Airport Express i bilen

Berätta om dina pågående projekt.
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

Byggde om en Airport express för USB matning (5v till 3.3v) för att ha i bilen
skulle nu behöva en liten backupkrets till denna för att den inte skall starta om när jag vrider på tändningen
hur löser jag detta ? kanske räcker med en liten konding ?
behöver bara klara att fortsätta driva den i några sekunder

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av MadModder »

Om du drar direktmatning från batteriet till din omvandlare så slår den inte av när du startar.
Men du kan använda en större elektrolyt på 12V-matningen, med en schottkydiod i serie med inkommande 12V så inte kondingen matar tillbaks 12V till sånt som sitter på samma säkring.

Alltså 12V från bil -> diod -> konding -> USB-laddarplugg.
Du kan också sätta kondingen på inkommande 5V i apparaten, men då behövs fler µF.
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

Jag har 5v in via USB och sedan en konverter till 3.3v
smidigast vore att placera allt i den befintliga kapslingen, om det räcker med en liten konding storleksmässigt
vad bör jag ha för µF ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av MadModder »

Det är helt beroende på hur många mA din lilla router drar.
MiaM
Inlägg: 10092
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av MiaM »

Elektriskt är det överlägset enklast om du kan lösa detta på 12V-sidan, speciellt om du kan ansluta direkt i bilen.

En koppling med en effekttransistor som styr 12V in till "USB-omvandlaren" och som får sin matning direkt från batterispänning men styrs via en krets med litet seriemotstånd, konding på nån mikrofarad till jord och större seriemotstånd in till basen (eller rakt av om det är en MOS-trissa?) gör att din enhet är igång när nyckeln är i "på"- och "garage/tillbehör"-lägena och enheten förblir också påslagen ett ögonblick efter att nyckeln lämnat dessa lägen, t.ex. när motorn startas.

En enklare lösning är att ta två dioder för 12V-matningen. En från "accessory" och en från "tändning&motor-el"-matningen från nyckeln. Då kommer den vara igång även när startmotorn körs.
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

MadModder skrev:Det är helt beroende på hur många mA din lilla router drar.
0,2 A
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

MiaM skrev:
En enklare lösning är att ta två dioder för 12V-matningen. En från "accessory" och en från "tändning&motor-el"-matningen från nyckeln. Då kommer den vara igång även när startmotorn körs.
Det där var ju smart, har funderat på någon sådan lösning då jag tänkt gömma den i handskfacket
just nu ligger den lös i mittkonsolen där jag har min USB och AUX

Men eftersom jag är lat och troligt kommer byta bil allt för ofta
så drar jag mig lite för att göra "större" ingrepp och dra kablage i bilen :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av MadModder »

0,2A är vad som står på ja. Nätdelen i den där är på 230V 0,2A. Jag vägrar tro att den där drar 46W. Det blir 9A på 5V!
Efter lite efterforskning drar den max 5W. Det blir 1A på 5V.
Om vi säger att spänningen inte får sjunka under 4V för att du fortfarande ska kunna omvandla till 3,3V, och det ska hålla sig i lite drygt 3 sekunder, så måste du ha en konding på 3 Farad! Det är ju hur mycket som helst.

Det blir billigare om du bygger dig en liten UPS istället med batterier i.
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

Ja någon UPS lösning kan ju vara en lösning
satt precis och sneglade på min USB-backup laddare, men den levererar inget under laddning
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av Meduza »

Frågan är väl hur mycket spänningsfall du klarar innan din regulator tappar spänning ut, om vi gissar på att du vill ha 4.3V (1v över Vout) in till regulatorn efter 2 sekunds strömlöshet och att den snittar på att dra 3W så behöver du ha något i stil med en 5V 2F kondensator.

En kompakt 2F som ska tåla över 5V är allt annat än billigt, men det är inte omöjligt. typ tre såna här i serie vore lagom: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19328 (blir som en 2F med 7.5V spänningstålighet)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14893
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av mrfrenzy »

Eller ta ett blybatterie på 1Ah och ett enkelt relä.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av Meduza »

Här är en annan lösning: https://www.adafruit.com/products/2465 + https://www.adafruit.com/products/258

Då gäller det dock att du ser till att den aldrig blir strömlös längre stunder när din Airport Express är på och drar ur batteriet, för du kommer bara ha en halvtimmes batteritid eller så.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av xxargs »

Om bilbatteriets spänning går under 5 Volt under start skulle jag säga indikerar stort behov av nytt batteri - vid CCA mätningar och väldigt kallt (typ -18 grader C) så får det inte gå under 7.5 Volt vid angiven CCA-värde vilket innebär om man använder något så när väldesignad 12V -> USB 5 Volt omvandlare så borde den inte kippa på spänningen under en motorstart - speciellt om man ser till att den matas direkt från bilbatteri då dom vanliga strömmatningsvägarna i bilen kan kan bete sig mer oförutsett spänningsmässigt under starten.

annars finns det en lösning här som kanske passar

https://learn.adafruit.com/adafruit-pow ... us-charger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av MadModder »

Nu är det dock så att det är väldigt vanligt att cigguttag och andra sekundära förbrukare stängs av helt när man kör startmotorn.
disktant
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2015, 20:37:30

Re: Airport Express i bilen

Inlägg av disktant »

Upptäckte idag att stereon inte dör när jag startat bilen, blir att sno lite kräm därifrån tror jag :tumupp:

skulle ju helst trigga den med larm på/av
men det blir lite överkurs
Skriv svar