Project 807: a tube amp is born... (mycket bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Koax var en bra idé - jag har en hel del av detta (svart) och den ser tillräckligt antik ut för att passa i designen. På köpet kan man dessutom jorda skärmen och få störningsskydd på köpet.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Träslaget till fronten är underbart. Kanske en lite fräst logga i storlek till andra loggor som typ SONY, Panasonic uppe i vänstra hörnet med Illuwatar på? Skulle se fint ut :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Materialet är teak som har oljats. Finns att köpa på Bauhaus... Logga - svårt att få det snyggt om det inte maskinfräses.

Gällandes kablarna så har jag funderat på att leta efter tygklädd kabel (typ som till strykjärn). Sådan kabel skulle se bra ut till det övriga, tillräckligt retro för att passa in. Dessutom brukar den tåla värme, vilket är bra när den kommer ligga ganska nära slutrören.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

"tygklädd kabel"
Usch det skulle ju vara som att hänga på massa bling-bling på en Rolls Royce från 1920-talet.
Tygklädd kabel är det absolut fulaste som finns, det passar inte på ett så stiligt bygge som detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MicaelKarlsson: Jag tycker tvärt om. :)
En tygklädd kabel vore snyggt! Det finns ganska många olika sorters tygklädd kabel. Kan tänka mig att någon grå (eventuellt silverfärgad) skulle passa utmärkt. Finns även lite mer gulaktig tweedkabel.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Den där som jag använde i mitt senaste bygge finns även i svart, mkt trevlig kabel :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tweedkabel :shock: Jösses vart hittar man sådan kabel.... undrar om den passar till min kavaj? :D
ZoM
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 mars 2006, 23:53:44
Ort: Herrljunga->Alingsås

Inlägg av ZoM »

Svart silikongummikabel skulle också passa fint, jag gillar idén med tygisolering dock, helst i klassisk svart tjär-look.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Musikbörsen (www.musikborsen.se) har tweedkabel. Både färdiga (med telekontakter i ändarna) och hela rullar. Det brukar inte vara några problem att få hjälp med det man behöver.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kablarna löstes på detta sätt, med material som fanns hemma:

Bild

Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är hur själva trådstrumpan avslutas uppe vid anodkontakterna. Ändarna blir av naturen fransiga, frågan är hur man döljer detta på bästa sätt. Nu sitter det bara en tunn tråd runt slutet som hindrar att strumpan delar upp sig. Någon passande metallhylsa kanske?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vik in skärmstrumpan, dvs montera skärmen bakvänt. Fäst den med tunn krympslang och sen trär du över strumpan från anodsidan och tajtar till det hela. Du får säkerligen plats med en tunn 'ring' av krympslang utanpå som låsning av den 'vikta' delen upptill. Har ofta gjort den typen av skärmade audio-kablage vid studiobyggen i mitt 'tidigare-liv'. Du har en bra grund på bilderna tycker jag, ser bra ut.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Annars finns det alu krympslangar, så som denna som elfa säljer...
Kanske inte världens finaste men om diametern stämmer så kanske den inte blir så skrynklig & ful!?

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Illuwatar: Snyggt val av skärmstrumpa! Retro, som sagt. 8)
Skriv svar