Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8548
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Inlägg av AndersG »

VDOs marina varvräknare av vissa årsmodeller har ett fabrikationsfel som gör att timräknare slutar visa och då kan man köpa en ny för type 350€, köpa en likadan dålig display, eller byta timräknaren helt, till en Curtis 701

Den går precis dit, även om det är tajt. Dock vill jag inte att den räknar annat än när dieseln går. Räknaren har en styrterminal som hålls hög för räkning. Kan man helt kallt ta ett seriemotstånd och en 12V zener för att clampa och en liten konding för glättning från W-signalen?
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Inlägg av Bumpe »

Varför inte bara ta D+/klämma 61?
Ger ju generatorspänning ut när den laddar (du missar ju förstås driftstimmar om generatorn går sönder och du kör på batteri) och ligger "jordad" när generatorn inte laddar :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8548
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Inlägg av AndersG »

Därför att D-signalen inte finns ansluten till varvräknaren :) Finns dock i panelen, men då måste jag fixa en separat sladd in i varvräknaren och det vill jag helst inte.

Schema: http://extranet.nannidiesel.com:8081/Jo ... age_A3.pdf

Edit:
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Inlägg av laban12 »

W är väl kopplad till spolarna precis innan diodbryggan i generatorn, så om regleringen fungerar så borde där var typ 12VAC?
Så lösningen du föreslår borde fungera, eller resistor och optokopplare.

EDIT: trodde du ville ha pulser, men ja - ditt förslag borde fungera. Eller mitt, fast med en kondensator också! :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5862
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Marindiesel, spänningsnivå på W-terminalen?

Inlägg av rvl »

Vill minnas att vi kopplade timräknaren så att den går bara när motorn har oljetryck.
Skriv svar