Heidenhain TNC 370

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Heidenhain TNC 370

Inlägg av Iccccie »

Hej på er!

Jag besöker forumet ofta här men skriver desto sällan, hoppas det blir förbättring :)

Jo det är så att jag har en flerop med TNC 370, men vet inte hur jag ska göra för att utföra verktygsbyte i manuellt läge.
Det funkar fint under programkörning.
Om jag ändrar och kör ISO istället för heidenhain så går det bra att köra vanligt TXX M06 kommando i MDI läge.
Men begriper inte hur jag utför det med heidenhain's egna konversations programmering, kör man ett TOOL CALL så ändras bara aktivt verktyg. Har inte vågat att byta till manuellt läge o sen köra M-kod 6 för jag är rädd att den ska krascha verktygsväxlaren.

Någon som har en idé eller vet hur man gör? Lite störigt som det är nu att behöva växla mellan ISO o Heidenhain :/
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Krauser »

Om verktyget inte finns i platstabellen så tror maskinen att du bytt verktyget för hand. (om den funkar på samma sätt som våra)
Om det finns i tabellen och det ändå inte funkar så verkar det skumt.
Behöver du köra till nåt visst läge innan tool call? våra 2 5axliga måste huvet vridas till rätt läge men sen är det bara att köra tool call så gör den resten själv.
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av cilione »

Hej,
Vi har 2 fleropar med Heidenhain där jag jobbar.
En med TNC410 och den andra med TNC530.

Vi kör enbart med Heidenhain "dialogen", i 410:an så fungerar det så att TOOL CALL kallar verktyg X. Här används inte M6.
TOOL DEF tar in värdena för X verktyg (längd osv).

I 530:n så används TOOL CALL för att läsa in värdena, M6 för att växla samt TOOL DEF för att förbereda växling till X verktyg (rotation av magasinet antar jag).

I 530:n kan ett verktygsbyte se ut tex. så här:

Kod: Markera allt

TOOL CALL 1 Z S3000 (1: verktygsnummer, Z: axel?, S: varvtal)
M6
TOOL DEF 4 (4: nästa verktyg)
(Edit: 3 axliga fleropar.)
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Iccccie »

Hm skumt.

Lite bakgrundsfakta, när jag tog emot maskinen så var varken TOOL POCKET eller TOOLS tabellerna aktiva, det ändrade jag i parametrarna för att få fram.
Växlaren är utav disk / paraply modell eller vad det heter, alltså ingen arm-växlare.

I "Manuell" & "Handratt" - Körning är där bara M och S valbara. I "MDI" så finns TOOL CALL men inte M eller S. Så frågan är väl ifall man kan börja i MDI välja TOOL CALL sen gå över till Manuell/Handratt och välja M06. Men jag tror bara den kommer göra som om man bara väljer M->06. då får spindeln upp, verktygsväxlaren skjuts fram, spindeln släpper verktyger och går upp. Nu kan man öppna dörren, trycka på knappen för att rotera växlaren samtidigt som du väljer riktning med jog knapp +/- för att fylla växlaren med verktygen. Sen stänger man dörren och trycker på cycle start så går spindeln ner och tar verktyget.

Men jag tycker detta är lite bökigt att behöva öppna dörren o köra växlaren manuellt för att byta verktyg manuellt.


Som sagt innan så funkar ju Program körning helt normalt med TOOL CALL följt av M6 felfritt.


Kan det vara så att det är något i PLC:n behövs ändras för att få den till att byta verktyg direkt?
cinc
Inlägg: 411
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av cinc »

När du står i "MDI"
Du har en rad med "TOOL CALL....
Där skriver du in vilket verktyg du vill växla in.
På nästa rad skriver du M6 sen trycker du på programkörningsknappen.
Då bör den växla verktyg.

Va beredd med nödstopp eller matningsövermanningsratten!!
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av sledneck »

M92 eller M93 har du manuellt verktygsväxlarläge.
Kan kolla vilken parameter det är,du fixar det lätt var du vill
maskin ska stå när du byter för hand. Har du 30 pottar i
växlaren så skriver du bara.

TOOL DEF 31
M6
TOOL CALL 1 Z S1000
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Iccccie »

Verkar som jag listat ut hur jag ska göra nu. Tömde växlaren bara för att vara säker på att den inte skulle hitta på något dumt.

Så problemet är alltså att den enda Softkey'n som finns för MDI är: X / Y / Z och TOOL CALL alltså inget M eller S, det går heller inte att använda tangentbordet för att mata in M eller S, då säger den bara KEY NON FUNCTIONAL. Att sedan byta till MANUELL o där trycka på M -softkey följt av en 6 funkade heller inte, den går då som jag anade in i manuellt verktygsväxlarläge.
Så det enda sättet att få det till att funka i MDI är att först kalla TOOL CALL sen Linjär förflyttning NO ENTRY på alla dialogfrågorna tills du kommer till M? puuuuh - lite bökigt tycker jag, så ska det göras ofta är det nog enklast att först skifta till ISO istället för dialog.


Tack för all hjälp! :)
cinc
Inlägg: 411
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av cinc »

MDI programmet ligger ju kvar till nästa gång du ska använda det.
Då behöver du bara knappa in verktygsnumret.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Krauser »

Att inte kunna skriva M kod direkt hänger med fram till 5 serien i heidenhain.
Man får göra som du sa, L följt av No Ent tills M kommer upp.
S går inte heller att ändra utanför Tool call.

Om man kör utan verktygstabell så används Tool def för att definiera verktyget.
Kör man med tabell så är det enda den gör att flytta växlaren till rätt läge för att byta verktyg för att snabba upp bytet.
Iallafall på Zayern på jobbet.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Iccccie »

Där ser man! Lite osmidigt kan jag tycka men det kanske finns någon anledning bakom det hela :)

Jag har ju en växlare av "paraply"-typ eller vad man nu kallar det så i mitt fall snabbar det inte upp bytet då den inte kan förbereda det utan att sätta tillbaka verktyget på samma plats.
cinc skrev:MDI programmet ligger ju kvar till nästa gång du ska använda det.
Då behöver du bara knappa in verktygsnumret.
Fast verkar som den bara kan spara 1 rad i MDI programmet, så får lik förbaskat skriva om det. När jag testade så gick det heller inte att ha mer än TOOL CALL på en rad ihop med L-injärförflyttning.
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av sledneck »

Krauser skrev:Att inte kunna skriva M kod direkt hänger med fram till 5 serien i heidenhain.
Man får göra som du sa, L följt av No Ent tills M kommer upp.
S går inte heller att ändra utanför Tool call.

Om man kör utan verktygstabell så används Tool def för att definiera verktyget.
Kör man med tabell så är det enda den gör att flytta växlaren till rätt läge för att byta verktyg för att snabba upp bytet.
Iallafall på Zayern på jobbet.
Du verkar inte kunna mycket. Softkeyknappar har funnits ifrån 415 systemet att välja Mkoder.
När det gäller Tool def så har du fel. Vissa maskiner med verktygsväxlare använder
Tool def för att definera en specefik potta,

Ex.
Tool Def 25
M6
Tool Call 3 Z S600 ; C-Borr
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av DW »

Varför gör man allt så krångligt nu för tiden.
Fanuc 0 DahLih

MDI, Tryck på knappen öppna spindellås på spindelhuset sida :tumupp:
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1824
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av frownlayer »

fast heidenhain är ju 1000ggr trevligare att stå vid än fanuc. :) så man väljer hellre det. :D
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Iccccie »

DW skrev:Varför gör man allt så krångligt nu för tiden.
Fanuc 0 DahLih

MDI, Tryck på knappen öppna spindellås på spindelhuset sida :tumupp:

Fast det är ju manuellt verktygsbyte. Den knappen har jag också, behöver inte använda MDI för det, behöver inte ens köra hem spindeln.

Det som jag undra över var att styra verktygsbyte via verktygsväxlaren/ATC med hjälp av motsvarigheten till MDI i Heidenhains språk
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av MatsN »

Bara tool call # och start. När du står i MDI alltså.
Skriv svar