Openhab hemma

Berätta om dina pågående projekt.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Openhab hemma

Inlägg av Elman »

Dags att få ordning på prylarna!
Skomakaren och skorna
OpenHab känns som det naturliga valet.

Z wave är tänkt för styrningen av bel. i rummen som komplement på sikt.

på önske/projekt listan finns 600W-1000W solceller som laddar Bef. 2x12v 40ah batterier till UPS
samt en ny batteribank på vinden 2x12v a 40ah

USB Ladduttag i 3 sov rum från 24 volt nät -rör finns redan i barnens rum för detta för laddning av barnens telefoner/paddor!
Byte i rummen på övervåning till 12v led som serie kopplas 2st för 24vdc belysningen då slipper jag jag omvandla 24vdc till 12v

Alla datorer/utrustning skall på sikt drivas via ett 24v nät
ex använder brandväggen en 12v 2A
Är det enklast att bygga 2st paralella 7812 för detta och 7805 för orange pi? förslag?



Projekt 1 A
Installation av OpenHab på en ny orange pi

projekt 1B
Värmepumpen Mitsubishi ecodan har fått modbuskort. få den att fungera via ny RTU/TCP adaprter (Blir över hos en kund den närmaste veckan mot OpenHab

Projekt 2
Ett beg. 1mx1m apparatskåp för batterier,orange pi UPS mm. Skåpet är på ingående under våren
mina befintliga 2 batterier på botten, nya DIN skenor monteras för PI datorerna och en 5 portars gigabit switch
ups placeras på konsoler under styrskåp.

Projekt 3
Min befintliga LOGO PLC för ytterbelysning /motorvärmare skall bytas till en M221 som hanterar modbus Tcp
(fastnat tidigare på att jag inte fattade programeringen i schneider logo,zelio är inga problem :-( ) dags att ta tag i detta..

Projekt 4 A
Ev. Koppla om bef 10 st 12DC led i hallen till 5 st 24vdc trafo finns men bygga en ny enkel 24vdc stab


Projekt 4 B
koppla och styra Led i hallen via plc (PlC finns på plats slipper köpa styr puck)

Projekt 5 Montera 3 st regin rumsregleringar med modbusutgång för mäta temp. (Finns i lådan redan :-) bara kabeldragning )

Projekt 6 ny elmätare med modbus för se ström= blockera VP högsta effekt när man kör ugn mm för inte knäcka 16A huvudsäkringar Hatar enfas=höga strömmar när elbolag som fortum tar höga kostnader för högre säkringar
man kan köpa många säkringar för skillanden mellan 16-20A

Bygger man led i 24v minskar strömmen men i med 12v måste jag bygga en massa mer 24v-12v stabbar men slipper tänka på spänningsfall..


Målet minska energi,en sparad kwh är den lättaste att tillverka :-)

köra på egen energi dvs ladda plattor på dagen, telefoner på natten via batteri.. driva belysning/kylfrys
400kwh/mån försvinner här vissa högenergi slukare som disk/tvätt går inte att få bort.. men kyl och frys kan köras på solel
dagtid via omformare och natt på elnät ex.
håller på kollar hur mycket dom drar och göra lite uträkningar på effektbehow mm.

Efter byte till VP så förbrukade jag 1300kwh i december ca900 in i VP som blev 2500kwh värme och 45kwh varmatten


Få bort dom flesta kina nätdelarna/laddare ur huset på sikt säkert minst 20 st
,samla allt till ett skalbart,fritt system.

Är det någon som har något förslag på kod eller lösning blir jag glad som jag slipper uppfinna hjulet i igen.

/P
fredriq
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 september 2003, 11:36:14
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Openhab hemma

Inlägg av fredriq »

Låter som många intressanta projekt, allt med modbus är intressant :)

Vad ska du köra med för elmätare?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Openhab hemma

Inlägg av Elman »

Dags för en uppdatering.

Skåpet blev inte det jag tänkte från början ,fick ett annat av elektriker kollegor på ett annat bygge där det skulle i skrotbingen :-)

Bockat plåtar till Switch samt RPI men orange PI kom i veckan så hade inga mått till den.

Behöver distanser till RPI jag kastat min skrot låda med överblivna skruvar till PC :-(
det får bli ett besök hos en fd.kund och kolla i mitt gamla förråd i "Gott och blandat lådan"
distansskruvarna som man har till Dsubkontakter var lovande

Tänkte sätta upp skåpet idag och kanske äntligen få in UPS och batterier i det.

DIN hållarna var av superkvalite skall nog beställa flera på sikt dom är tänkta för solidstate reläer tydligen.

Kanske lära sig lite Arduino på sikt för att mäta temp med? (och då behövs flera hållare)

Någon som har förslag på enkla strömförsörjningar till prylarna ?? 24V från UPS batterier IN och DC 5V samt DC12V Behövs
tanken idag ligger på bygga enkla moduler med 78xx .

/P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Openhab hemma

Inlägg av Elman »

Idag "tog jag mig i kragen" skåpet på plats! , vinklar och batterier, måttat plåten mellan UPS och batterier eftersom det inte räckte med 2 rejäla byggvinklar funderade på skruva UPS direkt i montage plåten!!.. din-skenan skall monteras över för .. switch, raspi ,mm senare då jag saknade en 3 självborrande TSB 4,2x13 skruv i rätt storlek för skenan .. letat i alla fickor i jobb byxorna :-( ...inte ens i bra ha lådan :-( .. plintar ,ubåtar wago,3g modem och sockerbitar.. men 3skruv.. :-( av rätt sort...
/P
Ps Orange pi har kommit men installationen av mjukvara=problem,,, lite lack just nu.... men en sak i sänder (=pessimist/realist)
men det kommer en morrondag men nya krafter(önskar att antalet Newton=konsumtecknet)
Jag anser nästan projekt del 2 avklarad. :-) avsatt mentaltid+fysisk tid i veckan=klippa plåt.... =bock i kanten color=#00FF00]V[/color]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Openhab hemma

Inlägg av jah »

Glöm 7805/7812 etc om du tänker dra mer än något tiotal mA. Blir varmt som i h...
Använd switchade regulatorer istället.
Finns i tusental på ebay för mindre än $1/st. Sök t.ex på "stepdown" eller LM2596...
/J
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Openhab hemma

Inlägg av Elman »

fredriq skrev:Låter som många intressanta projekt, allt med modbus är intressant :)

Vad ska du köra med för elmätare?
något med modbus som visar Amp. mm för effektstyrning av värmepump
kanske.? öppen för förslag :-)
230V/400V Single/Three Phase Din Rail KWH Meter Three Phase Energy Meter 100A Solar PV Energy Meter SDM630 MODBUS
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Openhab hemma

Inlägg av Elman »

jah skrev:Glöm 7805/7812 etc om du tänker dra mer än något tiotal mA. Blir varmt som i h...
Använd switchade regulatorer istället.
Finns i tusental på ebay för mindre än $1/st. Sök t.ex på "stepdown" eller LM2596...
/J
Misstänkte det ;-( började läsa in mig på nytt om dom .. och insåg att man kyler bort mellanskillnaden 12-24Vdc .. inga problem i en källare visserligen men dumt när man har värmepump att värma med "fin" el- energi :-)
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Openhab hemma

Inlägg av Elman »

Dinskena på plats med switch, raspi
Modbus rtu/ip omvandlaren saknar montage plåt ..skall bockas vid nästa besök på firman/ verkstad i veckan ..plåtbok &klipp.
En linuxbox/rack dator mini på12vdc kanske är på ingående :-) blivande samba server eller zonminder server för kamerorna .:-)
/P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Openhab hemma

Inlägg av janbjorn »

Spännande projekt! Kommer att följas.

För temperaturmätning kan jag rekommendera ESP8266 uC. Går bra att koda ifrån Arduino IDE, men jag använder Platform.IO som i mitt tycke är mer kraftfullt. Här är ett exempel på någon som använder en ESP8266 för tempmätning tillsammans med OpenHAB
Skriv svar