Ultimaker 3

Allt som rör 3D-skrivare.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Ultimaker 3

Inlägg av hummel »

Hej!

Här i sandiga öknen behöver jag mer saker att göra. :-)
Eftersom min Ultimaker 2 står hos en forummedlem i Stockholm så funderar jag på en ny skrivare. Har någon här erfarenhet av Ultimaker 3? Positiva eller negativa kommentarer funkar!

Mats
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har en av de första UM3 som tillverkades och skulle väl säga såhär:

UM3 köper man i första hand för att den kan skriva ut med två material.
På det området är UM3 nog bland det bästa som finns på marknaden.

UM3 är mer låst i och med printcore-lösningen (där man inte kan byta munstycke) och Cura har en uppsjö av trick för att få UM3 att bli snabbare.
Företagskunder älskar printcores då man i ett handgrepp kan byta ut hela hotenden, arkitekter älskar Cura-tricken då dom ger bra ytkvalitet utan att det tar för lång tid.

Skriver du endast ut i ett material är dock UM2 fortfarande märkbart snabbare och Cura-tricken kan ibland ge en viss oförutsägbarhet som jag som ingenjör inte alltid uppskattar.

Sedan har UM3 NFC-tag på (Ultimaker-)trådrullarna som automatiskt justerar inställningarna i Cura och som håller koll på kvarvarande mängd tråd.
Det finns även fjärrstyrning/övervakning av UM3 via Cura och den har automatiskt justering av avståndet mellan platta och munstycke.
Huruvida man har nytta av det eller ej beror väl mycket på nivån på användarna, men många användare verkar uppskatta det.

Det ska även sägas att Ultimaker har gjort underverk med Cura och med programvaran i skrivaren i synnerhet under det gångna året.
I början var den olidligt slö och buggig, men med senaste uppdateringarna är den riktigt trevlig att använda!

Jag brukar dock personligen falla tillbaka på min gamla hederliga UM2 för utskrifter i ett material :-)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ultimaker 3

Inlägg av hummel »

Tack för informationen. Vi får väl göra en variant av din lösning som passar till UM3.
Nu nästa problem, lokala säljaren tar 2.5% extra om jag betalar med kort...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ultimaker 3

Inlägg av ToPNoTCH »

Kanske off topic men jag var sekunder från att trycka på köpknappen för UM3, men ett infall fick mig att kolla runt en extra sväng.

Nu faller valet istället på Raise3D N2 länk

Motivet är utöver väldigt bra oberoende omdömen:
- Större print area
- Urval av munstycken
- Temperaturområde som klarar i stort alla material

Den skickas i morgon hoppas jag, om du vill ha en bedömning.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ultimaker 3

Inlägg av hummel »

Ja gärna en rapport på den skrivaren!
Valde du varianten med 2 huvud? Om så hur hanterar dom 2 huvuden utan att krocka med utskriften?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Anders Olsson »

Ska du skriva ut med två material så behövs en lösning för att hålla det inaktiva munstycket ur vägen om det ska funka i praktiken.

Den lösning, förutom lyftfunktion på UM3, som verkar fungera är att ha separata huvuden som på BCN3D (eller verktygs-byte som på Mark2-uppgraderingen till UM2 för den delen).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ultimaker 3

Inlägg av säter »

Anders Olsson skrev:Cura-tricken
Jag är nyfiken på vad detta är?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Anders Olsson »

Tricken för UM3 består i att Cura ändrar hastighet/acceleration/"jerk"/"line width" beroende på vilken del av strukturen den skriver ut.
Det som inte syns från utsidan skrivs snabbare/slarvigare och ytterväggarna långsammare.

I teorin är det smart och för det mesta ger det bra resultat i praktiken, i synnerhet på objekt där utseendet är viktigare än de exakta dimensionerna.

Nackdelarna uppstår framför allt i och med den fördröjning som finns i bowden-skrivare som Ultimaker.
När man plötsligt ökar/minskar hastigheten hinner inte plastflödet med och man får för lite/mycket plast en stund innan flödet stabiliseras.
Det kan ge problem både med dimensionerna och med själva utskriftsprocessen.

Vissa material, som exempelvis kolfiberfylld plast, gillar inte alls dylika hastighetsändringar utan "infill" blir skrot när man gör så.
UM3 har för övrigt ingen officiell lösning för material som sliter på munstycket än, så kolfiber rekommenderas inte i UM3 då det är ganska kostsamt att köpa nya printcores.

För min del så är jag intresserad av att skriva ut strålskyddande material och då är jag beroende av att komponenten blir så solid som möjligt, vilket gör att jag ogillar dylika trick för just det ändamålet.

Hela anledningen till att Ultimaker valt att göra ovanstående tycks förresten vara att UM3 har ett betydligt tyngre skrivhuvud än UM2, så för att maskinen inte ska bli olidligt långsam om man vill ha bra ytkvalitet valde man denna lösning.
Senast redigerad av Anders Olsson 8 november 2017, 20:00:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Ultimaker 3

Inlägg av NULL »

Har du kollat in den senaste Prusa modellen?
Den har fått en massa extrafunktioner...
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ultimaker 3

Inlägg av hummel »

Jag är nyfiken på snabbhet och två material vid utskrift. Då kanske Prusa inte är ett alternativ?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Anders Olsson »

Senaste generationen Prusa i3 har som NULL säger ny högintressant teknik.
Jag har faktiskt själv beställt en, kunde inte hålla mig när jag såg dom nya stegmotordrivarna och funktionen som kan rädda en utskrift vid strömavbrott :-)

Då jag inte fått hem den än så kan jag inte uttala mig om hastigheten vid utskrift med ett material.

Däremot är Prusas multi-material funktion sannolikt långsammare och definitivt mer slösaktig med material än Ultimakers dual-lösning.
Sedan har den inte funnits på marknaden särskilt länge, så den är inte alls så beprövad som Ultimakers.
Dessutom lämpar sig Prusa-lösningen i första hand för utskrift med samma plasttyp då allt går genom samma munstycke. (Vattenlösliga support-strukturer blir till exempel svårt)
För utskrift i mer än två material har dock Prusa en av väldigt få lösningar på marknaden.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Johanb »

Anders Olsson skrev:Tricken för UM3 består i att Cura ändrar hastighet/acceleration/"jerk"/"line width" beroende på vilken del av strukturen den skriver ut.
Det som inte syns från utsidan skrivs snabbare/slarvigare och ytterväggarna långsammare.
Har man inte kunnat göra det tidigare med UM?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ultimaker 3

Inlägg av Anders Olsson »

Tidigare var det bara hastighet man kunde ändra för olika delar av strukturen.
För UM3 blir det enormt mycket mer komplext i och med att så mycket ändrar sig på en gång och att Ultimaker lagt så mycket mer tid på att optimera dessa värden.

I dom flesta fall ger nuvarande inställningar på UM3 bra resultat, men om dom av någon anledning inte skulle göra det så är man helt på egen hand med att försöka fixa det utan att det får andra konsekvenser.
Med UM2 är det bara att dra ner alla hastigheter till samma värde så producerar maskinen en bättre utskrift.
Skriv svar