Jag har tänkt att använda korta flyttal. Max 3 decimaler.lillahuset skrev:Vad hade du tänkt att använda för datatyper för beräkningarna? Heltal, flyttal? Hur långa.
Det blir en matematisk operation per loop. Filtret tar hand om bruset.Hur många matematiska operationer blir det per loop?
Det blir endast addition, subtraktion, multiplikation, transponat och invers(division i linjär algebra). Finns C++ bibliotek för detta.Addition, subtraktion, multiplikation, division, annat?
Ja. \(F(t)\) är alltså \(NxN\) matris. Det kommer max bli \(10x10\) då \(6x6\) så han man behandla en hydraulisk cylinder med fjäder och tämpare + massa med fjäder och dämpare + balk med fjäder och dämpare. Alltså 3-DOF system = \(6x6\)Hur mycket data behandlar du per loop? Alltså hur många, låt oss kalla det "variabler", handlar det om? En matris MxN är MxN "variabler". Konstanter?
Du bör lära dig LQ-teknik om du vill hålla på med reglerteknik för flervariabla system. LQ-teknik används oftast inom robotik och rymdteknik. Men jag vill tillämpa detta i mitt egna hem då jag tycker PID-regulatorer är för mainstream.Edit: Jag förstår inte men det är ingen idé att du försöker förklara.
Men frågan gäller:
Kan jag använda en tidskontinuerlig matematisk modell i en mikrokontroller?