Reseväske boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

När jag började första året i gymnasiet så köpte jag en bergsprängare. Den har använts flitigt, de senaste åren på laddbart litet 12-volts batteri. Men så bara totaldog den efter en regnskur på Norberg förra året. Kanske hade det gått att reparera, men samtidigt, det var dags för något nytt.
Så här kommer reseväske-boomboxen att se ut:
boom-2015-07-16 19.03.55.jpg
Införskaffat är ett 12-volts litiumjärnfosfatbatteri med 20 Ah. Det är egentligen väldigt overkill för den här konstruktionen, men det är vad jag tänker använda, blir väl nån lampa, ett par usb-laddare och lite annat i samma låda med.
Jag har ett litet klass-D steg för de två mindre högtalarna, men vetekatten hur jag ska koppla in sub-basen. Skulle ju kunna testa att sätta den i mono över bägge, men misstänker lite att steget inte riktigt gillar det. Och egentligen borde man ha delningsfilter. Men de kretsar jag sett för aktiv delning är antingen rätt dyra, eller så kräver de lite för många kring-komponenter för att det ska bli vettigt för ett snabbt bygge.
Tips? Kan man kanske köra ett passivt delningsfilter på line-nivå innan det går in i förstärkaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reseväske boombox

Inlägg av MiaM »

Ett aktivt filter som fungerar vettigt för det där går ju att bygga med 1-2 op-förstärkar-ic (alltså med flera op i samma kapsel) och lite motstånd+kondensatorer. Det går bra att dela passivt också men då blir det väl lite större beroende av impedansen hos signalkällan o.s.v. och det blir krångligare att få högre branthet om det nu önskas.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Krauser »

Hade en gång ett aktivt filter från biltema som gick på 12 volt, fast det var 15 år sen så det kanske har gått ur sortimentet.. :mrgreen:
Nåt liknande det här http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleads ... ilter.html
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Ska fundera lite på filter, men ja, antagligen är det bästa ett aktivt med op. Frågan är om man bara ska köra filter till sub-basen, eller om man ska köra ett högpass till mellanregisterhögtalarna också.
Fast. Jag har ett annat problem.
USB-laddaren som jag tänkte använda för att kunna ladda telefon och annat i skickar ut någonslags störningar i ljudet. Förmodligen är den en switchad historia, har inte öppnat den för att kolla efter, men jag behöver antagligen en avstörningskondensator för att få bort missljudet. Frågan är bara vilken storlek? 47nF? Vild gissning...
usb-laddare].jpg
Har lött om och tagit bort det klena batteriet (200mAh som dessutom var på upphällningen) till blådand-audio-modulen och nu har den 1800mAh istället:
blatand-2015-07-23 14.04.15.jpg
En annan sak jag funderar över. Resväskan är rätt stor som låda jämfört med bandaren det satt i från början. Antagligen behöver man göra "små" slutna lådor bakom varje element för att det ska låta ok och inte fladdrande hemmabio.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reseväske boombox

Inlägg av MiaM »

Men alltså, du har väl inte skrotat en Hitachi 3D7 eller liknande? :shock: :shock:
Eller varifrån kommer elementen?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Jo. Det var en Hitachi 3D7 som skrotades. Men, som jag skrev tidigare, efter trogen tjänst sedan 1986 då jag köpte den så fullständigt dog den efter ett regnväder förra året, och sisådär 13 år tidigare så dog banspelardelen och började tugga band. Sedan så, exemplaret som jag tog högtalarna ifrån saknade funktionen med line-in, man var tvungen att köra in fingrarna i kassett-delen och trycka rec-play..
t5gao4[1].jpg
Dock. Hade det inte varit för att jag hittade en på en loppis, dessutom dess storebror med dubbelkassett och line in, så hade jag kanske kämpat med att reparera den. Två saker suger lite med den "nya". Den är betydligt tyngre och har bara 3-bands EQ. Arrgh. Slog mig just. Glömde ta hand om piezo-elementen i den.

Den nya:
bandare-20150724_103425.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Reseväske boombox

Inlägg av nsbvzy »

har haft en sån där skrammellåda till bandspelare jag också, ingen större förlust kan jag intyga.

Förhoppningsvis gör sig elementen bättre i väskan än i plastchassit.

Bygg en sluten lite större låda bakom baselementet så kanske det går att få det låta hyfsat, de två mellanregistren kan nog ha resterande utrymmet tillsammans.

Men förvänta dig inget partydunk från de där elementen ;)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

På sin tid när det begav sig i mitten av 80-talet fanns det inga bandare till vettiga pengar som spelade högre! Så det var ingen dålig grej från början, granntanten knackade på och krävde att jag skulle sänka när jag satt och pluggade och lyssnade på Front 242 lite väl högt. Enda nackdelen med den var att på R20 så åt den batterier som en liten häst.

Iaf. Elementen på plats. Minus ett j***a missöde. Hade ingen fast nyckel av rätt storlek när jag drog åt skruvarna så resultatet blev att jag slant (trots att jag faktiskt tänkte på hmmm, kan vara lite riskabelt...) och körde igenom skruvmejseln genom ena elementet. Nå. Inget som inte lite kontaktlim löser! Har reparerat trasiga högtalarkoner med kontaktlim förut och det är perfekt, lagom segt, lagom rörligt. Inte perfekt, men tillräckligt bra, och det är väl vad som går igenom hela konstruktionen. Punk-lösning! :)
boom-2015-07-28 12.31.32.jpg
Efter mycket funderingar kring delningsfilter etc så blev det faktiskt en helt annan lösning, hittade ett kort baserat på TI TPA3123, ett enkelt klass D-steg. På kortet sitter två steg bryggade för sub-bas vilket känns smart. Och på "bara" 12 volt blir det nog precis lagom mycket spänning till elementen.
boom-2015-07-28 12.30.42.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Kanske är dags att uppdatera tråden med hur det blev. Det blev bra. Har bringat en del glädje :)
Såhär blev det (lyssningslänk): https://youtu.be/H5jYGXB-MqE

Och så en bild med:
2015-08-21 17.50.18.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Reseväske boombox

Inlägg av netrunner »

Har du målat högtalarelementen eller är det bara kameran som sätter färgen lite åt det bruna hållet?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

De är nog lite brungråa i färgen. Inte riktigt så bruna kanske som det ser ut på bilden när kvällssolen ligger på.
Möjligen är de lite solblekta.
Måla skulle jag aldrig våga, då sabbar man väl elementen lite? Eller iaf ändrar man på deras egenskaper.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns klaffs att kleta på membranen för att ändra T/S-parametrarna men bortsett från det - skaffa galler till högtalran så överlever de ett riktigt grillparty.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Funderade på galler ett tag. Men det blir mindre estetiskt då.
Enda gången när jag varit lite rädd är när jag tagit den på spårvagnen, folk ser nog mest en resväska och inte att det är ömtåliga högtalarelement nakna i den. Men men. Klarat sig hittills iaf.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reseväske boombox

Inlägg av MiaM »

Du kan kanske fixa ett L-format transportskydd, som dels täcker över högtalarna (med lite marginal) och dels ligger ovanpå väskan med ett urtag så att handtaget kan sticka upp genom skyddet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reseväske boombox

Inlägg av Gizmo »

Jo, skulle ju i sin enklaste form räcka med lagom tjockt plexiglas eller nått framför när man transporterar dem.

Fast just nu funderar jag på om man inte skulle kunna sätta på en antenn på blåtandschippet för att få ännu bättre mottagning. Man kan verkligen inte gå mer än ett fåtal meter ifrån, och det vore lite skönt att kunna förlänga räckvidden.
Skriv svar