Högtalarswitchbox

Berätta om dina pågående projekt.
Xand
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2005, 14:53:26
Ort: Lund
Kontakt:

Högtalarswitchbox

Inlägg av Xand »

tjo

nyinflyttad i min nya etta med ett antal ljudsystem till mitt förfogande fick jag den klockrena idéen med att koppla allt till min dator så att jag kan lyssna på musik överallt och hur som helst.

Tanken är att jag ska koppla ljudet från datorn till en låda med någon form av ratt eller spakar så att jag välja vilket högtalarsystem som jag ska skicka ljudet till (5.1-ljudet runt tv-soffa, stereon vid datorn, högtalarna i duschen :D, samt hörlurar).

I min ignorans trodde jag att detta skulle bli århundradets lättaste bygge och att jag skulle kunna göra allt helt analogt genom att bara bryta jorden (färre sladdar att bryta pga stereo) överallt men så var inte fallet. någon som har idé på hur jag ska fortsätta/göra istället, eller om jag bara råkat löda fel eller något, för i teorin skulle det funka enligt min, inom ämnet hyffsat lärde, vän.

Bild

Här är skönheten, det är tänkt att första switchen öppnar jorden från 5.1ljudet eller nästa switch, nästa switch från stereon eller den tredje switchen, och tredjeswitchen från duschen eller hörlurarna.
Det som hände när jag testade var att allt brummade och det lät ur det mesta nästan hur jag ställde spakarna :\

ska man ge sig på något mer elektroniskt med typ transistor arrays eller något sådant tror ni?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Skulle vara intressant att se schema på bygget...

Det är framförallt viktigt att du inte aktiverar mer än en "switch" åt gången så att tex både 5.1 och stereo är inkopplade samtidigt och belastar förstärkaren som stryk..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ser ut att handala om lågnivåsignal. Inte högtalarsignal. Stämmer det?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag gissar att jorden finns med än fast du tror att du bryter den. Den jordar via elnätet eller någon annan utrustning... Att bara bryta jorden är alltså inte någon bra idé! Det finns speciella chip som är gjorda för att switcha ljud, vet dock inte vad de heter, men någon annan här på forumet har nog bättre koll!
Xand
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2005, 14:53:26
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xand »

danei skrev:Det ser ut att handala om lågnivåsignal. Inte högtalarsignal. Stämmer det?
Jo, det stämmer

Jag hade tänkt plita ihop ett schema men
oJsan skrev:Att bara bryta jorden är alltså inte någon bra idé!
så tror jag får skrota denna planen helt och tänka om.

Så om någon har idéer på någon kreativ lösning eller vet mer om det chipet som oJsan talar om så uppskattas det...
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Tvåpoliga brytare?

Eller 4066?
Xand
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 februari 2005, 14:53:26
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xand »

Hade hoppats att klara mig på vad jag har hemma men får bli ännu en utflykt till elfa :)

Tror jag kör på en trestegs 2-polig brytare istället och en 4polig brytare för sub/center/rear med 5.1ljudet. att göra en elektronisk lösning (med 4066) så man kan styra den via datorn hade visserligen varit lite kul men tror att den analoga passar mig bättre.

tack för tipsen
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är bättre att göra det elektromekaniskt istället för elektroniskt tror jag.

En 4066 är ickelinjär och passar inte sådär jättebra att skicka ljud eller video igenom om man vill ha ultimat ljudkvalitet. Ok, om man har ett högohmigt ingångssteg efter switchen så kanske det inte spelar så stor roll att resistansen genom 4066'an ändras 25-30% beroende på spänningen igenom den, men ändå....

Bild

Eller? Är jag ute och cyklar helt här?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Hej!

Det finns en krets från Analog Devices som heter SSM2404.
Det är en quad ljudswitch (svängelska) som kanske skulle passa bra i ditt bygge.

EDIT: Det finns även en som heter SSM2402 som är en dubbelbrytare.

/Hampus
Skriv svar