Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som är trevligt med de här modulerna är att om man inte är så pigg på att löda pluttekomponenter kan man jobba mer med att få till kuliga chassin, eller bara gör något enkelt för att få till en liten förstärkare som inte låter illa alls.

Nu har jag fem olika typer på G och en sjätte variant på väg in.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Norpan »

Du håller ju dig till ytterkanterna iallafall, antingen ett flertal kilo järn och glas med ett fåtal Watt, eller ett fåtal gram ferrit och kisel med ett flertal Watt. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gjort lite hål i lådan. Plats is da shit, men det är lättbearbetat i alla fall. Det bästa är att allt i de häringa låddorna är liksom vändbart lite hursom. Tänker man spegelvänt bara vänder man på saker och det blir liksom rätt.
IMG_2464.JPG
IMG_2466.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Zhorts »

Angående blåtand och metall i närheten: Det är svårt att säga... :D

Blåtand kör 2.4 GHz, vilket innebär en våglängd på omkring 12 centimeter. En tumregel vi kör med här är att allt inom en våglängd har en direkt påverkan på antennen. Ibland blir det bättre, men nästan alltid blir det sämre. Objekt (av metall) bortanför en våglängd har en effekt på antennprestanda, men inte direkt på antennen.

Nu är ju blåtand gjort för korta avstånd och hanterar skumma studsar relativt väl... så prova!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och kortet sitter a en centimeter över plåten.
Tack för alla svar förresten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har just börjat montera min första pillerask med PAM8403-stärkaren. Alla delar till projektet har kommit med undantag för batterihållarna, men jag har några liggande så jag kan testa.
Tre problem dyker upp, det ena efter det andra.
:?: Att borra i tennplåten är inte så näpet. Det blir grader och plåten bryter lite så det man sedan monterar kan hamna lite på sniskan.
:?: Lådan är gjord i två delar, kanten och botten, Botten är ditpressad någon/några mm upp i lådan. Sedan kommer locket på och går ner någon cm över asken och det lämnas inte mycket plats till kontakter och annat.
Burk.jpg
:?: Jag vill ha både batteri och DC-kontakt. Men hur ska jag koppla ihop grejerna? Inte vill jag att det slängs in 5VDC som också hamnar över batteriet (18650). Noterar att DC-kontakten har en inbyggd strömbrytare och att jag kan bryta från batteriet när jag kör med en väggvårta. Vore det vits att sätta "lagom stort" motstånd över kontakten för att få lite laddström till batteriet?
DC-kontakt.jpg
Bilder för övrigt:
IMG_3103.jpg
IMG_3105.jpg
IMG_3106.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Några bilder på den där TPA3118 med den fina lådan. Det följde med en ratt i äkta plastic men tyckte min frostade helmatalliska aluminiumratt kändes bättre.
Tur jag köpte en M3 gäntapp för skruvhålen var inte gängade.
IMG_3111.JPG
IMG_3112.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Var köpte du den? Jag har läst om TPA3118 och nu måste jag beställa och testa dessa. Ditt fel...

Lådan alltså, förstärkarna finns i (på) bukten.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lådan var DEN HÄR FRÅN ALIX. Valde den för att den hade hål för DC-kontakt och inte IEC-kontakt som brukligt. Hål och kontakter var klart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag spanade lite efter liknande (likadana) och hittade tre med fri frakt. Man kan ibland lura sig, speciellt på chassin. Priserna är låga men frakten är dyr. Eller tvärtom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min "röda förstärkare" är fortfarande borta. En del grejer jag plockade hem från jobbet hamnade i källaren. Blir att gå ner dit då.

BT-stärkaren är hopbyggd men vet inte om allt fungerar som det ska. Jag flyttade ut knapparna som satt på kortet till en panel men kan inte kontrollera något med dem. Spelar lite tuben-musik från paddan och det funkar Fast det knäpper när jag fingrar på plattan ....
IMG_3114.jpg
IMG_3115.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av lillahuset »

Jag har länge funderat över vad du gör med alla dina förstärkarbyggen. Nu kom svaret, du tappar tydligen bort dem. 8)
leifsundstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2017, 10:28:58

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av leifsundstrom »

Ska väl inget säga, har också dille på att köpa på mig en massa mojänger från Kina. Men vad ska man använda alla små förstärkare och prylar till?

Här är en liten sak som kan förstöra en del av nöjet, men den funkar alldeles utmärkt i en sunkig gammal vintage-radio med smärre modifieringar. Behövde bara dra ut en sladd med IR-ögat lite diskret i fronten (förutom lite rensning av inkråmet och montering av en lite mer effekttålig högtalare):
http://www.ebay.com/itm/Universal-Bluet ... SwZVlXmco8
Den lilla fjärrkontrollen gör att man inte behöver bry sig om att dra fram några kontroller alls och via Blåtand så låter det hyfsat (eller i alla fall mycket).

För den som vill jobba lite mer: http://www.ebay.com/itm/TDA7498E-Digita ... Sw2kZZbYf9 (hittade även en färdigbyggd nätdel för sisådär en hundring) - Inget beställt än, funderar på om man borde köpa en tonkontroll också. Och som vanligt, vilken låda ska man beställa. Nya högtalarelement får det nog bli i hornen också, vill minnas att dom var märkta med 100W. Lyckligtvis så bor närmaste granne 200m bort, dom har hittills bara klagat en gång.

Men först borde man nog färdigställa något av alla de andra små projekten som ligger och dräller i kartonger. Har bla några trasiga 'rör' och liknande idéer om något käckt steampunk-bygge. Tänkte knycka led:en ifrån sådana där små elektroniska värmeljus, dom har ett ganska trevligt sken och flimrar nog lite lagom i fejk-rören. Men att skära glas?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det 'r liksom lite f;r l'tt att skaffa p[ sig grejer. Fan, nu Skriver datorhelevet utrikiska krumelurer ist'llet f;r { " och :. Hur gick det till ___;;;;;;;;;;ЭЭЭЭХХХЖЖРРРРРРРРР :x
ÅÄÖ ... puh nu funkar det igen.

De här förstärkarna är små och billiga och lätta att jobba med. Rörförstärkare och diskreta kiselförstärkare kräver en myckenhet av planering och jobb.
Skriv svar