Jag plus hoj vid 90km/h och 190kg = 59375 Joules.
Det är 25varv/sekunden på mitt 12" hjul, eller 9000grader/s
Räknade rörelseenergin här:
http://www.endmemo.com/physics/kineticenergy.php
För att matcha ett tröghetsmoment med motsvarande energi så hittade jag en bra excelfil som man kan använda:
http://imgur.com/a/EF8Bu
100kg på en 500mm skiva som exempel.
borde väl bli Iy som gäller axelmässigt? Tar man 6.25kg.m^2 för "Kinetic Energy of Rotation Calculator"
slår in 9000grader/sek vilket är 25varv/sek så får man 77104 Joule i energi.
Är jag ute och cyklar eller är detta fullt tillräckligt för att matcha första värdet som är på 59375? Detta är dessutom vid 90km/h. Där kommer jag inte röra mig så ofta.
Detta är som sagt dessutom vid 1:1 utväxling, tar man 18000grader/s så får man 308414 Joule istället.
Har jag tänkt rätt så finns det utrymme att laborera med hastigheter, diametrar och vikter för att få en så smidig och
kompakt lösning som möjligt. Allt talar för en större skiva med en utväxling mot bakhjulet på kanske 3:1. Detta skulle göra det
mer kompakt och lättare.
Ja! Jag har funderat på samma sak, men som du säger så blir det en hel del energi motorn får ta hand om om man struntar helt i motvikt.
Bästa vore om man kunde matcha varvtalet där man vill ligga, sätta en "set speed" och sen ändra vridmoments-parametern så den jobbar mot den ställda
hastigheten hela tiden, förenklat som en fjäder som kan slå plus och minus. Detta vore verkligen en smidig lösning men tror man kommer undan
billigare och på ett sätt, enklare med en roterbar massa.
Som sagt. hade jag bromsat 100hp+ hade jag nog inte ens funderat på detta. Perfekt att börja med ett 10hp system...