"Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

"Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentligt?

Inlägg av Louis de Broglie »

Dagens tvättmaskiner är inställda för att tvätta och skölja med extremt lite vatten. Tvätten blir ofta ren, men den blir inte ordentligt sköljd. Det är alltså tvättmedel kvar i kläderna efter avslutad tvätt. Kläderna luktar efter tvätt starkt av tvättmedel och är hala och när man sköljer dem för hand så blir vattnet grumligt och skummigt. Det är inte bara jag som uppmärksammat detta; energimyndigheten har gjort en undersökning som funnit också funnit detsamma. Googla "dålig sköljning tvättmaskin", så kommer det upp.

Nu undrar jag om det finns någon möjlighet att "hacka" en tvättmaskin så att den sköljer med mer vatten? Och även sköljer fler sköljningar?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2496
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av bit96 »

Enklast är väl att köra ett sköljprogram extra.
Eller ett vanligt program på låg värme och utan tvättpulver.

Roligast är dock förstås att bygga egen styrning. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av Sverige »

På min Electrolux finns möjligheten att lägga till en extra sköljning.

Kanske smidigare att köra ett extra sköljprogram än att fylla på vatten manuellt...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6149
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av Biker »

Tvättmaskiner väger väl tvätten genom att varva upp trumman vid start va? Tror att det är så och har då blött ned tvätten så maskinen blir lurad att använda mer vatten.

Testa , tänk på att om ni kör tvättmaskinen med full tillåten laddning och sedan tynger ned den med vatten så kanske man inte vinner på det

Men halvmaskin nedtyngd till hel gör susen
Rolf Zetterberg
Inlägg: 976
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Standard-fix numera är att skruva på pressostatens(pressure switch) skruvar så att det behövs högre tryck nerifrån behållaren.Högre tryck=mer vatten.
Görs lämpligen i små steg.
Det finns videor på Youtube.

Jag har själv lurat på om inte en extra luftvolym skulle göra samma jobb.Då behöver man inte skruva på pressostaten.Det lär finnas någon som testat detta,men jag kan inte hitta var?
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av qx5 »

Louis de Broglie, Om det är en modern maskin dvs med elektronisk styrning så har du i stort sett dessa möjligheter:
1) Skriv om processorns flashminne. Kräver minst hårdvara men desto mer mjukvara, specifikt kompilator och testmiljö för den aktuella processorn (MCU). Denna metod har störst chans att bevara ev godkännanden.
2) Gör en piggy-back på befintlig mikrokontroller rent fysiskt och styr tvättmaskinen med egen ATmega eller ARM etc.
3) Byt ut kontrollerkortet mot ett eget. Lättare att ta rätt på hur anslutningarna fungerar men kräver design av kretskort.
4) Koppla in servo och sugpropp på manövreringen utanpå.

Val av metod beror mycket på hur pålitligt konstruktion man vill ha samt kompetensnivå och pengar. De metoder som man med lätthet kan applicera på nästa maskin osv gör ju dock att man kan dra nytta av sin investering flera gånger.

(OBS.. inga av dessa metoder lär spara milöön eller ge credd hos samvetsfolket :D)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av Glenn »

Angående originalfrågan så skulle man ju helst vilja att det fanns en alternativ firmware som hade program som sköljde bättre.. nog för att det är bra att spara med energi, men att spara med vatten i sverige känns ungefär som att spara på sand i sahara..
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av gOry »

Glenn: Vattnet man sköljer med ska tas om hand också.. Men det hela handlar nog bara om att få en så bra miljöklassning på maskinen..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av Glenn »

Fast reningsverken tillsätter väl vatten idag för att folk envuisas med snålspolande toaletter och annat otyg ?

I mitt fall har jag ju egen trekammarbrunn så den mår inte dåligt av mer vatten heller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av MadModder »

Nya maskiner må skölja dåligt, men många har i alldeles för mycket tvättmedel också. Men jag antar att det doseras på korrekt sätt här. ;)
Min Hoover sköljer dock väldigt bra. Den sköljer tre gånger och sista gången är det vatten nästan upp till halva fönstret. Kanske 1/3. Vattnet är då knappt grumligt.
Inte lika mycket om jag t.ex bara tvättar några tröjor, men tillräckligt för att plaggen täcks helt och delvis flyter omkring.
Av förklarliga skäl har inte maskinen den högsta energiklassningen. Bara A nånting och inte sjuttielva plus efter. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av MadModder »

Inlägg rörande lukt och dålig sprutt i tvättmedelsfacket finns i denna tråd. Det är klippt och klistrat mitt i vissa inlägg också för att få någon slags röd tråd i diskussionerna.
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: "Hacka" tvättmaskin så att den sköljer tvätten ordentlig

Inlägg av mac »

Antar att du har provat att använda mindre tvättmedel!? Min erfarenhet är att 90% av de som tvättar använder på tok för mycket. Om vattnet är någorlunda mjukt behövs oftast ganska lite för att få rent.
Skriv svar