Analog, men digitalstyrd, mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett schema vore inte fel. Hm, ska vi dela på kopiatorpengen?.. :)

Nu är vi redan tillräckligt off-topic, men eftersom många här gillar synthar så kan jag inte låta bli att posta den ultimata synth-länken.

Det finns *massor* med kul där! Hittade en rolig bild på några som flyttar en synth...


Tillbaka till topic:

Chille: Det verkar som om vi börjar få koll på de viktigaste delarna i projektet? Vad tycker du att nästa steg i projektet ska bli?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nästa steg.. hmm...

Göra en websida och sammanställa all info så vi ser vad det egentligen är vi har? Och göra en todo-lista så man ser vad som behövs göras.

Ett stort steg är nog iofs att välja CAD-program. Jag är lite skeptisk till Eagle men jag har nog kommit över min värsta illska och kanske skulle kunna arbeta med det. I början tyckte jag det var bra, men efter varje år börjar jag tycka mer och mer illa om det då man märker vilka begränsningar som finns.

Ett annat steg är att du fixar igång ICQ. Så mycket lättare att bestämma sånadär småsaker när man snackar i realtid :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

funkis skrev: Mjaaa, (änn en gång) att du hör stegningen är bara styr
parametrarnas upplösning från kontroller boxen eller från front panelen
på JX3P, de skannas alltifrån 2 till 6bitar, internt så har du 12 bitars upplösning på nivåer och frekvens parametrar, speciellt till sättningen
av nivån av oscillator rampen/sågtanden.
Jag säger inte emot dig där, jag noterar bara att det är lite konstigt att de har 12 bitar i synthen men bara 8 i PGn/rattkontrollen. En kostnadsfråga antar jag.
funkis skrev: Om du vill höra stegningen så lyssna på en Bit 99 eller ESQ1 där
är det 8 bitar på långa tider och ""färre bitar " på kortare tider!
Jag vet, har/har haft båda! :) Jag gillar alla konstiga egenehter som bit1/99 har, den låter murrigt och kostigt ibland och eländigt digitalt ibland!
funkis skrev: Jimmy/dar303: Jag har original schema till kalle OSCar om
det behöves mot en billig kopia peng!
/funkis
Jag har också schemat, fast scannat, om nån vill ha. Dessutom har jag ett gäng epromimages (bla en med två i samma om man vill ha bästa midifunktionerna och bästa performancefunktionerna i ett, byt med en switch) och lite renovering/modinstruktioner i en zip. gratis! :)
Jag renoverade min för ett par år sen, den blev 100ggr mer stabil efter det!


men skit samma, nu ska vi fundera ut coola mixerfunktioner! :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det här är väl iofs kanske inte så jätteontopic... men jag har iaf beställt en schysst 128x64 LCD på eBay och 4st crosspoint-switchar från sodjan. Kanske blir en fin rackmonterad crosspointswitch snart :)

Tänkte labba lite med crosspointswitcharna. Har funderat på om man skulle kunna göra ett helt insert-rack där man sätter in typ kompressorer, eq's, preamps och annat av bra kvalite. Sen kopplar man helt enkelt ihop grejerna med det vanliga racket och kan använda de som inserts eller tappningar. Lär ju gå åt några crosspointswitchar då.

Ska dra hem frontpanel designer och skissa på lite frontpaneler till modulerna också.. har en massa alu hemma och en hög med combo-kontakter. Tänkte man kunde leka fram någon schysst panel 8-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore en mycket användbar apparat!


Kom på en sak när batteriet i min SPX90 tog slut (och jag tappade inställningarna). Hur ska vi göra för att spara inställningarna i mixern? Minnes-krets kanske?

Off-topic:
Det tycks vara en regel att apparaten som man behöver öppna står svår-åtkomligt. Ovanpå SPX90'n är det 5st rackburkar. Det hade inte varit något problem om de varit fastskruvade i racket, men de står bara ovanpå varandra.. :roll:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Man kör bara ett vanligt EEPROM.. kan ju trycka in något fint minne på några Mbit.

Har funderat på om man inte skulle fixa en extern styrgrej till mixern. Altså typ en 2U kontroll med display, lite knappar, några potar och så. Skulle ju kunna vara användbart om man ska programmera den. Även om man har någon fet MIDI-kontroller måste man ju fortfarande göra saker såsom skapa en patch där man binder varje ingång till en regel/midi-cc osv.

JimmyAndersson: Fixa ditt ICQ nu 8-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:oops:

Ska fixa mitt ICQ i kväll om jag hinner. :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

>Jag säger inte emot dig där, jag noterar bara att det är lite konstigt att de >har 12 bitar i synthen men bara 8 i PGn/rattkontrollen. En kostnadsfråga >antar jag.

Nädå,det vet jag att du inte gör! :)

>Jag vet, har/har haft båda! :) Jag gillar alla konstiga egenehter som >bit1/99 har, den låter murrigt och kostigt ibland och eländigt digitalt >ibland!

Om du menar att den "piper" på sågtanden eller triangelvågen så har
det med att göra med att sågtands generatorn består av 5 bitar! :D

>Jag har också schemat, fast scannat, om nån vill ha. Dessutom har jag ett >gäng epromimages (bla en med två i samma om man vill ha bästa >midifunktionerna och bästa performancefunktionerna i ett, byt med en >switch) och lite renovering/modinstruktioner i en zip. gratis! :)
>Jag renoverade min för ett par år sen, den blev 100ggr mer stabil efter >det!

Vart fick du tag på dessa filer? på nätet?
I så fall är de de filer jag lade upp för många år sedan! Häääppa! :D

>vi fundera ut coola mixerfunktioner! :)[/quote]

Japp, kör med MMC kort till mixerns minne för
regel patchen! Billigt och enkelt, SPI styrt!

/funkis
Skriv svar