PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Stora tummen upp. Har ju i princip en identiska maskin som ligger på operationsbordet, så det blir till att följa. Undrar också hur jag ska få väck batterierna, ganska mycket för min lilla lödstation.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

_20180211_133402.JPG
Nu är batterierna borta. Det var inte så svårt, jag förvärmde lite med varmluftsstationen. Du kan säkert förvärma lite med en vanlig varmluftspistol om du är försiktig. Sen får man lossa batteriet lite i ena sidan och sedan den andra, omväxlande lite i taget med hjälp av lödkolven.

Efter en natt med spänning över sig så läckte kondensatorerna några mikroampere. Det verkar bra.

Batterierna höll 0V i cellspänning, jag var tvungen att lägga 2V över ett för att testa, men det drog ingen ström alls.

Insåg att jag inte startat den andra 8A maskinen på mycket länge, så jag provstartade den. Inga problem alls förutom att jag inte hade seriesnöret inkopplat i labbdatorn efter jag bytte seriekortet för många månader sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu är regulatorkortet ihopskruvat och tillbaks i maskinen. Fick inte igång den med hjälp av switchen på frontpanelen. Det berodde nog mest på kabeln som går mellan power-bakplaner och fronten, den ser rätt så trasig ut. Mätte upp den och mycket riktigt så hade de flesta stiften inte kontakt. Lyckade tjuvkoppla maskinen och då gick fläktarna och regulatorkortet igång! Mätte spänningarna +5V, -15V och +15V som hastigast. Verkade finnas allihop! Ska prova dem under last men får fixa kabeln först, men en 16 polig flatkabelkontakt för DIP har jag dock inte liggande hemma.
DSC_1305_00001.jpg
DSC_1308_00002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat Anders! Kul att se prylarna som en gång kom from New Clinicon få lite omvårdnad.

New Clinicon byggde blodanalysutrustningar baserade på PDP-8. Ursprungligen togs systemet fram av AGA men knoppades av och såldes och köptes och konkade och blev New Clinicon.

Men vad jag vill minnas så är G8018 Core regulator och G8016 MOS. Frågan som jag inte har kollat upp är om det går att stoppa i en G8018 i en 8A100 maskin och då kunna köra kärnminnen i den? Eller är det bara G8016 som gäller?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tackar!

Det är riktigt, G8018 är för kärnminnen. Det går inte att sätta en sådan i denna maskinen eftersom den har 4-kontakters bakplan. Då saknas den extra raden med kontakter som sitter till höger i bakplanet på de positioner som minneskorten ska sitta i. I dessa finns strömförsörjningen till kärnminnet +20 V.

Sen verkar "power distribution board" vara för halvledarminne.

Jag är inte hemma på alla varianter, men just PDP8A/100 verkar inte haft kärnminne. Jag har inte sett något 10-slottars bakplan som är för kärnminne. Varianten som klarar kärminne i detta lilla chassite H9300 verkar ha ett stort kort med omnibusbakplan och "power distribution board" i ett och 12-slottar. Jag har sett någon sammanställning över grundmodellerna, tror det är i någon tryckt bok jag har hemma. Sen finns det ju massor av varianter av dessa...

Jag har lite grejjor på väg hem så jag kan komma vidare, det är också lite delar till en ABC 80 som trilskas.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Hmm. Jag tänker att en PDP-8/e också har 4 slottars bakplan. Och de kan ha kärnminne. Kan man ha sådant kärnminne i en sådan här maskin? Det där med 20V för kärnminne verkar vara någon nymodighet (alltså 1975) för HEX stackar. I PDP-11/05an klarar man sig med +/- 15V och kan köra med kärnminne. Sedan vet jag att det fanns 20V regulator i BA11-K som behövdes om man hade kärnminne med HEX-kort.

Kan vara så att det är Power Distribution board som ger begränsningen också.

Men det är en lite mer smidig maskin att labba med och testa kort i, trots begränsningar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, varför inte. Jag kollade och alla signaler verkar vara samma i 8E och 8A. I 8A har man lite special med signaler i vissa slottar som bestämmer var CPU, Option #1 och #2 måste sitta.

Jag grävde lite i mina manualer och något sådant här kan det vara:

PDP8A/100
10-slottar, halvledarminne bara
KK8A CPU

PDP8A/200
12-slottar, halvledarminne bara
KK8A CPU

PDP8A/400
12-slottar, core
KK8A CPU

PDP8A/420
20-slottar, core
KK8A CPU

PDP8A/405
12-slottar, halvledarminne
KK8A CPU

PDP8A/425
20-slottar, halvledarminne
KK8A CPU

PDP8A/600
12-slottar, core
KK8E CPU

PDP8A/620
20-slottar, core
KK8E CPU

PDP8A/605
12-slottar, halvledarminne
KK8E CPU

PDP8A/625
20-slottar, halvledarminne
KK8E CPU

PDP8A/8xx
Samma som PDP8A/4xx fast med FPP8A (flyttalsprocessor)

4xx,6xx,8xx verkar ha samma bakplan och "power distribution board", men annat regulatorkort. Men jag kan ha fel. Men man borde kunna köra en halvledarmaskin på G8018. Jag har schema på PDP8A/500, men vet inte hur den passar in. Det står inget om den i "Miniprocessor handbook" eller i "Miniprocessor user manual".

Jag har också insett att jag inte har några seriekablar BC-01V, inte hemma i alla fall. Men det borde passa med de som kom med PDP11/34:orna och då har jag. Annars får jag bygga.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: Jag har också insett att jag inte har några seriekablar BC-01V, inte hemma i alla fall. Men det borde passa med de som kom med PDP11/34:orna och då har jag. Annars får jag bygga.
Jag beställde sådana och sådana från Mouser. Nu borde jag också hitta ett billigt crimpverktyg så kan jag bygga egna kablar, hoppas jag.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick delarna och lagade flatkabeln, men som vanligt var det inte hela problemet. Så ut med alla korten på bänken så att det skulle gå att mäta. Kollade lite på schemat och tyckte att det borde fungera så maskinen startade då man flyttade master/slave switchen till slave. Mätte från kort till kort genom kabeln och det var inte kontakt.
DSC_1311_00001.jpg
Så jag insåg att denna var glapp och bytte den.
DSC_1319_00004.jpg
Sen snurrade det ingång. Kopplade in konstlasten och mätte spänning och rippel vid 5A last, det såg jättefint ut!
DSC_1315_00002.jpg
Ett närbild på inkopplingen!
DSC_1316_00003.jpg
Nu ska jag bygla alla korten rätt och snickra ihop ett par seriekablar, sen ska korten i maskinen. De borde bara fungera, men man vet ju aldrig. Korten förutom minnena ska fungera. Lite spännande är det ju allt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Mycket spännande tycker jag! :)
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Jag läste lite om en tång: http://avitech.com.au/?page_id=1628

Där stod det om denna: https://www.ebay.com/itm/Engineer-PA-09 ... =710099147
Intressant!

Här är en bild på de jag beställde. Måste nog säga att de är i de närmaste identiska om man bortser från texten BERG.

Bild

Hittade någon artikel någonstans (som jag naturligtvis inte kan hitta igen) som menade att de vanliga billiga crimp-verktygen inte var så bra och gav dåliga crimpningar. Jag vet inte. Men priset på ett orginalverktyg avskräcker.


Roligt att det snurrar igång. 45 år gamla grejor som funkar utan större problem, det är inte illa!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Se där ja, det ser ju bra ut. I länken så menade författaren att tången crimpte helt okej. Den andra tången som han pratar om är denna (rätt tång): https://www.digikey.se/products/en?keywords=58641-1-ND

Här kommer ett par bilder på minneskorten. 4 kiloword styck. 12 * 1k * 4 är 48 minneskapslar på varje kort, dessa av typen Intel P2102, vilket är en av de allra första SRAM-kretsarna som blev kommersiellt tillgängliga i början på 1970-talet (1972). Inte lika roligt som kärnminne, men nästan!
DSC_1324_00002_01.jpg
DSC_1322_00001_01.jpg
DSC_1325_00003_01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Här är artikeln om crimpning som jag inte hittade först.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Den där bilden på M8311YD är stilig! Perfekt skärpa på handtaget och bakgrund som försvinner i skön oskärpa.. Härligt!
Skriv svar