Terrariebyggnadsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Squamata
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 februari 2006, 15:59:34

Terrariebyggnadsprojekt

Inlägg av Squamata »

Jag ska bygga 6st terrarier i hleglas. B50 D50 H100 cm. De kommer att stå sida vid sida ovanpå 4 byråer. I den ena byrån tänkte jag sätta värmefunktionen. Vill använda mig av varmluft/ånga för att värma terrarierna.

1. Jag behöver en doppvärmare som kan hålla vatten i en balja på 80-90grader. Gärna med en termostat.

2. Jag behöver en bra konstruktion som leder varmluften vidare i slangar och in i terrarierna. Följdfråga: Ska samma slang gå genom alla terrarerna (50cm bredd var) med "pyshål" eller en slang till varje terrarium?

3. Behöver någon form av sensor som säger till när vattenytan börjar bli låg.

Var får jag tag på dessa saker jag behöver, till en billig peng? Den som löser dessa gåtor får nobelpriset av mig. =) Finns det kanske en bättre lösning?

Hade även tänkt mig bygga en "ljuslåda" över terrarierna. Varje terrarie ska däri ha en dagslampa och en nattlampa. Hur fäster jag dessa på bästa sätt i spånplattorna som utgör ljuslådan? Och vilket material ska jag klä insidan med som reflekterar ljuset nedåt? Och var får jag tag på allt i närheten av Malmö?

Någon hjälp är stor hjälp!
Tack på förhand.
/Sq.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Hur brukar man värma terrarier?

Du vill ha en pryl som ska:

1. Stå obevakad under långa stunder.
2. Ha ett värmelement.
3. Kanske ska ha anslutning till vatten.
4. Värma små levande saker som inte ska vara för varma eller för kalla.

Allt detta med ett hemmabyggt styrsystem.
Risk finns för brand, vattenskada och/eller att dom så djuren dör.

Om du inte känner att du har 100% koll på vissa saker som ska fixas så överväg att köpa färdigt. Troligen är det billigast så...
Squamata
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 februari 2006, 15:59:34

Inlägg av Squamata »

Man brukar värma med mattor eller lampor. Dock är det optimala en kombination av fukt och värme, alltså ånga. Då det ska skapas ett tropiskt klimat.

Det finns inga färdiga produkter av detta slag, antar att ingen kommit på en bra lösning än. I alla fall så känner inte jag till det. Har du någon mer info om det? Det behöver dock inte stå obevakat, men det hade underlättat. har funderat på en sorts doppvärmare som värmeelement, i en vattenbalja varifrån det leds slangar för att forsla ångan. Det ska ju vara ett väldigt litet system så vattenskada verkar lite långsökt för mig..
Djuren placeras ju inte heller in förrän det fungerar tillfredsställande.

Fler idéer eller någon som gjort nå liknande?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Squamata:Du kanske skulle kunna prova typ en sån här och flytta på sensorn så den sitter i ett av terrarierna. Fukten blåser du mha en fläkt och slangar. TÄnk på att kondensen kan ansamlas i slangar SNABBT.

Har fö den luftfuktaren och man sover GOTT! Dessutom funkar den bra.
Squamata
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 februari 2006, 15:59:34

Inlägg av Squamata »

Det där var ju perfekt! Den gör ju allt som jag behöver. Frågan är då hur jag samlar upp ångan i slangar. Värmen borde ju få den att stiga uppåt i slangarna (det handlar om ca 60cm) så en fläkt kanske är överflödig, dessutom blir det ännu en risk med "live wires". Antingen fäster man slangarna direkt i utloppet och förseglar övriga utlopp med silicon. Eller så bygger man något som fångar upp ångan (som därför går att koppla loss från maskinen) som man sedan fäster slangarna i. Om man då också alltid har en lutning på slangarna så kan kondensvatten alltid rinna tillbaka igen, där det kan återanvändas.

Jag ska kolla upp var de kan köpas så uppdaterar jag i denna tråden.
Tack till v-g för tipset!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Principen för denna luftfuktare är samma som en vanlig vattenkokare. Mindre effekt och större tank är väl största skillnaden.

Den är steglöst ställbar i steg om 5% mellan 20% och 80%.

Testade lite och det borde fungera att bara sätta fast slangarna ovanför, ev med en tratt för att fånga upp mer ånga. Om ångan rinner tillbaka i gallret gör inget för det återanvänds bara!

Filmer på testet:
Film i .mpg format (7.15 Meg)
Film i .wmv format (2,58 Meg)

Båda är ungefär samma kvalitet så ladda bara .mpg om wmv inte fungerar.

Hittade ett ställe som sålde samma som jag har http://www.luftmiljobutiken.com/visa_erbjudande5.html

Edit: Hittade länk!
Squamata
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 februari 2006, 15:59:34

Inlägg av Squamata »

Tack så mycket för filmerna. Detta är exakt vad jag letar efter och jag tackar för att du gjort mitt sökande kort.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det kan väl aldrig vara bra med vattenånga i ett terraruim, då blir det en ångbastu. Det finns bla i lampor som finfördelar vattnet så det bildas vattendamm (kallånga?) Och sedan en varme lampa kanske?
Användarvisningsbild
FUMCA
Inlägg: 54
Blev medlem: 3 december 2005, 12:57:51
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

En sak innan du köper vattenfuktaren! Kolla noga vad "Product Treated with Microban® Antimicrobial Product Protection" innebär och att skiten inte riskerar att följa med ångan in i dina terrarier = säker död för dina skydslingar!! Antagligen är det säkert, men jag hade kollat väldigt noga. Tex, så ska man ju aldrig använda byggsilikon när man bygger terrarier eftersom den brukar innehålla mögelgift.

I övrigt tycker jag att det låter som en smart lösning.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Jonaz:Anledningen att _JAG_ köpte denna "vattenkokare" jämfört med en som kallfuktar är att bakterier inte kan komma med i dennas ånga. I kallfuktare kan bakterier hopas och skjuts då ut i rummet i form av ånga.

FUMCA: På den jag har finns inte microban. Vad jag förstått är det ett kolfilter efter tanken.

Hittade detta:
And to make your Bionaire humidifier easier to maintain, all Bionaire humidifier filters and humidifiers include Microban® antimicrobial product protection. Microban protection is built-in to the filter to inhibit the growth of odor causing bacteria and mold that can adversely affect the performance of the filter. And Microban protection in the humidifer provides continuous antimicrobial protection that makes your humidifier easier to clean and keeps it cleaner between cleanings.
Skriv svar