"Analog visare" på Raspberry Pi

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
xl15
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 december 2006, 16:02:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av xl15 »

OK, då hänger jag med. Precis, MAX31855 är SPI. Sen har jag faktiskt en slav-arduino som läser av bränslemängd (analogt) och pratar med master på i2c.
Annars kan man ju ta en Arduino Mega som har 16 analoga ingångar.

Tackar för erbjudandet om källkod. Ska se vart jag hamnar med QT.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av Oltronix »

xl15 skrev:Hittade detta som verkar gjort för mig :)
http://qt-apps.org/content/show.php/Ana ... tent=87780
En Qt-app. Alltså behöver jag Qt.
Är det någon som lyckats kompliera detta exempel? Jag får

Kod: Markera allt

In file included from main.cpp:26:0:
test.h:26:25: fatal error: ui_testform.h: No such file or directory
compilation terminated.
när jag försöker kompilera main.cpp i foldern "test" med:

Kod: Markera allt

 g++ -c -m64 -pipe -O2 -Wall -W -D_REENTRANT -DQT_NO_DEBUG -DQT_GUI_LIB -DQT_CORE_LIB -DQT_SHARED -I/usr/share/qt4/mkspecs/linux-g++-64 -I. -I/usr/include/qt4/QtCore -I/usr/include/qt4/QtGui -I/usr/include/qt4 -I.. -Imoc -o obj/main.o main.cpp
I "test.h" finns strängen '#include "ui_testform.h"'. g++ kommandot har jag hittat i en Make-file från ett annat Qt-paket.https://www.linux-apps.com/p/1132152/
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av kodar-holger »

ui_*.h är filer som skapas av uic. Har du kört uic på testform.ui?

Iofs borde du inte behöva göra direkt utan det körs förmodligen genom att du gör qmake som är Qts egna bygg-joximox som bygger på någon .pro fil om jag minns rätt.

Kör Qt på jobbet men allt inbultat i visualstudio så man ser inget av denna magi när man bygger. Det bara fungerar....
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av Oltronix »

Fint. När jag använt Qt Desinger och Python tidigare har det inte vart något uic behov. Det verkar bara vara med C++. Det fungerade med ui_*.h file nu men det verkar vara en bit kvar innan jag får fram en exikverbar file. Nu återstår att kunna använda .pro och .qrc filer. C++ är en helt främmande värld för mig. Jag kanske även skall satsa på att skapa en fungerande Makfile. Konstigt att den inte fanns med i zip-filen.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av kodar-holger »

Hmmm. Är det inte så att makefilen skapas av qmake? Har inte vare sig Qt eller C++-kompilator hemma så kan inte testa.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av Nerre »

hanzibal skrev:OT: Varför sätta Volvo-motor i en BMW, för att de bara har sugmotorer eller?
Det finns de som sätter en Totyota-motor i en BMW.

De tokiga norrmännen i Buldre racing team t.ex.

Om jag inte minns fel så pressar de ut 1300-1400 hästar ur den.

Årets speed weekend var jag mest fokuserad på våra "vänner" från Svarthålet, men om jag kommer iväg dit nästa år igen (om tre månader typ alltså) ska jag nog titta mer på Buldres bilar:)
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av Oltronix »

[quote="kodar-holger"]Hmmm. Är det inte så att makefilen skapas av qmake? Har inte vare sig Qt eller C++-kompilator hemma så kan inte testa.[/quoOte]
Jag får tacka och bugar mig djupt. Jag höll på många timmar i går och kompilerade enskilda filer och länkade ihop objekten men hade inte nog aldrig bilvit färdig om jag forsatt med samma metod. Så nu körde jag istället:

Kod: Markera allt

qmake
make
make install
Och jag fick ett antal olika wdigets. Läckert :) :)
Tack!!

Ps
"make install" fungerade ej, många felmeddelande. Jag hade nog behövet vara superuser. Det blev en del warningar och note vid länkningen vid "make" men inte allvarigare än att det blev en exikverbar image. Jag får anlysera warningarna.

Så nu har jag ett källkodsbas som jag kan använda till egna mätdata. Kul, Spännande!

Hur jag jag skall hantera detta med Python har jag inte den blekaste aning om, men det ger sig med tiden.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: "Analog visare" på Raspberry Pi

Inlägg av Nerre »

Ja, precis, make install brukar man behöva köra med sudo för att sakerna ska kunna skrivas till rätt ställe.

Kod: Markera allt

qmake
make
sudo make install
är nog rätt sätt.

Ofta finns det en fil som heter BUILD eller liknande som är en textfil som talar om hur man ska kompilera.
Skriv svar