Bygge av en bildator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Bygge av en bildator

Inlägg av PHermansson »

Så var det då dags att efter allt funderande sätta igång med att bygga en dator i bilen. Naturligtvis ska det i vanlig ordning bli ganska billigt, jag försöker alltid hitta några genvägar som gör det billigare och enklare.
Först tänkte jag använda ett VIA EPIA moderkort tillsammans med ett lämpligt bilnätaggregat, vilket inte är helt gratis. Letade dock runt lite och fick syn på ett moderkort från en tunn klient. Ganska intressant, en Transmeta cpu på 533 MHz och 64 megabyte kanske inte är det vassaste men duger till mina behov. Kortet är utrustat med en 32 megabytes flashmodul där Windows CE är installerat. Intressant är också att det finns fyra usb-portar och att kortet startar DSL från en inkopplad minnespinne.

Bild

Vad gäller spänningsmatningen så krävs 12V. Man kan naturligtvis inte ta det rakt av från bilen, tanken är en omvandlare för att använda en laptop i bilen som ger 15 volt ut och koppla denna till en LT1084.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Hur ström mycket drar burken?
Antar att 1.5A är för lite.
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327733000
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 april 2006, 15:31:24
Ort: Göteborg

Inlägg av StaXico »

Vad har du tänkt dig för funktioner?
Ska du skaffa en liten TFT?
Tänker du ha komplett tangentbord, eller skala ner till ett fåtal "funktionsknappar"?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har haft lite svårt att hitta info om kortet, men de tunna klienter det sitter i har en nätdel på 4 ampere så jag tänkte mig att nätdelen ska klara någonting däråt. Fördelen med min bil-laptopnätdel är dessutom att jag har den liggande. Annars såg Classes fin ut, men 1,5A blir nog för lite.
Vad gäller skärm så ska det bli en in-dash TFT, förhoppningsvis med touchskärm och tv-tuner. Finns några intressanta på Ebay, får se vilken det blir. Först och främst ska det spelas mp3 och radio, sedan blir det nog GPS också. Tror jag klarar mig utan tangentbord, har ett usbanslutet som jag kan koppla in vid behov. Annars finns funderingar på att göra något med en PIC4550, men har inte bestämt mig än.
Intressant är också att flashmodulen på kortet använder en 44-pinnars IDE-anslutning, precis som en bärbar dator. Har ingen lämplig 2,5"s hårddisk just nu, men jag testade med en 2,5-3,5 adapter och en vanlig IBM Deathstar, fungerar bra! (Förutom de mysko ljuden från den gamla hårddisken då...)
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jag håller också på med en bildator. Hur har du tänkt lösa radio-delen. Skall du använda en befintlig HU? USB-dongle?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7009
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Hittade denna länk i en anna tråd på forumet, kanse något för er?
http://www.powerstream.com/mini-itx.htm
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är en av fördelarna med mitt kort, det har inbyggd nätdel och ska endast matas med +12 volt. Men eftersom bilbatteriet lämnar 10-14 volt med en del störningar måste jag ändå ha en nätdel...
Skriv svar