Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Bra jobbat Electricguy!
Kan vi få se en bild på hela stärkaren?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

kodar-holger, ahaa, klurigt.. Jag får se om jag kanske bygger om det så. Jag får dock dra om alla utgångar då resultatet kommer att bli annorlunda om jag sätter den pinnen hög. Dock så är inte strömförbrukningen något problem i nuläget, så jag får se.

Oskar, tackar :) Jag har redan knölat in den i TV-bänken och kopplat ihop allt tyvärr, men jag får väl slänga in ett par bilder från det världsomspännande datanätverket "internet"
Bild

Bild

Det var otroligt dåligt med bilder på den internet, så håll till godo med en bild som klassades som rätt okej i storlek 2001.. :D
Bild


Det kan hända att jag kanske drar ut den igen, så jag får ta lite bilder då. Men det är en trevlig konstruktion med bra ventilation, Nippon-Chemicon kondingar överallt och allmänt bra kvalitet.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Snyggt! :tumupp:

Men varför invertera de tre bitarna, när du ändå avkodar dem och själv kan välja vilken ordning utgångarna på avkodaren kopplas? :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tackar :) Det är mest för att det ska bli lättare för mig att tänka, och en liten ursäkt att äntligen få användning för de logikkretsar jag har liggande.. :D
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MGL »

Jag har länge tänkt på att göra en enkel baslåda för att böja trä och nu när jag håller på med en bastu kan det var användbart, så jag kom igång.
Jag hade ett spirorör liggande samt en gammal tvättmaskin som fick bidra med värmeelent.
Flänsen för värmeelementet printades i ABS.
Den ABS jag har var på gränsen med temperaturtåligheten, den gick att forma i kokande vatten, men var inte helt mjuk ändå.
IMG_20180112_205323.jpg
IMG_20180112_205446.jpg
Ett lock över elkopplingen printades och flänsen limmades i röret med BT Multibond från Biltema.
IMG_20180113_141542.jpg
Röret placerades med lagom lutning och fylldes med ca 15L vatten.
Efter en god stund började det koka och det var dags att stoppa in första träribban för test.
IMG_20180113_142741.jpg
Granribban böjd, var i 20 minuter vilket dock var lite för kort tid.
IMG_20180113_145427.jpg
Albräda 28x90, den fick var i mer än en timme innan den mjuknade.
IMG_20180114_093839.jpg
Allist, i 20 minuter.
IMG_20180114_094127.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av maDa »

Klockrent. Så nice att uppgradera gamla HiFi-prylar till kunna samverka med modern teknik.

Jag har en AirPlay-mottagare som startar min 10 år gamla receiver och byter automatiskt till rätt ingång, när man börjar spela.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

MGL, Klurigt! Verkar fungera bra :)

maDa, Jo det är ju synd att göra sig av med bra prylar bara för att dom börjar bli till åren.

Jag slänger in en bild på hur det blev vid TV-bänken
Bild

Den hökögde tänker ju nu att fötterna är bortskruvade och förstärkaren inte får någon luft, men fear not! Då det är en TV-bänk från Ikea så består den av masonit och kartong. Så jag har skurit upp ett hål genom botten, och toppen har jag holkat ur för att göra en stor kavitet över förstärkaren, där varmluften sedan smiter ut bakåt.. :D
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Hej ! Vet ej om detta beskrivits i föregående sidor på den här tråden. Projektet är en elektrisk kattmatare som principen visades för på Youtube. Enkelt uttryckt är det två konservburkar som har en 60-graders "tårtbit" utskuren, i botten på den övre burken (som är lite mindre än den undre så att den kan rotera ovanpå) och i toppen på den undre burken. När min katt krafsar på en minibrytare så matchas de två tårtbitshålen så att hårdfoder trillar ner från den övre burken (själva "matbehållaren") ner i ett "rör" som vinklar sig ut till ett hål i nedre burken och ner i matskålen. Övre burkens rotation styr jag genom en servomotor som styrs av en Arduino med simpel kod, ca 30-40 kodrader i APL bara. Som nybörjare på elektronik och styr och regler har jag kommit att inse att det är mer att tänka på än man tror, främst med mekaniken, men det är roligt. Jag gissar att Uno-kortets egen matning på 5-voltspinnen räcker för att dra tung last då den är frikopplad från microkontrollern och tål 500 mA direkt från USB-matningen. Man behöver material, någonstans att hålla till, verktyg, nån att bolla idéer med, intresse, energi och tid. Projektet är halvvägs :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ochkl0620 »

Fick för mig att jag behövde en mini cirkelsåg för balsaträ, sagt och gjort! Tog en bit 1,5-2mm (har faktiskt inte mätt) stålplåt av lite bättre slag, verkar vara något rosttrögt och ganska hårdbearbetat och gjorde en sågklinga som jag lyckades få ganska bra efter lite trixande med skjutmått och vinkel.
Lagerhållare av järnrör och kopparrör, en bult, lite brickor och en liten mässingsrörnippel som blev drev på motorn. Bordet är högst tillfälligt och den lilla motorn från en skruvdragare är på gränsen till klen. Men resultatet vart förvånande! Sågade rakt och snyggt, och känslan när man sågade en bit 2mm balsa var precis som när man kör en fullstor byggskiva i byggsågen :D Nu återstår att bygga ett bättre bord med anhåll osv!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

A.K.A. kaststjärna :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

vill man verkligen ha så grova tänder för balsa ? är det inte risk att trät slits sönder ?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

Apropå minisåg, HobbyKungen har ett par.
https://hobbyking.com/en_us/mini-table- ... tore=en_us
https://hobbyking.com/en_us/mini-drop-s ... tore=en_us

Undra hur användbara de är?
Funkar kanske bra om man ska kapa några plastbitar, istället för bågfil...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Det blir nog inget snabbt kapande men för plast och dylikt mjukt funkar den nog rätt ok. Sedan kan man alltid även byta ut motorn till en borstlös på lite effekt så har man och blir över med kraft.

"..thin fibreglass/FR4 and thin carbon sheet and rods"

Om inte klingan är gjord av volframkarbid (har väl mina tvivel om man så säger) så kommer den verkligen inte att hålla många sekunder om man kapat något sådant.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick klart ett miniprojekt på jobbet idag. :P
Liten utrustning för att programmera senaste lite större projektet, en Qseven-baserad PC. Lägger på BIOS och programmerar en PIC-processor .

Bygger på ett generellt processorkort vi har till lite av varje på jobbet. Sitter en PIC32'a på det, sen finns där ett gäng ethernet-controllers, skiftregister etc men inget av det som användes här.

Blev en ganska lagom övning i att komma överens med PIC32, USB HID, C# och ISP-protokollet för PIC, alla delar tämligen nya för min del.

Byggdes på ett experimentkort bara för att det var tämligen enkelt och bara behövs en enda...
20180126_135327.jpg
20180126_135336.jpg
Fick göra en underlig förlängning för att kortet skulle passa i lådan.. Men blev ju bra till sist!
20180126_135536.jpg
Och så det lilla PC-programmet som sköter det hela.
Skärmklipp.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Min magnetiska laddkabel har en inbyggd LED-ring som lyser upp sovrummet VÄLDIGT intensivt :(

Bild

Tog och värmde på en bit krympslang med 2 hål för status visning :)

Bild

Mycket behagligare ljusspridning :tumupp:

/// Marcus
Skriv svar