Störsändare för drönare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av wiklis »

Hagelbössan fram...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av PeterH »

...eller byxor på.... :twisted:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Glenn »

Att störa ut styrsignalen lär nog bara få den att återvända hem, vilket väl kanske löser problemet förvisso.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av TomasL »

Betydligt effektivare då med Ultravåld/Övervåld, då kanske ägaren till slut lär sig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Henry »

Glenn kan hända man dränker GPS signalen med även om den ligger på 1.5GHz.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av hawkan »

Öka tekniknivån. Bygg en radar och följ den.

Var vi förresten inte emot förbud mot drönare tack vare kameraövervakningslagen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sett mobiltelefonstörare på AliX, så varför inte en drönarestörare?! Eller skaffa en attackdrönare, en lagom ilsk falk med aptit på drönare. Hagelbössa var redan nämnt. Eller en blimp ....
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Hedis »

Sök upp dessa fåglar ;)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Purre »

Finns drönare med nät för att fånga andra drönare.
Såg något nyhetsreportage om det för några veckor sen. Tror det var Japan då som hade en drönare modell stor med ett nät hängandes under. Annars kan man använda denna metod!

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:Glenn kan hända man dränker GPS signalen med även om den ligger på 1.5GHz.
Fast gör man det så kan man nog få betydligt allvarligare problem själv gissar jag. Sen borde väl drönarens mjukvara kunna använda död räkning som failsafe för att ta sej ur ? eller är dom inte så avancerade ?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av danielr112 »

Det finns i regel 2 typer av maskiner idag och det är de som går att köra autonomt som har gps + barometer + kompass (I regel) Samt den andre typen som är relativt manuella och kräver konstant radiosignal annars dimper dom rakt ner.

Den förste typen av maskin har om inget är dumt uppsatt relativt bra felsäkerhet. Stör du ut radiosändaren så kommer den återvända hem autonomt. Styr du ut gps kommer den således använda kompass + barometer och användaren kan styra den manuellt och inte via kordinater.

Styr du ut båda signalerna kommer den att stanna i luften och stå där tills batteriet börjar sina och landa sig självt om den inte återfår ena eller andra.

Typen utan sådan funktionalit faller i regel rakt ner på marken vid tapp av signal.

jag flyger båda typerna och jag har både varit utför och testat alla typer av fel. (Inte störsändare men just avsaknad av signal)
T ex flög jag och mappade in en skog hos en och där fanns blandannat en kommunikations länk mellan 2 master och högspänningsledningar.... Det var inget skoj alls för man tappade konstant signalern men då den var automatiserad så den gjorde det den ska och landade.

Däremot med mina små maskiner så kan det räcka att man råkar flyga bortom en luftledning och man tappar och en halve sekund senare så sitter maskinen i ett träd :)

Nej jag flyger inte över folks tomter och skit. Sådant folk borde bannlysas och förstör för oss som använder och brukar maskinerna vettigt. jag flyger antingen rena race med de små och det görs på utsatta godkända platser alternativt hemma ute på landet där ingen störs.
De stora maskinerna filmas/tas kort med på ägorna hos folk där vi har skriftliga godkännanden och allt o.s.v... :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Henry »

Fast gör man det så kan man nog få betydligt allvarligare problem själv gissar jag.

Givetvis är det inte lagligt men med tanke på vad som föreslagits i tråden innan så är detta nog det man fått minst skit för.


Sen borde väl drönarens mjukvara kunna använda död räkning som failsafe för att ta sej ur ? eller är dom inte så avancerade ?

Finns som sagt olika varianter på detta, vissa kan vissa inte. Vet inte vad tex Phantom modellerna använder sig av, som många småglin och löst folk kör med för att jävlas, vid förlorad GPS och sändarmottagning. Hittade dock någon om i alla fall Phantom 3 som vid förlorad GPS och kontroll kommer att driva med vinden tills batteriet tar slut då den landar där den är. Hittar inget om vad nyare modeller gör men skulle inte förvåna mig om de gör något liknande. Dessa har dock även kompass så verkar lite konstig eller så var det om det också slogs ut och det behövs nog inte mycket med tanke på hur svagt magnetfältet är.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av danielr112 »

Dom nya driver inte mycket utan gps alls. Det gör inte de som är 2 år heller om vi snackar vettig programvara.
Dagens maskiner har tom sensorer för att känna av objekt som är framför för att inte köra in i dem.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Henry »

Jo det är sant, har tom även sett små hemmabyggen som inte driver även vid lite svag vind och utan GPS.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Bug_x »

Ett luftgevär är väl enklast ändå? Sen är det roligt o skjuta prick också : )
Skriv svar