Currawong - rörförstärkare från Down Under

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite nya bilder.

Bakstycket med plåten där in- och utgångar sitter jämte IEC-kontakten.
currawong_20.jpg
Inutilådan. Där kommer att hamna en nättrafo på en plyfabit tvärsöver lådan. Och en fjärrkontroll för motorpoten.
currawong_21.jpg
Ungefär så här ska det se ut. Rattar saknas liksom nätströmbrytaren och ett arrangemang för mottagarenn till fjärren.
currawong_22.jpg
Måste ju säga att jag inte direkt ansträngt mig att fixa det hela sådär värst ultrasnyggt men det här är ju inte tänkt att vara min signaturförstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Nav »

Det är vackert! En fördel är också att det trä lådan är byggd av brinner sååå dåligt, så man kalla lådan brandsäker.
Du som bygger rörförstärkare har du koll på alla formler och kan praktisera dess tillämpningar?
Du har väl i detta fallet inte räknat så mycket?
Att jag kom in med detta om formler har sin anledning då jag igår blev ansatt av just formler.
Men än om du inte räknat just på denna så kan vi nog enas om att en och annan formel inte skadar bara det inte går En åt huvudet.
I den meningen att man skall pådyvla omgivningen all kunskap Högskolan läser i ämnet under fem års kurs. Pådyvla också i den meningen att man inte är värd något här om man inte går på det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Intuitiv förståelse är bättre än formler. Dessutom är det här en nästan nyckelfärdig produkt som valts för att den var nästan nyckelfärdig.
Det är annars inte tänkt att den ska brinna och lär knappast göra det heller. Den är rejält avsäkrad både på primär och sekundärsida och jag tror B+ var säkrad också.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Nav »

Akrylplast tycker vi inte om eftersom det åldras och spricker, se på The Lars hur kul är den med en spricka med tiden??
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av tecno »

Arkyl SKALL tempereras efter all mekanisk bearbetning = då spricker det inte! Att det åldras är helt naturligt.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Nav »

Du menar en så kallad normalisering och efter det åldras det helt normalt och faller sönder i sina små små bitar.
Innan det normala tillståndet så åldras det inte lika normalt, jag har varit med om plattor direkt från Rööh und ... skulle man tro som varit åldrade redan vid leveransen. Fast det var av ringa vikt eftersom det inte var så noga vad för skit dom skickade tror jag dom tyckte och så var det nog eftersom folket som skulle använde dom var lika kloka som en bokmal.

Var rätt kul, först sågades det patta 500*kanske 750, den biten sprack. Av en 3,5m *1,2 fick dom inte ut en enda. 8mm tjocklek
Så kan det gå när bokmal leker kunniga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska INTE ha någon akryl, så den diskussionen är definitivt obsolet. :idea:
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Nav »

Tips:
Bakelit är ett mycket fint material för tillverkning med mönster i så det hade inte skadat med en Bakelitare på sådär mellan 12-18W.
Det hade varit något (dyrt).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är du Puelsson som har kommit tillbaka ... :wink:
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av Nav »

Har varit på en jorden runt resa och är nu tillbaka, helt riktigt. Hur har du haft det under min bortavaro, hoppas bra!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har haft det bra ... när skrev du det inlägget??? ...

Hur har det då gått?
Projektet har inte vandrat framåt speciellt mycket. Jag ville ha dit rattar på poten och omkopplaren. Omkopplaren har en lååååååång axel men poten sticker ut en så kort bit att jag inte får på mina fina svarvade alurattar. Alltså sökte jag ett litet rör och ochkl0620 sände mig ett litet kopparrör som med lite invändigt filande passade perfekt. Då dök jag på nästa problem; jag hittar inte rattarna men då jag ändå beställde lite komponenter till transistorförstärkarens rördrivsteg tog jag hem två rattar vilka visade sig vara så minkiga och halvfula (tunn aluminium på ett plastskelett) att jag lät dessa få tjänstagöra i Currawongen och si, det visade sig att ratten passade poiten UTAN förlängning .... :roll:

Då får jag väl bita i det sura äpplet och koppla färdigt. Jag måste skruva fast plankan med nättrafon i min låda och ansluta trafo jämt nätströmbrytare. Fjärrstyrningen får bli nästa steg; viktigast är att få ljud ur förstärkaren.

Parallelt försöker jag också få till ett avslut på en annan 6L6-stärkare. Ska bara slänga in biffigare ellyter i nätdelen och koppla in en strömgenerator (LM317) på ingångs/fasdelarsteget. Det steget ska väl ge betydligt mer än Currawongs 10W. 25W skulle kännas helt acceptabelt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har försökt få igång maskineriet men "computer says nooooo ....". Hittar lite fel i styrningen - trissor som blit felplacerade, PNP har hamnat på NPN-trissornas plats och tvärtom. Får inte "tillbaka hålen" men körde min lilla gasbrännare och tryckluft på jobbet. Det gick sådär .... :eh:
Resize of IMG_8562.JPG
Den här styrning är påslagsfördröjningen till B+.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Currawong - rörförstärkare från Down Under

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Efter 17 sorger och 3 bedrövelser har jag fått nya trissor på RÄTT plats men utan att ha mätt B+ (anodspänningen) vet jag att somligt fungerar och somligt inte.
Korrekt, ingen anodspänning!!!

Fan, vad jag hatar avancerad elektronik som ska lösa enkla grejer. Det slutar nog med att jag knåpar ihop en egen och enklare fördröjning av anodspänningen. Förstärkaren kör så snällt att rören lär hålla till nästa istid, så varför en delay??
Det går att läsa mellan raderna att Silicon Chip-folket är avogt inställda till rör, vilket syns i en del av deras konstruktionerna. Måhända har man velat ta en del fokus från rören genom att trycka dit massa specialkretsar som inte behövs.
curra.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar