Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Idag fick jag kitet på posten. Hoppas på att kunna börja löda idag.

Köpte även de tre stora kondensatorerna som sitter på ingång och utgång.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Det var en "3000" du köpte väl (inte "3000-2") bara undrar utifall du ser några skillnader isåfall på din och min? Så vitt jag sett är enda skillnaden mellan de båda bara färgen i texten på fronten som verkar vara grå på 3000 men svart på 3000-2. Mer än så vet jag inte iaf.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Det stämmer. Den har modelltypen 2402.

Justerade du några trimpotar efter att du bytt kondensatorer? Jag tänkte inte så långt innan jag beställde satsen med utbyteskomponenter.
Eller det jag tänkte var att när jag byter ut trimpotar så mäter jag föregående inställning och ställer in samma på den nya.

Men efter att ha mailat med Dillon (Martin Olsen), så säger han att efter att man bytt allt, så ska man ställa in allt igen med hjälp av servicemanualen.
Det låter ju självklart, men det lilla jag läst än så länge, kräver att man bl.a. har en speciellt signalgenerator som ska kopplas till RF-ingången. Det är då man ska kunna förlita sig på de spänningar som står specade i el-schemat.
Tyvärr har jag inte hittat exakt rätt servicemanual än, men jag hoppas att jag får tag på den snart. Google är mitt halmstrå.

Gjorde du så på din?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Kan man kanske byta ena kanalens komponenter först, och justera in den så att den stämmer med den andra, orörda kanalen.
Sedan komponenterna på andra kanalen... om nu någon förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Jag har inte justerat pottarna än, på stegen verkar dom vara tämligen lätt-ställda enligt manualen och en multimeter! Skickar du din mail i pm så ska du få se själv ;)

.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Nu har jag bytt flertalet Elektrolytkondensatorer och Tantalkondensatorer.
Jag har alltså även uppgraderat båda utgångs ellyterna samt ingångs ellyten till 10mF/80V respektive 13mF/80V.
Jag har även bytt potentiometrarna på ingångskortet samt förförstärkarkortet.

Allt verkar fungera bra efter att jag gjort den justering du nämnde @Jolles. Tack!

Det är några saker som är lite off.
1. Alla förvalsinställningar funkar bra, men inte FM inställningen. Det bara brusar över hela skalan. Egentligen inget problem eftersom alla förval fungerar.
2. Det brakar väldigt i högtalarna när man trycker av och på Loudness eller LO- och HI-filter-knappen. Egentligen inget problem eftersom jag inte ändrar dessa inställningar.
3. Det har börjat knastra från nästan alla skjutreglage, volym, diskant, bas, balans. Får försöka åtgärda med kontaktspray.

Nu är jag seg i kolan efter att ha suttit i ångorna från gammalt lödtenn och elektronikdamm :) Nu somnar jag gott.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Och nu när jag sitter och slösurfar så hör jag att surret har börjat igen :(

Det kommer från transformatorn verkar det som. Får titta in i plåtboxen imorgon.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Återstår att se om min rostiga transformator också surrar när den är igång en stund, jag har nästan bara kört den med "högtalare" just nu och inte faktiskt _vettiga_högtalare_ ;) :vissla:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

När jag startade den imorse så låter endast vänster kanal. Höger låter inte alls.
Vänster brummar dessutom första 10 sekundrarna. Det är något som är skumt :(

Ska titta under PCBerna där jag lött och se så att det inte ligger kvar tenn någonstans, och att jag fått dit alla kablar.
Sen är det nog bara att mäta sig fram mellan kanalerna och se var spänningen skiljer sig.

Trist, men det kanske man får räkna med när det är ca 100 komponenter man byter på ett bräde.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av Jolles »

Ställde du trimpottarna på stärkaren när den var varm eller nyuppstartad? Man ska se till att de uppmätta värdena stämmer når den är varm!

Ta sen en första titt på den där transistorn jag bytte sist på min, den är antagligen lika illa monterad på din och kan således va kass. Jag har fyra sådana till övers nu dessutom :D

.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt, Bang & Olufsen 3000-2

Inlägg av ecenier »

Nu har jag kommit till rätta med Tape-IN. Ljud i båda kanalerna, och det låter bra.
Jag har justerat in enligt service-manualen när den var varm.

Något som är väldigt skumt är att jag har dubbla spänningen på bas och emitter på 2n3055 och trissan som driver den, om jag jämför höger och vänster kanal. Förstärkaren låter dock helt ok och som den ska. Jag mäter alltså på stiften i bakkant av drivkortet där kablarna går till 2n3055 etc.

Det som alltså inte fungerar nu efter att allt är bytt är att radion inte hörs på ena kanalen. spårade det tillbaka till ett par transistorer på fm-kortet, men efter bytet fungerar det fortfarande inte. :( Ingen ko på isen. Lyssnar mest på spotify genom mobilen och in på Tape-ingången.

En annan sak var ju att transformatorn brummar när den stått på 2 timmar eller så. Såg du @Jolles om den var gummiupphängd inne i plåtlådan? Tänkte om man kunde bättra på upphängningen för att häva det värsta surret. Jag har själv inte öppnat den än.
Skriv svar