Hur importera komponentmodell till PSpice? + andra frågor.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jonte_s
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 februari 2006, 17:13:48
Ort: Stockholm

Hur importera komponentmodell till PSpice? + andra frågor.

Inlägg av jonte_s »

Hej.

Jag har ett par funderingar.

Hur impoterar man en komponentmodell till PSpice?
Vart hittar man dessa modeller?

Komponenten i fråga är 74C14. Går man in på tillverkarens hemsida (Fairchild Semiconductor) verkar det inte finnas några modeller att ladda ned (finns till transistorer, Op-ampar mm).

Sedan undrar jag hur man går tillväga för att hitta liknande komponenter.
Tex. nu vet jag att jag ska använda 74C14, finns det likvärdiga komponenter från andra tillverkar? Och hur får man reda på detta?

Hoppas någon sitter inne med lite kunskaper att dela med sig.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Inlägg av exile »

74C14 räknas som digital krets och därför anses det inte nödvändikt men en "analog" model, desutom skiljer säg dom åt mellan olika tillverkare...
Men exemple 74HC14 borde finnas med i pspice..
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Allmänt: Hur får man reda på att komponenter är likvärdiga? Antingen blir det till att läsa datablad eller att simulera. Sedan får man hoppas att databladen och komponentmodellerna är korrekta. (enda säkra: bygga prototyper och prova).

För digitala kretsar i 74-serien kan man dock lita på den logiska funktionen är samma från olika tillverkare eftersom de är "standardiserade" och utbytbara med varandra. De små skillnader av elektriska data som kan finnas mellan "samma" komponent från olika tillverkare har i normala fall ingen större betydelse vid digitalkonstruktion då det är den logiska funktionen man vill åt.
Skriv svar