Bordshögtalare MkIV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Går att bygga till den med
Väldigt käckt koncept dock men det lilla jag tror mig förstå så går det inte med min Dremel-fräs, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om högtalaren: undrar om du inte när du designar lådan måste räkna med/bort bitumenmattan när du beräknar lådvolymen. Burkigheten borde du kunna angripa med massa dämpmaterial.

Småhögtalare som inte låterburkiga och som dessutom har lite tjong i basen är trögdrivna. Det ser dämpningen till. En trewatts rörhäck kan näppeligen pressa ut mycket ur en liten tioliters lådda som går till femtio Hertz, typ.

Jämför Acoustic Energy AE1, en högtalare som kan få vem som helst att gråta av glädje och av välljud vil gärna ha en förstärkare kapabel att putta ut 50W.

Alltså, mot burkigheten, mycket vadd och kanske en inre stagning som sitter på snedden och bryter upp stående vågor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där besvarade jag också in burkiga fråga ...av misstag. :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Om högtalaren: undrar om du inte när du designar lådan måste räkna med/bort bitumenmattan när du beräknar lådvolymen.
Akademiskt.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av danielr112 »

Roger såklart går det på den också. Det går ju på alla typer så länge du har en platt yta som du kan fästa i någon typ av bit som går åt sidan.

Lika komplicerat som att tillverka det för en vanlig penna för att rita cirklar. Jag har tom gjort det för sticksågar på större cirklar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det förtydligandet, nu skall det bli spännande att äga en fräs :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att invändigt klä mina nya högtalare med asfaltsmatta (kallas också blymatta enligt Svalander).

Jag kommer att klä alla ytor men främst sidorna, botten och locket.

Täckningen av asfaltsmattorna kommer inte bli perfekt dels för att skivorna inte är tillräckligt stora dels för att det räcker om man bara täcker en del av ytorna (enligt Svalander).

På bakstycket kommer jag således patcha med asfaltsmatta, det blir en blaffa ovanför Bi-Wire kontakterna, en blaffa emellan och en blaffa nedanför.

Fronten får bara en blaffa mellan elementen.

Detta kommer jag naturligtvis göra innan jag spikar ihop lådorna, sen kommer jag som vanligt lacka med båtfernissa ett antal lager men sen är faktiskt en tanke att måla sidostycken+topp med nån färg, preliminärt gul lackfärg.

Detta kan alltså göras sist och efter att högtalaren är "färdig" och anledningen till detta är två:
1) Plyfa-skarvarna på toppen av högtalaren är inte världens vackraste (framåt är det däremot vackert)
2) Iom att jag återigen kommer att spika ihop högtalaren sidledes (har inte råd med stora tvingar) varvid spikhålen inte blir världens vackraste så kan man eventuellt spackla dom och måla med täckande lackfärg.

Så mina nästa högtalare kan eventuellt bli furu-färgade framåt (och bakåt) men gula på sidorna och på toppen.

Största anledningen till att jag inte målar fronten är att plyfa-lamellerna är mycket vackra, en annan anledning är att högtalaren ju är färdig dvs det sitter element där, bakstycket målar jag inte för att det sitter kontakter där samtidigt som man sällan bryr sig om baksidan.

Såhär planerar jag att göra.

Vad tror Ni om detta?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu valt ut fina plyfa-exemplar av min färdigkapade uppsättning av plywwod för 5 par högtalare.

Jag har också ritat maximalt tillåten täckyta för blymatta på sidostyckena.

Nu behöver jag mest borra bakstyckena och sticksåga fronterna, först därefter vet jag mer exakt vart jag kan placera blymattor, tills dess är i alla fall sidostyckena bestämda (topp och botten kan man i princip fylla hela ytan med blymatta men blymatta bygger runt 5mm så det är mer praktiskt att typ lämna en cm vid alla kanter).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag applicerat blymatta på alla sidor av KLS som inte behöver bearbetas.

Fronten behöver ett par hål och jag är osäker på lämplig diameter, kommer mäta ännu en gång en annan dag, mitt emellan elementen är enda platsen för en liten sträng blymatta.

Både fronten och bakstycket är nu körnat, bakstycket är enkelt att fixa (BiWireat) med vanliga borr, fronten är värre, eventuellt lägger jag ut den biten men först måste jag ta reda på exakt diameter.

Visade sig sedan att jag nästan hade färdiga filter, saknar mest Zobel-filtret men de saknar också korrekta dämpmotstånd så dom måste jag byta dessutom kommer jag skapa ett till filter som mall till en annan gång.

Bakstycket kommer få så mycket blymatta som får plats, blir tre strimlor.

Funkar inte detta med blymatta funderar jag på att bygga högtalare av sten istället, dock kommer jag även då använda blymatta för jag inbillar mig att de dämpar de inre resonanserna som annars kan bli rätt "vassa".

MVH/Roger
PS
Jag har förresten bestämt mig för att limma ihop den här högtalaren, måste bara köpa lite större tvingar. Ett tag kändes det lite hopplöst för jag vill inte spendera 300+ på tvingar (som mina Bacho-tvingar kostade) men sen återupptäckte jag nåt fantastiskt kallat Biltema där tvingen bara kostar typ 70 spänn, snacka om vuxendagis :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag borrat bakstycket och applicerat strimlor med blymatta på insidan.

Nu återstår bara tre saker:
1) Köpa två större tvingar på Biltema (detta för att kunna limma ihop lådorna)
2) Såga upp baffel-hålen (är osäker på om jag ska göra det själv men tror att det blir så, skavankerna syns ju inte ändå)
3) Köpa aktuella komponenter (blir för tre uppsättningar filter varav ett kommer vara mall, Zobel ingår).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av danei »

Svalander har ju en del intressanta åsikter. Men varför kallar du den blymatta? Det är ju definitivt inte någon blymatta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, jag kallar den för blymatta för att just Svalander kallar den för för blymatta (eller rättare, han säger "kallas också blymatta").

MVH/Roger
PS
Dessutom är det lättare att både stava till och uttala än bitumenmatta eller asfaltsmatta. Men vad tror du, kan detta förbättra mitt ljud? Har lite burkljud idag med samma typ av högtalare utan blymatta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av danei »

Det kan nog dämpa resonanser i själva lådan. Men det påverkar nog inte akustiken märkbart.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av AndersG »

Jag byggde en massa små och ännumindre basreflexar i början av 80-talet. Matematiken är inte svår och i dag ännu enklare. Gäller att utforma tunneln så det inte blir blåsljud bara.

Ett tips jag fick då var att lägga dämpmaterial just bakom bashögtalaren och fästa det typ med myggnät för att ge en tuffare tämpning av bashögtalanens kon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bordshögtalare MkIV

Inlägg av Spisblinkaren »

danei skrev:Det kan nog dämpa resonanser i själva lådan. Men det påverkar nog inte akustiken märkbart.
Fast jag gillar att om man knackar på en högtalares vägg så ska det inte eka, det gör det med mina nuvarande högtalare (mer eller mindre exakt likadana som dom jag håller på och bygger, men utan blymatta) och jag ger mig tusan på att det membran av plyfa som väggen utgör skyfflar luft såpass mycket att det är det jag hör som "burkljud".

MVH/Roger
Skriv svar