Diabildsskanner av projektor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Efter att ha kört hem min diaprojektor, laddat kamera batterierna tog jag några provskott.

Vad sysslar jag med? Jo, jag har snappat upp att man med en digitalkamera och en diaprojektor bygger en skanner för diabilder. Grejen är att objektivet i projektorn tas loss, kameran försett med lämpligt objektiv - macro, säger en kompis, fast jag får testa med mellanringar.
Man får sätta en mattglasskiva mellan diabilden och lampan för att inte få med lampans glödtråd på köpet.
Kameran justeras in så bilden fyller hela sensorn och så trycker man av.
Om man nu får till en bra och optimal inställing, kopplar projektorns fjärrkontroll (tryckknapp i änden på en sladd) och någon sorts fjärrutlösare på kameran tillstyr elektronik kan man trycka på elektronikens startknapp och så matar man igenom ett magasin och fotar av av bilderna en och en.
What can possibly go wrong?!
Jag tänker mig dock en knapp til som känner av när sista bilden passerat igenom (egentligen när magasinet passerat igenom projektorn.

Nätet är fyllt av beskrivningar och jag tänker inte (just nu i alla fall) länka till någon av dessa. Jag har en sketch skriven och klar för en Attiny85, men jag kanske kör med en Ardunio Pro Mini eftersom jag har sådana och de går på samma klockfrekvens som en Uno.

Där är liksom hela idén.
Jag har gjort ett snabbtest med en 10mm mellanring och inser att jag har en del pyssel framför mig på optiksidan - WHOHO!!! :eh:

För att visa att det här kan gå slänger jag upp några av bilderna jag testfotade idag. Jag har bara skurit ut bilderna (det var mycket svart runtomkring) och lagrat ner dem utan tillstymmelse till justeringar. Även här kan man ju skapa "script" i Photoshop för basala justeringar.
IMG_4416.jpg
IMG_4418.jpg
IMG_4429.jpg
(Det bruna huset var familjen Lenins hus, alltså där Ilja Uljanov med familj och sonen Vladimir bodde)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag slängde på min 16mm mellanring och får till det lite bättre ändå. Ska strax äta andra delen av min frukost och därefter testa med båda mellanringarna. Dock tar kameran emot när kasetten kommer ut och jag får nog ställa allt på högkant. Det kan bli en bild av det senare idag.

Dagens snabba (har kört autokontrast/färg/nivå):
IMG_4439.jpg
IMG_4442.jpg
IMG_4438.jpg
Första bilden blev ju nästan OK, men så är den tagen i Estland ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Vad använder du för objektiv?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det jag har - Canon EOS M standard 18-55 Zoom. Tittar på ett makroobjektiv, men får ringa och kolla imorgon om det kan passa.

Jag inser att här ligger begränsningarna och möjligheterna. Likaså hur jag rattar in kamera och objektiv.

Jag skannade alla bilder för flera år sedan i flatbäddsskannern - drygt, bullrigt och inte speciellt bra. Det här ska gå fortare i alla fall och kunna göras mer eller mindre automatiskt.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Varför inte köpa ett begagnat förstoringsobjektiv ( EL Nikkor, Componon S alt. Rodagon N) gärna med lite längre brännvidd än 50mm (85, 105 alt 135) och kombinera detta med en bälg (beg). Dessa är mycket bra objektiv till detta och idag mycket billiga, om det går att få tag på pga. att dom har kastats.
Var även noga med att skärma av i kanterna inuti projektorn med svart filt, för att minimera ströljus och även sätta dit en svart pappskiva med ett utskuret rektangulärt hål, som bilderna.
Ströljus är ditt stora problem, bra objektiv och och svart filt hjälper otroligt mycket.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Poängterar att detta, för det första är bara initiala bilder för att se om/hur det fungerar. Jag ska först se hur långt jag kommer med befintlig utrustning eftersom mina möjligheter är en aning begränsade - pekuniärt i alla fall. Jag har tillnång till plåt (svart bland annat) och tänker använda sådan för att skärma av med. Jag vill göra minimal åverkan på projektorn också.
För att använda ett uttryck en annan forummedlem använder alltför ofta - jag vill att det bara ska bli "good enough".

Jag har förstått olika objektivs möjligheter och begränsningar och ska undersöka det du precis tog upp, även om jag inte tänker slå knut på mig för att hitta något sådant. Som du skriver, pga av sådana saker inte används hamnar de allt oftare i sopbingen, men jag noterar att saker som gått ur tiden och hamnat i återvinningen kan dyka upp och då plötsligt är djävligt dyra.

Tack för tipsen plutt, jag ska givetvis kolla upp detta på studs.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Här ar ett exempel.
https://www.blocket.se/kronoberg?q=f%C3 ... &l=0&md=th
En bälg hittar du lättare om inte i en fotoaffär som handlar med begagnat, 2-300kr skulle jag tro.
Ett hyfsat macro objektiv kommer kommer att kosta betydligt mer och blir inte bättre.

Vad gäller svart plåt så tror jag inte att det är lämpligt, kan tom. förvärra.
Det finns självhäftande svart filt att köpa i hobby affärer. Hittar du inte det så har jag kanske kvar sedan jag höll på med detta professionellt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu pratar du med en man som har mer tyger på lager än vad lokala tygaffären har.

Här fanns en bälg till Canon i alla fall: https://www.scandinavianphoto.se/produk ... -canon-eos


Hemma har jag en gammal bälgkamera. På den brukar jag ofta spela Livet I Filmskogarna ...höhöhöhö
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Vad gäller ditt tygförråd, tänkte jag inte alls. Skiter björnarna i skogen, typ.
Det bord vara lätt att fixa en beg bälg mycket billigare. Jag gissade på 2- 300 och det är nog lite högt.
Jag har nog en gammal Novoflexbälg liggandes som du kan få, sådana har du väl ändå inte i parti?
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Samtidigt vill jag inte sätta ribban för högt nu i början utan projektet får liksom växa fram. Om jag bara kan slita mig från datorn ska jag testa min enkla automatik också.

Saker och ting måste ju någorlunda passa på kameran också, så jag inte nödgas köpa dyra adaptrar.

Där har jag en fundering. Antingen kan jag sätta en mikrobrytare i projektorn och få en indikation när magasinet har rasslat igenom, eller kan man ju ha en 3-läges omkopplare där jag har min Attiny att känna av ett läge på en spänningsdelare och på så sätt ha klart för sig om jag kör med 36-, 40- eller 50-bildersmagasin.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av plutt »

Javisst, absolut. Enligt mitt mått att se så är det jag föreslagit ett budget alternativ som blir billigare och bättre än att köpa ett macroobjektiv för ett antal tusen kronor.
Tyg har du ju redan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär, då var en kraftig mattglasskiva på plats, fast det är en glasskiva gjord av plast. Den var dock så tjock att jag fick fila på den för att få ner den i hållaren.

Jag har labbat hela dagen för att se hur mycket bättre det kan bli och känt mig lätt frustrerad, men opalglaset var en nyckel. En annan nyckel har att göra med mekaniken, eller mekanismen. Jag taktar projektorn med en av mina timrar och det går riktigt bra. Jag kan visa den snygga kontakt jag gjort sen.

Senaste bilderna kan jag dela med mig av.
IMG_4570.jpg
IMG_4541.jpg
IMG_4525.jpg
IMG_4536.jpg
IMG_4558.jpg
Även om motiven inte viktiga kan jag nämna att det bruna huset är Lenins barndomshem och bilen en UAZ-69. En bra bil för ryska vägar men lite stötig att åka. Tänk Niva utan fjädring.
Någon bilder har jag kört hella kopplet av autojustering på någon annan bara smärre justering av färger. Det kan ju vara en ide och kalibrera kameran innan jag börjar skanna, så kanske "mörkrumsarbetet blir lättare. Tyvärr måste jag ställa kameran på högkant för att magasinet inte ska ta i när det går igenom, fast i ACDSee kan man vända massa bilder i en batch.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Projektet har inte avstannat pga av ointresse/bokstavskombination/lathet/trötthet, utan har delat upp sig lite. Istället för att somliga gör, starta nya trådar för att diskutera detaljer i ETT projekt redovisar jag läget, eller lägena.

Jag har liksom inte bestämt om jag ska trigga maskineriet med något Arduinoaktigt (och jag kan skriva kod själv - så djävla svårt är inte det här. Lilla Huset gav mig en knuff för ett tag sedan) eller köra en timerkrets där jag har fyra individuella och programmerbara tidkretsar. Två kan jag ställa in som taktgivare och låta dem ge ett förutbestämt antal pulser - passar bra för magasin på 40 resp 50 bilder. En krets får klocka projektorn och den fjärde kameran. No big deal alltså.
Däremot var det en udda DIN-kontakt i projektorn och jag har skaffat en kontakt som är mer standardiserad och jag får byta kontakt på fjärren som medföljde projektorn och he en kontakt till min styrkrets.

Kameran - optiken är en annan sak. Jag har fortfarande en situation där jag inte får in hela bilden på hela sensorn och har beställt några mellanringar till, Jag ställde in färgbalansen och så, fast det är kanske redan nämnt, sitter det en opalglasskiva i projektorn.
Efter ett tips av en kompis har jag gafflat, dvs tagit ett serie foton med olika blandarinställningar. Min kamera (Canon EOS M3) tar bara tre slika bilder men jag ser att OM jag skulle köra igenom massa bilder får jag tre foton av varje diabild och kan göra snabbrensningar och behålla bästa bilden. Jag ser att somliga bilder behöver bli ett steg mörkare och andra ett steg ljusare.

Här är min favoritjeep igen - gafflad. Mitten av bilden representerar "normalläget". För den som inte kan se har jag gjort röda markeringar var exponeringarna skiljer.
gaffel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Diabildsskanner av projektor

Inlägg av GeekJoan »

Du har mycket jobb framför dig, redigera bilder tar tid!
bil.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar