AX84 P1 - rörbaserad gitarrförstärkare [Nu med bilder!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

AX84 P1 - rörbaserad gitarrförstärkare [Nu med bilder!]

Inlägg av cl3mens »

Nu har mitt gymnasieprojekt tagit fart (2 dagar innan inlämning) och jag ska bygga en enkel rörstärkare på 6 Watt. Layouten är uppspikad och det är färdigt för att montera delarna. Men först har jag en fråga. Jag fick höra på Elfa att man ska ha enkelledare vid point-to-point-monterning för att inte få magnetfält på halsen. Hur viktigt är det egentligen? Jag har nu en flertrådig kabel med 0,75 i area (mer än tillräckligt) att bygga med, vågar jag köra?

Bilder kommer under kvällen!

http://ax84.com/index.php?pg=projects&project=p1
Senast redigerad av cl3mens 4 maj 2006, 03:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har alltid kört med flertrådiga ledare i mina rörbyggen (silikonisolerad) och har aldrig råkat ut för problem som har med antalet kardeler i ledarna att göra. Ser ingen orsak heller varför detta skulle vara till problem. Enkelledare är bara jobbig och stel att jobba med.

PS - när min gura är klar (förhoppningsvis efter sommaren) kommer jag också göra en AX84 P1. Passar lagom för att lira lite hemma. 6W räcker mer än väl. Eventuellt kommer jag att byta ut tonstacken, har dock inte kommit så långt ännu - guran ligger i bitar för tillfället och är inte särskilt spelbar...
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Okej, men problemet är att vi inte vet vad denna kabel är specad för. Den är ju som sagt rätt tjock men den påminner mest om en högtalarkabel (köptes i stor hast på Norrmalms elektriska där han påstod att den var enkeltrådig). Vad jag sett på schemat så kommer det som mest gå ~240 VDC i kablarna. Hur mycket vågar man köra i den stackars kabeln? :P
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ptja, titta på en vanlig apparatkabel för 230Vac och jämför. Dom brukar inte vara mer än 2x0.75 och tål lätt fem-sex ampere. Det mesta hänger nog på att det inte får vara för tunn isolering, men jag tror nog det är rätt lungt.

Trevligt med lite rörprojekt förresten :)
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Tog en bild på kablen. Man kan ju jämföra isoleringen mot en normaltjock E-sträng och jag tycker att den ser reko ut.

Bild

Vill bara inte att skiten brinner sen, men sunt förnuft säger att det borde klara sig.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ingen risk att den brinner av i din applikation. Anodspänningen må vara hög men strömmen ligger max på några hundra mA skulle jag tro
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Sånt här är roligt att se. Jag har bestämt mig för att bygga en rörstärkare någon dag. Hade tänkt mig det som mitt första starkströmsprojket. Hmm.. nu blev det en reaktiv effektkompensator i skolan.. men endå.

Har du köpt ett kitt?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ur elektrisk synpunkt är kabeln mer än väl tillräcklig. Se bara till att den inte kommer åt något varmt - jag är tveksam till att isoleringen på en högtalarkabel är särskit lämpad för värmeexponering under längre tid. Detta är en av orsakerna jag kör med silikonisolerad kabel (och att man förr i tiden körde vävisolerad kabel).
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Vad hände med bilderna??
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Gillar inte riktigt isoleringen på den kabeln. Silikonkabel är mycket tryggare i en koppling där det finns varma saker i. Du gör som du vill, men jag hade använt typ ELFA 55-570-04 eller någon PVDF isolerad tråd.
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Ber om ursäkt för fördröjningen gott folk!

Jag vågade inte använda den kabeln så jag tänkte skaffa annan idag. Men runt kl 14 så kom ett sms om att mitt paket från edgar audio hade kommit till posten! Jag hade beställt kabel som han rekommenderade från honom, men jag trodde inte paketet skulle komma så snart och vi hade bråttom med att få klart allt. Men idag så har vi i alla fall lött allting förutom rörsocklarna (en saknades, skickas senare), transformatorerna och potarna.

Kan ju tillägga att det var mitt första bygge av den här typen så den här metoden är nog inte att rekommendera. :oops: Det var ganska jobbigt att dra i 120 spikar och sedan dra ledning! Men jag kände mig inte så säker på hur man skulle lösa det snyggt utan fast montering (för det är väl så man gör för det mesta?).

Bild
Godsakerna från edgar audio!

Bild
Spika, spika, spika... :P

Bild
Ledningarna är dragna, de är lite hängiga men det vart bättre när vi lödde fast dom.

Bild
Färdigmonterat, det vart inte så illa som jag trodde faktiskt!

Bild
Lödningarna är hemska men det är även min lödpenna. :wink:

Bild
Inkommande från trafon, vart smidigast att ha dom ensamma.

http://upl.hygiena.org/front_demo.jpg
Frontpanelen, tänkte skriva ut den på lite tjockare papper och ha bakom en plexifront.


Om ni vill ha större versioner av bilderna eller närbild på någonting så är det bara att säga till!

Uppmuntran/tips/frågor/smäderi mottaget tacksamt! :)

edit: Lagade bilderna.
Senast redigerad av cl3mens 17 maj 2006, 22:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fint bygge, men ett chassie hade ju inte skadat :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att se ett projekt gjort med spikplatta! Det är inte varje dag man ser det. :)

Snygg frontpanel. Tips: Skriv ut den på fotopapper eller annat "plastigt" papper. Behöver inte vara högblankt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag förstår att det var lite bråttom - ni har väl petat er naveln lite för länge innan ni startade med projektet? :lol: Lite synd dock att bygga på spikplatta med så fina (och dyra?) komponenter. Ett tips är att ni knåpar ihop en kretskortslayout i Eagle (gratisprogram) och sedan lämnar till aluvi (tror jag han kallar sig) här på forumet så får ni hem ett kretskort i brevlådan efter ett par dar. :)

EDIT: Men jag håller med om att det ser ganska rått ut!
Tänk ett helt band som alla kör med homebrew förstärkare på scen med prylarna uppsatta på stora spikplattor med lysdioder till varje trissa på alla steg. :lol: :D
Skriv svar