Airport Express i bilen
Airport Express i bilen
Byggde om en Airport express för USB matning (5v till 3.3v) för att ha i bilen
skulle nu behöva en liten backupkrets till denna för att den inte skall starta om när jag vrider på tändningen
hur löser jag detta ? kanske räcker med en liten konding ?
behöver bara klara att fortsätta driva den i några sekunder
skulle nu behöva en liten backupkrets till denna för att den inte skall starta om när jag vrider på tändningen
hur löser jag detta ? kanske räcker med en liten konding ?
behöver bara klara att fortsätta driva den i några sekunder
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30080
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Airport Express i bilen
Om du drar direktmatning från batteriet till din omvandlare så slår den inte av när du startar.
Men du kan använda en större elektrolyt på 12V-matningen, med en schottkydiod i serie med inkommande 12V så inte kondingen matar tillbaks 12V till sånt som sitter på samma säkring.
Alltså 12V från bil -> diod -> konding -> USB-laddarplugg.
Du kan också sätta kondingen på inkommande 5V i apparaten, men då behövs fler µF.
Men du kan använda en större elektrolyt på 12V-matningen, med en schottkydiod i serie med inkommande 12V så inte kondingen matar tillbaks 12V till sånt som sitter på samma säkring.
Alltså 12V från bil -> diod -> konding -> USB-laddarplugg.
Du kan också sätta kondingen på inkommande 5V i apparaten, men då behövs fler µF.
Re: Airport Express i bilen
Jag har 5v in via USB och sedan en konverter till 3.3v
smidigast vore att placera allt i den befintliga kapslingen, om det räcker med en liten konding storleksmässigt
vad bör jag ha för µF ?
smidigast vore att placera allt i den befintliga kapslingen, om det räcker med en liten konding storleksmässigt
vad bör jag ha för µF ?
Re: Airport Express i bilen
Elektriskt är det överlägset enklast om du kan lösa detta på 12V-sidan, speciellt om du kan ansluta direkt i bilen.
En koppling med en effekttransistor som styr 12V in till "USB-omvandlaren" och som får sin matning direkt från batterispänning men styrs via en krets med litet seriemotstånd, konding på nån mikrofarad till jord och större seriemotstånd in till basen (eller rakt av om det är en MOS-trissa?) gör att din enhet är igång när nyckeln är i "på"- och "garage/tillbehör"-lägena och enheten förblir också påslagen ett ögonblick efter att nyckeln lämnat dessa lägen, t.ex. när motorn startas.
En enklare lösning är att ta två dioder för 12V-matningen. En från "accessory" och en från "tändning&motor-el"-matningen från nyckeln. Då kommer den vara igång även när startmotorn körs.
En koppling med en effekttransistor som styr 12V in till "USB-omvandlaren" och som får sin matning direkt från batterispänning men styrs via en krets med litet seriemotstånd, konding på nån mikrofarad till jord och större seriemotstånd in till basen (eller rakt av om det är en MOS-trissa?) gör att din enhet är igång när nyckeln är i "på"- och "garage/tillbehör"-lägena och enheten förblir också påslagen ett ögonblick efter att nyckeln lämnat dessa lägen, t.ex. när motorn startas.
En enklare lösning är att ta två dioder för 12V-matningen. En från "accessory" och en från "tändning&motor-el"-matningen från nyckeln. Då kommer den vara igång även när startmotorn körs.
Re: Airport Express i bilen
0,2 AMadModder skrev:Det är helt beroende på hur många mA din lilla router drar.
Re: Airport Express i bilen
Det där var ju smart, har funderat på någon sådan lösning då jag tänkt gömma den i handskfacketMiaM skrev:
En enklare lösning är att ta två dioder för 12V-matningen. En från "accessory" och en från "tändning&motor-el"-matningen från nyckeln. Då kommer den vara igång även när startmotorn körs.
just nu ligger den lös i mittkonsolen där jag har min USB och AUX
Men eftersom jag är lat och troligt kommer byta bil allt för ofta
så drar jag mig lite för att göra "större" ingrepp och dra kablage i bilen
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30080
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Airport Express i bilen
0,2A är vad som står på ja. Nätdelen i den där är på 230V 0,2A. Jag vägrar tro att den där drar 46W. Det blir 9A på 5V!
Efter lite efterforskning drar den max 5W. Det blir 1A på 5V.
Om vi säger att spänningen inte får sjunka under 4V för att du fortfarande ska kunna omvandla till 3,3V, och det ska hålla sig i lite drygt 3 sekunder, så måste du ha en konding på 3 Farad! Det är ju hur mycket som helst.
Det blir billigare om du bygger dig en liten UPS istället med batterier i.
Efter lite efterforskning drar den max 5W. Det blir 1A på 5V.
Om vi säger att spänningen inte får sjunka under 4V för att du fortfarande ska kunna omvandla till 3,3V, och det ska hålla sig i lite drygt 3 sekunder, så måste du ha en konding på 3 Farad! Det är ju hur mycket som helst.
Det blir billigare om du bygger dig en liten UPS istället med batterier i.
Re: Airport Express i bilen
Ja någon UPS lösning kan ju vara en lösning
satt precis och sneglade på min USB-backup laddare, men den levererar inget under laddning
satt precis och sneglade på min USB-backup laddare, men den levererar inget under laddning
Re: Airport Express i bilen
Frågan är väl hur mycket spänningsfall du klarar innan din regulator tappar spänning ut, om vi gissar på att du vill ha 4.3V (1v över Vout) in till regulatorn efter 2 sekunds strömlöshet och att den snittar på att dra 3W så behöver du ha något i stil med en 5V 2F kondensator.
En kompakt 2F som ska tåla över 5V är allt annat än billigt, men det är inte omöjligt. typ tre såna här i serie vore lagom: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19328 (blir som en 2F med 7.5V spänningstålighet)
En kompakt 2F som ska tåla över 5V är allt annat än billigt, men det är inte omöjligt. typ tre såna här i serie vore lagom: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19328 (blir som en 2F med 7.5V spänningstålighet)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Airport Express i bilen
Här är en annan lösning: https://www.adafruit.com/products/2465 + https://www.adafruit.com/products/258
Då gäller det dock att du ser till att den aldrig blir strömlös längre stunder när din Airport Express är på och drar ur batteriet, för du kommer bara ha en halvtimmes batteritid eller så.
Då gäller det dock att du ser till att den aldrig blir strömlös längre stunder när din Airport Express är på och drar ur batteriet, för du kommer bara ha en halvtimmes batteritid eller så.
Re: Airport Express i bilen
Om bilbatteriets spänning går under 5 Volt under start skulle jag säga indikerar stort behov av nytt batteri - vid CCA mätningar och väldigt kallt (typ -18 grader C) så får det inte gå under 7.5 Volt vid angiven CCA-värde vilket innebär om man använder något så när väldesignad 12V -> USB 5 Volt omvandlare så borde den inte kippa på spänningen under en motorstart - speciellt om man ser till att den matas direkt från bilbatteri då dom vanliga strömmatningsvägarna i bilen kan kan bete sig mer oförutsett spänningsmässigt under starten.
annars finns det en lösning här som kanske passar
https://learn.adafruit.com/adafruit-pow ... us-charger
annars finns det en lösning här som kanske passar
https://learn.adafruit.com/adafruit-pow ... us-charger
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30080
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Airport Express i bilen
Nu är det dock så att det är väldigt vanligt att cigguttag och andra sekundära förbrukare stängs av helt när man kör startmotorn.
Re: Airport Express i bilen
Upptäckte idag att stereon inte dör när jag startat bilen, blir att sno lite kräm därifrån tror jag
skulle ju helst trigga den med larm på/av
men det blir lite överkurs
skulle ju helst trigga den med larm på/av
men det blir lite överkurs