Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av Perkla »

Jo att man får vad man betalar för vet jag redan, tror jag nämnt det ett par gånger åxå längre upp i tråden... :D
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av dubbear »

janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av janbjorn »

Varför inte en deltaprinter? Stabil och snabb.
http://www.aliexpress.com/item/D-force- ... 0.0.h2oukV
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av Perkla »

Varför inte en deltaprinter? Stabil och snabb.
Ja varför inte, men det var ganska liten arbetsyta på den där, dessutom vet jag inget alls som dessa maskiner, jävligt snygg design tycker jag, och alu profiler gör den stabil.

Nån som vet nått om dessa maskiner som han länkade till ?
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av janbjorn »

Det är nog inte så mycket info om just den maskinen, men deltaprinters finns det en del info om här på forumet: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=67748

Vill du ha större arbetsyta och kan tänka dig bygga och fixa lite på egen hand så är Snowstock (http://www.thingiverse.com/thing:214848) rätt så trevlig. Jag håller själv på att bygga en egendesignad variant på den med 40cm diameter och ca 45cm höjd på printvolymen. Makerslide köper du med fördel av PP3DP_SE här på forumet (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=67684)
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av d_da »

Jag har en sådan sunhokey som du länkade till i början av tråden (en tidigare modell, ser att de fixat till endel dåliga saker sedan min modell), och jag måste säga att den fungerar över all förväntan. man får vara lite försiktig när man drar åt skruvarna i akrylen, annars kan det spricka. Utskriftskvalitet var nästan lika bra som en ultimaker2 som jag har tillgång till.

Det jag sedan har förbättrat är: satt ett dubbellager (samma som z-axelns lager) uppe på åkvagnen till extrudern (den glappar som den är), bytt glasskivan (min var skev...), skrivit ut lite nya fläktkåpor och några stöd till akrylskivan där extrudern sitter fast. Samt skrivit ut nya endstophållare. Dessa förändringar gjorde så att mina utskrifter blev tokbra!

Har efter det bytt till en e3d v6 hotend, men det förbättrade inte utskriftskvaliten nämnvärt (förutom att den värms upp dubbelt så snabbt...).

Har svårt att få upp temperaturen på heatbeden över 70°, ska prova fixa det med annan strömförsörjning via relä.

Visst det är en kinamaskin,man får trixa lite men till det priset så skulle jag absolut rekommendera den. Fick den dessutom en vecka efter beställning (aliexpress).

så jag går emot strömmen och säger köp! :tumupp:

(har även tillgång till en makerbot z18, och den fungerar aldrig och utskrifterna ser ut som skit, så det är inte alltid billigt kinaskräp presterar sämre...)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av MadModder »

Att tänka på när man skriver ut med skrivare där plattan rör sig i x eller y är att det är större risk att objekt med liten yta mot plattan riskerar att tippa och lossna pga de tvära kasten.
Skede
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 juni 2008, 12:20:29
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av Skede »

Jag köpte mig också ett billigt Kina-kitt på en prusa i3 ( typ denna: http://www.ebay.com/itm/SINTRON-3D-Prin ... 1643221467 )
Och i det stora så funkar det bra. Men räkna med att spendera otroligt mycket tid på förbättringar och justeringar. Jag hade också problem med att vissa stegmotor drivare och kretskort va lite slarvigt lödda, fick nya utan tjaffs och kunde även laga dom gamla, men det är ju några veckors leveranstid på kina-prylar vilket inte är något vidare om man är otålig :)

Gillar du att skruva och pilla på saker så tycker jag det funkar med dessa billiga kitt, men är du ute efter att ha något "underhållsfritt" som alltid funkar så måste du antagligen upp några prisklasser som tex da vinci skrivaren :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Är detta nått att ha ? (3D Printer)

Inlägg av netrunner »

Jag köpte ett raprap kit i premium-förpackning från UK, betalade bra för att få premiumgrejer. Vill inte ha en massa "fippel" med att det inte passar.

Man får inte vad man betalar för kan jag ju säga. Två - tre grejer saknades eller passade inte och man fick slöjda egna. Vissa småsaker ingick inte alls, som tex tejp till byggytan eller hållaren för elektronikkortet (som är en del som ska finnas med enligt reprap).

Känns ju lite trist att ha betalat 3000kr för mycket om man jämför med vad delarna hade kosta löst på Ebay och då troligen hade fått lika många eller färre problem.
Skriv svar