DTMF generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

DTMF generator

Inlägg av thepirateboy »

Hej, jag håller på att labba lite med nummerpresentatörer, problemet är att jag inte har någon vanlig telefon.

Har sökt runt lite på nätet och hittat en del DTMF-generatorer. Min tanke var spela upp signalerna på datorn och koppla in signalerna från ljudkortet till DTMF-mottagaren i presentatören, detta alltså för att simulera att någon "ringer". Dock har jag inte fått det att fungera, tror det kan bero på tiderna som signalerna ska vara aktiva, 70ms har jag hört talas om.

Min fråga är nu om någon vet någon "generator" som kan fungera som simulator för svensk nummerpresentatör?

/Jon
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

för att få det att funka så var jag tvungen att göra polaritetsväxling på dom två nummerpresentatörerna som jag provade

annvände en pic och körde en basic slinga, och en utgång som drog ett räle som gav en spännings puls in på ca 40v, behövdes över 25v på den ena åtminstånde, den signalen väckte elektroniken för avlyssning sedan kunde man köra sina dtfmtoner, fick inte det att funka så lätt och bra som jag hoppdes på, när jag får tid ska jag prova igen och denna gången med en pic med 20Mhz klocka, 4 Mhz gav inte helt bra toner
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Går utmärkt att skapa dtmf-toner med MatLab, här är lite kod jag använde när jag testade min dtmf-avkodare:

Kod: Markera allt

% Konstanter
f1 = 1000;        % Hz
f2 = 2000;        % Hz
A = 1.0;        % Amplitud
fs = 11025;     % Samplingsfrekvens i Hz

% Skapa tidsvektor och signalvektor
t=0:(1/fs):5;
x=A*(sin(2*pi*f1*t)+sin(2*pi*f2*t));

% Generera ljud
plot(t(1:100),x(1:100)); 
grid;
soundsc(x,fs);
för att spara till wav ska du sen använda wavwrite, prova help wavwrite så ser du hur funktionen ska användas.

Här är lite filer som jag skapat:
http://www.student.itn.liu.se/~frejo242/dtmf/

Den ena är bara ett dtmf-tonpar, kommer inte ihåg vilken siffra. De andra två är ett telefonnummer (den ena lite långsammare än standarden), komplett med start och stopp bokstav om jag minns rätt.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Oki tackar, har aldrig provat MatLab men jag ska göra ett försök får se hur det går. :)
Skriv svar