopplaren? Ändra nåt motståndsvärde på prov?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av Hedis »

Nollgenomgång lär den väl inte kunna läsa av då den sitter glättad efter likriktaren?
Prova att driva dioden i optokopplaren separat o se om felindikeringen försvinner?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Felsökning KNX-dimmer -vilken komponent?

Inlägg av jah »

Janson1:
Jag gjorde modifieringar för att förbättra överföringen i optokopplaren.
Ökade kollektor-pullup 2k7-->3k9, och minskade seriemotståndet till LED en aning; 8k2-->7k45
Den funkade bra medan den låg på bänken, och även ett tag inkopplad skarpt, men sen helt plötsligt slutar den tända efter nån timme.

Hedis:
Jo jag tror den detekterar nollgenomgång mha den mystiska komponenten. Spänningen är knappast "glättad" efter likriktaren mtp att de där kondensatorerna är i nF-storlek. Det är också en spänningsdelare innan en av ingångarna till den, så sannolikt skapar den pulser i någon form. Har dock inte mätt med oscilloskop eftrsom jag ogillar mäta på 230V-sidan...
Har dock testat att kortsluta kollektorkretsen på optokopplaren (=konstant LED on) , och det blev inte ett dugg bättre. Minns inte exakt, men tror det blev nån annan felkod bara.

/J
Skriv svar