Bluetooth mellan dator & stereon.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Bluetooth mellan dator & stereon.

Inlägg av Iceman »

Jag har en Bluetooth handsfree som jag tänkte göra om så att man får ut ljudet från datorn i stereon.
Har provat att bara koppla in en rca kabel på hörlursutgången på handsfreen men ljudet är riktigt dåligt.
Har funderat på att kanske koppla in någon liten förstärkare och på det viset få en bättre signal.
Nu undrar jag då, är jag helt ute och cyklar eller är detta möjligt?
Behöver verkligen hjälp.

/////////
Dennis
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bandbredden för ljudkanalen i BT är väl begränsad till just vad en handsfree behöver!? Så stereo-ljud med anständig kvalité är inget att hoppas på via BT.
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

Okej, min vanliga tur med andra ord....
Men det borde väl gå att få lite bättre ljud iallafall?
Jag får leva med att det bara är en kanal....
Det hade varit riktigt bra med BT överföring, jämfört med radio.
Ska nämligen skicka ljudet från en bärbar. Har ingen lust med att koppla in några externa saker.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

"Det hade varit riktigt bra med BT överföring, jämfört med radio." - är inte BT radio då? :D
När du beskriver hur du kopplat in det hela så verkar det som du kör via SCO-länken... Jag sökte snabbt och första bästa fakta sa 15bit upplösning, 8kHz och S/N>60dB, vilket inte alls är så bra för HiFi.

Det skulle ju kunna gå om du implementerade någon form av komprimering och skicka ljudet på datakanalen i maximalt 723.2 kbit/s... då skulle du i teorin kunna streama mp3, men det kräver att du har en dator vid stereon och då kanske det är lika bra att övergå till någn annan lösning som t.ex. wlan eller hårddisk...
Användarvisningsbild
Iceman
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 oktober 2005, 15:24:52
Ort: Norrtälje

Inlägg av Iceman »

Med radio så menade jag förstås fm eller am sändning. Ursäkta om jag inte var helt tydlig, har gjort lite forskning själv och har bestämt mig för att lägga ner BT projektet...
Kanske istället ska fixa nån slags mediacenter eller dylikt... Wlan har ju längre räckvidd.

Men tack för hjälpen ändå.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

En annan lösning är använda soundbridge eller något liknande
http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/index.php

kan köra över wlan.
Skriv svar