Min dator hänger sig av filmer.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg har testat med winamp, windows mediaplayer (två versioner) och VLC. Alla får datorn att stanna.
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

Skulle ändå tippa på att det är codec-relaterat, eftersom alla program beter sig på det sättet.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Men VLC använder väl sina egna :humm:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

VLC ledtar reda på det som finns. Oc har några egna. Vad jag har hört. Jag har avinstalerat det codecpack som jag hittade. Ska jag se om det blir bättre med ett nytt?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det är nog fågelinfluensan , min dator har också fått pippi, helt plötsligt så har jag för lite minne för Photoshop element.
Har du senaste DirectX annars ladda ner den. http://www.microsoft.com/sverige/produc ... s/directx/
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

Är som sagt ofta trubbel med codec packs generellt.. När jag hade samma problem orsakades det av "allthecodecs" codecpack från en PC-gamerskiva. men med gordian knot-packen funkade det bra
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kanske har missat något, men är inte den nya hårddisken installerad från samma skiva som den gamla hårddisken?

Då kan ju inte något codec ha gjort att datorn låser sig. Förutsatt att du inte installerat någon codec som inte fanns på den gamla hårddisken.

Plocka bort alla extra-codec's och installera de som följer med WinXP i orginalutförandet. De fungerar ju. Det är ju onödigt att krångla mer än nödvändigt.. :)


Det behöver inte vara codec-relaterat bara för att alla program ger samma resultat. Alla programmen sitter ju i samma dator med samma OS, grafikkort och drivrutiner.....

Du hade uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet via WindowsUpdate. Det löser inte felinstallationer. Avinstallera kortet och drivrutinerna (Lägg till/ta bort program). Starta sedan om datorn och installera om grafikkortet.

Du kan även kolla så inte grafikkortet har blivit tilldelat något minnesområde som används av något annat. Samma sak med IRQ och I/O-adresser. WinXP *kan* använda samma IRQ till flera enheter, men grafikkortet ska ha en egen adress. Måste något dela IRQ så se till att det blir jämn fördelning. Grafikkort och ljudkort brukar inte orka dela på en IRQ, men grafikkort och t.ex mus (eller något annat som inte är så krävande) fungerar bättre.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det är inte samma skiva instalationerna är gjorda från. Det lutar nog åt att göra om den
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ok, då missförstod jag dig tidigare. :)

Det är nog lättast att installera om. Gärna med en annan skiva om du har.
*host* En WinXP orginal-skiva kanske.. :wink:
stormbringer
Inlägg: 96
Blev medlem: 12 augusti 2003, 12:11:39
Ort: Lindesberg

Inlägg av stormbringer »

Nej. Måste inte vara codec-relaterat.. Däremot i de 3 andra fall jag sett detta hända har det genomgående varit det problemet.

Ny fräsh XP-install & INGA codecpacks är nog det enda jag kan rekommendera.
Skriv svar